Gondolatok az árvízi helyzethez – Olvadóban a helikopter flotta FRISSÍTVE!

Azt hiszem nem kell ismertetnünk, a napok óta tartó csapadékos időjárás miatt kialakult árvízi helyzetet, a média naprakész információval áraszt el minket. A helyzet nem az eddig "megszokott" kategóriába tartozik, hiszen nem a Tisza vagy a Duna jelent problémát, hanem alaphelyzetben ártalmatlannak tűnő patakok, és kisebb folyók soha nem látott áradása  okoz  nagy gondot a szakembereknek és a civileknek egyaránt. A kialakult helyzet komolyságát mutatja, hogy készültségbe helyezték a Honvédség szállítóhelikoptereit is...

Egy rövid idézet a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatásából: "... A hasznosi víztározón kialakult kritikus helyzet miatt a honvédelmi miniszter I. katasztrófavédelmi készenléti fokozatot rendelt el a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerbe bevont, vagy bevonható, terepjáró, illetve személyszállító földi-, légi-, vízi szállítóeszközök, valamint a hozzátartozó kezelő- és kiszolgáló személyzet részére... "

Szerencsére eddig nem érkezett információ arról, hogy alkalmazni kellett volna a forgószárnyasokat, ami ha megtörténne sajnos tényleg azt jelentené, hogy az eddigiekhez képest is még nagyobb veszély fenyeget. Sajnos néhány órával a post megjelenése után bekövetkezett a legrosszabb,  Edelényben átszakadt a gát. A Honvédség két Mi-17-es helikoptere már a térségben dolgozik.

Nézzük át egy kicsit a Magyar Honvédség szállítóhelikopter flottájának állapotát, megpróbáltuk összeállítani a még aktív gépek listáját:

Oldalszám Típus Üzemelés kezdete Utolsó nagyjavítás Megjegyzés
6206 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
6215 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
701 Mi-17 T 1988 2004
702 Mi-17 T 1988 2003 nagyjavításra vár
703 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
704 Mi-17 T 1988 2008
705 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
706 Mi-17 T 1990 2005
707 Mi-17 T 1990 2005

A két ex-iraki gép, többedmagával nagyjavításon volt nálunk a megboldogult PG-ben (később Dunai Repülőgépgyár Rt.) még 1991-ben. Irak Kuvait ellen folytatott megszállása, tartós nemzetközi blokádot vont maga után, így az itt ragadt gépek átkerültek a MH állományába. A gépek gyártási ideje:1980. Ezek a gépek az ezredforduló után ismét átestek egy nagyjavításon, de a legjobb esetben is mindkét gépnek még az idén végleg lejár/lejárt a naptári üzemideje, így a Mi-8-as is eltűnik a magyar égboltról, illetve az aktív gépek listája tovább rövidül.

A felmerülő feladatokat a Mi-17-esekkel kell/kellene megoldani. Igaz felkerült az aktív listára 702-es oldalszámú gép, de ez jelenleg nagyjavításra vár, így ideiglenesen ezt is le lehet húzni a listáról. Az elkövetkező években szintén nagyjavítás esedékes a flotta többi tagjánál is. Így borítékolható, hogy a jövőben, huzamosabb ideig inaktív lesz egy-egy gép, mivel vagy nagyjavításra vár vagy szerencsésebb esetben éppen azt végzik rajta.

(felvételek a megszüntetett szentkirályszabadjai alakulat életéből)

Ha előrevetítjük az év végi, aktív gépek listáját, akkor nagy valószínűséggel nem fog már rajta szerepelni a Mi-8-as, és remélhetőleg a nagyjavítás miatt hiányozni fog róla a 702-es 17-es.  Marad tehát hat (!) darab bevethető szállítóhelikopterünk, legjobb esetben 7, ha hamar megtörténik a földhöz ragadt gép nagyjavítása.

A teljes képhez hozzá tartozik, hogy Magyarországnak vannak nemzetközi kötelezettségei (ami nem NATO vagy EU kötelezettség), biztosítani kell az ország teljes területére kiterjedő 24 órás helikopteres kutató-mentő készültséget (nem keverendő össze a polgári légi mentőkkel). Az ország méretét figyelembe véve, a készültségi szolgálatok Szolnokon, illetve Pápán települnek. A készültség biztosításához települési helyenként egy "éles"  és egy tartalék géppel kell rendelkezni, azaz összesen ez a feladat 4 gépnek ad folyamatos munkát.

Hosszú távon tehát marad 2-3 gépünk a készültségi szolgálaton kívül, ami nem túl megnyugtató hiszen a kutató-mentő készültség gépeinek és a többi gépnek is szüksége van időszakos átvizsgálásokra, amely  mégis földhöz szögezi azt a megmaradt néhány gépet néha. A helyzet még aggasztóbb, mivel nem marad gép kiképzésre, vagy egyéb vészhelyzeti repülésre... pl. egy több napig tartó homokzsákos teheremelési vészhelyzeti feladat (amelyre 2001-ben a tarpai gátszakadásnál volt is példa) végrehajtása komoly kérdőjeleket hagy maga után.