Gondolatok az árvízi helyzethez – Olvadóban a helikopter flotta FRISSÍTVE!
Azt hiszem nem kell ismertetnünk, a napok óta tartó csapadékos időjárás miatt kialakult árvízi helyzetet, a média naprakész információval áraszt el minket. A helyzet nem az eddig "megszokott" kategóriába tartozik, hiszen nem a Tisza vagy a Duna jelent problémát, hanem alaphelyzetben ártalmatlannak tűnő patakok, és kisebb folyók soha nem látott áradása okoz nagy gondot a szakembereknek és a civileknek egyaránt. A kialakult helyzet komolyságát mutatja, hogy készültségbe helyezték a Honvédség szállítóhelikoptereit is...
Egy rövid idézet a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatásából: "... A hasznosi víztározón kialakult kritikus helyzet miatt a honvédelmi miniszter I. katasztrófavédelmi készenléti fokozatot rendelt el a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerbe bevont, vagy bevonható, terepjáró, illetve személyszállító földi-, légi-, vízi szállítóeszközök, valamint a hozzátartozó kezelő- és kiszolgáló személyzet részére... "
Szerencsére eddig nem érkezett információ arról, hogy alkalmazni kellett volna a forgószárnyasokat, ami ha megtörténne sajnos tényleg azt jelentené, hogy az eddigiekhez képest is még nagyobb veszély fenyeget. Sajnos néhány órával a post megjelenése után bekövetkezett a legrosszabb, Edelényben átszakadt a gát. A Honvédség két Mi-17-es helikoptere már a térségben dolgozik.
Nézzük át egy kicsit a Magyar Honvédség szállítóhelikopter flottájának állapotát, megpróbáltuk összeállítani a még aktív gépek listáját:
Oldalszám | Típus | Üzemelés kezdete | Utolsó nagyjavítás | Megjegyzés |
6206 | Mi-8 T | 1992 | 2002/2003 (?) | Ex-iraki, gyártási év 1980 |
6215 | Mi-8 T | 1992 | 2002/2003 (?) | Ex-iraki, gyártási év 1980 |
701 | Mi-17 T | 1988 | 2004 | |
702 | Mi-17 T | 1988 | 2003 | nagyjavításra vár |
703 | Mi-17 N | 1988 | 2005 | NVG készülékkel felszerelt |
704 | Mi-17 T | 1988 | 2008 | |
705 | Mi-17 N | 1988 | 2005 | NVG készülékkel felszerelt |
706 | Mi-17 T | 1990 | 2005 | |
707 | Mi-17 T | 1990 | 2005 |
A két ex-iraki gép, többedmagával nagyjavításon volt nálunk a megboldogult PG-ben (később Dunai Repülőgépgyár Rt.) még 1991-ben. Irak Kuvait ellen folytatott megszállása, tartós nemzetközi blokádot vont maga után, így az itt ragadt gépek átkerültek a MH állományába. A gépek gyártási ideje:1980. Ezek a gépek az ezredforduló után ismét átestek egy nagyjavításon, de a legjobb esetben is mindkét gépnek még az idén végleg lejár/lejárt a naptári üzemideje, így a Mi-8-as is eltűnik a magyar égboltról, illetve az aktív gépek listája tovább rövidül.
A felmerülő feladatokat a Mi-17-esekkel kell/kellene megoldani. Igaz felkerült az aktív listára 702-es oldalszámú gép, de ez jelenleg nagyjavításra vár, így ideiglenesen ezt is le lehet húzni a listáról. Az elkövetkező években szintén nagyjavítás esedékes a flotta többi tagjánál is. Így borítékolható, hogy a jövőben, huzamosabb ideig inaktív lesz egy-egy gép, mivel vagy nagyjavításra vár vagy szerencsésebb esetben éppen azt végzik rajta.
(felvételek a megszüntetett szentkirályszabadjai alakulat életéből)
Ha előrevetítjük az év végi, aktív gépek listáját, akkor nagy valószínűséggel nem fog már rajta szerepelni a Mi-8-as, és remélhetőleg a nagyjavítás miatt hiányozni fog róla a 702-es 17-es. Marad tehát hat (!) darab bevethető szállítóhelikopterünk, legjobb esetben 7, ha hamar megtörténik a földhöz ragadt gép nagyjavítása.
A teljes képhez hozzá tartozik, hogy Magyarországnak vannak nemzetközi kötelezettségei (ami nem NATO vagy EU kötelezettség), biztosítani kell az ország teljes területére kiterjedő 24 órás helikopteres kutató-mentő készültséget (nem keverendő össze a polgári légi mentőkkel). Az ország méretét figyelembe véve, a készültségi szolgálatok Szolnokon, illetve Pápán települnek. A készültség biztosításához települési helyenként egy "éles" és egy tartalék géppel kell rendelkezni, azaz összesen ez a feladat 4 gépnek ad folyamatos munkát.
Hosszú távon tehát marad 2-3 gépünk a készültségi szolgálaton kívül, ami nem túl megnyugtató hiszen a kutató-mentő készültség gépeinek és a többi gépnek is szüksége van időszakos átvizsgálásokra, amely mégis földhöz szögezi azt a megmaradt néhány gépet néha. A helyzet még aggasztóbb, mivel nem marad gép kiképzésre, vagy egyéb vészhelyzeti repülésre... pl. egy több napig tartó homokzsákos teheremelési vészhelyzeti feladat (amelyre 2001-ben a tarpai gátszakadásnál volt is példa) végrehajtása komoly kérdőjeleket hagy maga után.