SIAF 2019

A tavalyi dátumhoz képest egy hónappal korábban, augusztus első hétvégéjén gyűlhettek össze a szlovák és a környékbeli repülésrajongók a Slovakian International Air Fest (SIAF) rendezvénynek helyt adó Szliács légibázison. Magyar szempontból az egyik legfontosabb változás az előző évekhez képest a Magyar Honvédség dinamikus részvétele. A Kerozingőzös Portálon egy képes beszámolóban próbáljuk összefoglalni a leglátványosabb produkciókat. Vigyázat, helyenként mélyre mártózunk a szubjektív véleménynyilvánítás mocsarában!

[caption id="attachment_11549" align="aligncenter" width="590"] Bemelegítésképp a Smartwings Boeing 737-800-asa, amint a katonai-polgári kettős hasznosítású Sliács repülőterére érkezik a Görögországba készülő szlovák nyaralókért[/caption]

A siaf.sk honlap előzetes tanulmányozása során, a résztvevő eszközök láttán lehetett következtetni arra, hogy úgymond milyen lesz az idei SIAF. Kötelékek tekintetében megítélésem szerint szegényes volt a felhozatal. Habár a Frecce Tricolori szenzációsan szerepelt, és méltán nyerte el a legjobb produkciónak járó díjat a közönség elismerésével egyidejűleg, rajtuk kívül jószerivel csak géppárokról beszélhetünk.

[caption id="attachment_11553" align="aligncenter" width="590"] A Cseh Légierő ismét igényes bemutatót repült a Mi-24-essel, gyakorlatilag ugyanazt, mint tavaly, de ugyanolyan szépen[/caption]

[caption id="attachment_11554" align="aligncenter" width="590"] Nem spóroltak a látványelemmel[/caption]

[caption id="attachment_11555" align="aligncenter" width="590"] Bámulatos precízséggel repülték a nehéz figurákat[/caption]

[caption id="attachment_11556" align="aligncenter" width="590"] A Mi-171-es CSAR feladatot végzett, míg a 24-es biztosította a területet[/caption]

[caption id="attachment_11563" align="aligncenter" width="590"] Érkezett egy Jak-3-as is a hegyekkel-dombokkal körülölelt Szliácsra[/caption]

[caption id="attachment_11560" align="aligncenter" width="590"] Gyönyörű hangja volt![/caption]

[caption id="attachment_11562" align="aligncenter" width="590"] Angliából jött ez a Spitfire[/caption]

[caption id="attachment_11561" align="aligncenter" width="590"] Már csak egy Messer hiányzott volna...[/caption]

[caption id="attachment_11559" align="aligncenter" width="590"] Messer helyett egy Dornier, de francia színekben[/caption]

[caption id="attachment_11558" align="aligncenter" width="590"] Egy Dornier nem csinál Patrouille Acrobatique de France-t[/caption]

Az Alphajetekről egy alkalommal Iceman kolléga már készített egy remek összeállítást, amelyből kiderült az is, hogy feladatkört tekintve mi a különbség a német és a francia gyártású Alphák közt, és mindez hogyan jelenik meg a repülőgép külsején. Érdemes itt és most feleleveníteni az akkor olvasottakat.

[caption id="attachment_11557" align="aligncenter" width="590"] Vissza a keleti blokkba..., az Aero repülőgépek az L-29-től az L-159-ig mind láthatóak voltak földön-égen a SIAF-on, csehekből nem volt hiány[/caption]

[caption id="attachment_11565" align="aligncenter" width="590"] A szlovák L-39-es nyitóköteléket alkotott a C-27J Spartannal és a MiG-29-essel[/caption]

[caption id="attachment_11566" align="aligncenter" width="590"] Az ALCA, azaz a Fejlett Könnyű Harci Repülőgép együléses, harci változatával (L-159A) érkeztek géppárban. A "csehbicska" magyar felségjellel a kiképzési lehetőségek kihasználása mellett remekül tudná támogatni a fejlődő szárazföldi haderőnket[/caption]

[caption id="attachment_11567" align="aligncenter" width="590"] Hangsebesség alatti repülőgépről van szó, légirendészeti feladatokra, adott terület biztosítására, lassabban mozgó légi célok leküzdésére alkalmazható[/caption]

[caption id="attachment_11568" align="aligncenter" width="590"] A Szlovák Légierő nem volt rest előhozakodni újdonsült képességeivel, a Spartannal rögtön csináltak is egy steep approach-t, STOL leszállást, majd renegate repülőgépként való azonosítása után 2 MiG-29 tessékelte le a pályára, ahol még egy reverzes tolatást is láthattak a nézők[/caption]

[caption id="attachment_11569" align="aligncenter" width="590"] Az UH-60M segítségével a különleges műveleti bemutató során terroristákra csaptak le[/caption]

[caption id="attachment_11571" align="aligncenter" width="590"] A cikk készítésekor felmerült bennem a kérdés, hogy mi van akkor, ha a terrorista odasóz a helikopternek. Tegyük fel, hogy nem Vaszilij Zajcev reinkarnációjáról van szó, hanem egy tipikus terroristáról, aki olyan helyen nőtt fel, ahol az óvodába is AK-val mentek. Nos, a Black Hawk deszanttere ellenáll a 23 mm-es lövedéknek, ahogy a rotorok is. A pilóták védelméről is gondoskodtak. (RPG-vel azért nem ér rálőni)[/caption]

[caption id="attachment_11570" align="aligncenter" width="590"] Autorotáció imitálás[/caption]

Fotózás szempontjából átlagos volt az idei rendezvény. Észrevételeim szerint ezúttal több, a fotózásban zavaró hangfalat telepítettek a kordon elé, így már 2 órával a program kezdete előtt el kellett foglalni azt a helyet, ami leginkább megfelelt a fényképezéshez. Az egész SIAF inkább egy dzsemborira hasonlít, ahová pléd, kisszék mindenképp kellett, mert ha nem foglal be magának az ember 1,5 négyzetmétert, akkor egész nap az aurájában toporognak, tülekednek, kitúrják a helyéről, letapossák a cuccait, belógnak a fényképezőgép elé. Közbe-közbe körülnéztem, elég kellemetlen, hogy még mindig vannak emberek, akik képesek rágyújtani a tömegben, noha megtehetnék hogy elmennek a 25 méterre lévő dohányzóhelyig. Furcsa az  is, hogy 1-2 éves gyerekeket is elhoznak. Dicséretes, hogy korán megiszimatoltatják a kerozingőzt a gyerkőcökkel, de nem biztos, hogy ez a hangzavar egészséges egy ilyen korú gyereknek, inkább felelőtlenség. Vicc kategória, hogy alkoholt tilos bevinni, de bent potom pénzért üvegszámra lehet vásárolni a 72-es Tátrateát.

Tűző napfény, felhőháttér, cumulusok árnyékai befolyásolták a fotózást. Vasárnap egy kisebb zápor is érkezett a repülőtér fölé, de pár percen belül elvonult. A legjobb képeket délelőtt lehetett készíteni, a napfény ekkor érkezett a legkedvezőbb irányból.

[caption id="attachment_11572" align="aligncenter" width="590"] A Szlovák Belügyminisztérium kutmen bemutatója nem új, de látványos[/caption]

[caption id="attachment_11573" align="aligncenter" width="590"] Szép a helikopter, de mi lesz vele, ha kiöregszik?[/caption]

[caption id="attachment_11574" align="aligncenter" width="590"] Ez sem az az unalmas irodai meló[/caption]

[caption id="attachment_11575" align="aligncenter" width="590"] Martin Sonka, a Vörös Bika cseh pilótája hajmeresztő, nagyon profi repülést hajtott végre az Extra 300-zal. Akinek nem volt más dolga, az akár autogramot is kérhetett tőle utána, vagy közös fotót is készíthetett vele. Már ha azt a fél órát kibírta, amíg sorra került[/caption]

[caption id="attachment_11577" align="aligncenter" width="590"] A Szlovák Légierő SAR helikoptere kötelékben jött két Black Hawk-al. Nem teljesen világos számomra, hogy miért ilyen a helikopter festése, milyen gyakorlati haszna van ebben a formában a sárga festék és a tereptarka kombinációjának. Leginkább az alábbi kép jut róla eszembe[/caption]

[caption id="attachment_11580" align="aligncenter" width="400"] Röviden (forrás: internet)[/caption]

[caption id="attachment_11578" align="aligncenter" width="590"] A helikopter persze nem üresen csettegett, az ejtőernyősök hagyományosan a résztvevő nemzetek zászlaival ugrottak[/caption]

[caption id="attachment_11579" align="aligncenter" width="590"] M. R. Stefánik neve ismerős lehet annak, aki Pozsonyból repül. A szlovák állam nemzeti hősként tekint rá, magyar szempontból, történelmi okokból kifolyólag, a ténykedései miatt merőben más a megítélése[/caption]

[caption id="attachment_11581" align="aligncenter" width="590"] A Turbo Cmelák felvontatta a 4 Blányikot[/caption]

[caption id="attachment_11583" align="aligncenter" width="590"] Az Očovskí Bačovia tagjai a helyzeti energiát rendkívül szépen alakították át mozgási energiává Enya - Only time című zenéjére. Viszont az egyik gép leszállása szombaton rázós volt meglátásom szerint. A kordon előtti füves részre szálltak a vitorlázók, párhuzamosan a kordonnal. Az egyik gépnek - szerintem - elkopott az energiája az utolsó figuráknál, ami miatt 10-20 méteres magasságban hátszélből visszafordult a kordon irányába, de ahhoz már nem volt elég sebesség, hogy korrekten befejezze a 180 fokos fordulót, így szögben a nézők felé szállt le. Miután leért belépte balra, hogy korrigálja, ami sikerült is, de sokat csúszott oldalra a gép, nem volt egészséges...[/caption]

[caption id="attachment_11582" align="aligncenter" width="590"] Az akrobata Blányikot is megreptették[/caption]

[caption id="attachment_11584" align="aligncenter" width="590"] Berregés és dübörgés nélkül ilyen szépen repülni - valami ami miatt nagy tapsot kapott a pilóta, miután leszállt[/caption]

[caption id="attachment_11585" align="aligncenter" width="590"] A szlovák állami repülőgépek tettek néhány kört, ez tavaly is így volt[/caption]

[caption id="attachment_11586" align="aligncenter" width="590"] Vasárnap egy futózápor is érkezett az állami repülőgépekkel, csak hogy hűsítse a szombaton szénné égett látogatókat[/caption]

Ha már változásokat említettem a bevezetőben, érdemes szót ejteni Szlovákia vadászrepülőgép beszerzéséről. Míg tavaly a csapból is Gripen folyt a SIAF-on, idén már a Lockheed Martin települt ki, és 10-ből 6 látogató fején F-16-os baseball sapka volt. Szlovákia 14 db F-16 Block 70 típusú többcélú vadászrepülőgépet vásárol, amelyek 2023-24 környékén váltják a MiG-29-eseket. Nem meglepő a választásuk, az UH-60-asok beszerzésével elmozdultak az amerikai haditechnikai eszközök irányába, ami egyúttal jól jellemzi a szlovák-amerikai diplomáciai kapcsolatok alakulását. Egy kis mosolyszünet a svédekkel belefér, nem?

[caption id="attachment_11588" align="aligncenter" width="590"] Nem lehet véletlen, hogy két F-16-os dinamikus bemutató is volt idén (tavaly a Solo Turk és a lengyel F-16 már érzékenyített), pluszban statikusan több gép is, hogy az adófizetők megbarátkozzanak azzal a technikával, amiért első ízben majdnem 1,6 milliárd Eurót húznak ki a zsebükből[/caption]

[caption id="attachment_11589" align="aligncenter" width="590"] A lengyel Tiger Demo Team a szombati felszállás után nem sokkal megszakította a bemutatót, mert HUD probléma lépett fel[/caption]

[caption id="attachment_11587" align="aligncenter" width="590"] Órákkal később sikeresen lerepülte[/caption]

[caption id="attachment_11591" align="aligncenter" width="590"] A lengyel és a görög csapat használ egyedül a világon bemutatón törzshöz simuló póttartállyal ellátott F-16-ost, idén mindkét repülőgépet láthattuk a SIAF-on[/caption]

[caption id="attachment_11592" align="aligncenter" width="590"] Tigriscica dorombol[/caption]

[caption id="attachment_11590" align="aligncenter" width="590"] 3T - Tiger! Tiger! Tiger![/caption]

A magyar Gripen részvétele őszintén szólva alulmúlta a várakozásokat. A 43-as oldalszámú repülőgéppel nem települt ki a Magyar Honvédség, hanem szombaton Pápáról érkezett, lerepülte a bemutatót, és visszarepült. Vasárnap a program szerint nem volt tervezve a repülése. 3-4 percnél nem tartott tovább a műsor, és olyan érzést keltett, mintha sem eleje, sem vége nem lett volna. Az utolsó figurából egy ugrással eltűnt a gép, és a látogatók csak néztek, hogy hol fog előbukkanni a felhők közül, mi lesz a következő manőver. A rendezvény szlovák kommentátora sem jutott szóhoz, kínos félperces csend után egy reklámblokkot nyomtak be a hangfalakba, ez volt a magyar Gripen bemutatórepülés vége is.

[caption id="attachment_11593" align="aligncenter" width="590"] Szép volt, csak rövid[/caption]

Félreértés ne essék, a magyar Gripen legalább olyan látványos demót repült, mint a lengyel F-16-os. A különbség a két produkció között annyi, hogy a lengyel F-16 Tiger Demo Team a részvételével egy országot képviselt, kihasználta a lehetőséget a képességei bemutatására, és egy kis promócióra: sátrat állított, a pilóták posztereket dedikáltak névre szólóan, saját zenére repültek, angol nyelven saját emberrel kommentálták a repülést. Látszott, hogy még ha katonák is és nem saját kedvtelésből töltik ott a hétvégéjüket, mégis élvezik hogy érdeklődnek irántuk, és mutathatnak valamit, amire büszkék.

[caption id="attachment_11594" align="aligncenter" width="590"] Tavaly cseh Gripen repült demót[/caption]

Úgy gondolom, hogy mi legalább ennyire, sőt többre is képesek lennénk. Az, hogy nem így használjuk ki a lehetőséget több körülmény eredménye. Lehet, hogy ennyire volt igény szlovák részről, de nyilván okosan kell gazdálkodni az erőforrásokkal is, a Magyar Honvédség feladatai és jelenlegi leterheltsége tükrében a SIAF valahol az utolsó lehet a listán. A folyamatban lévő haderőfejlesztésnek és beruházásoknak köszönhetően, remélhetőleg a 2020-as évek elején képesek leszünk ebben is fejlődni, és a külföldi szerepléseken a saját vitorlánkba tudjuk fogni a szelet. Még ha csak 10-15 percig fúj is nekünk, messze vihet bennünket a jó hírünkkel együtt.

A 331-es oldalszámú Mi-24-esünk statikusan vett részt a rendezvényen, tapasztalataim szerint folyamatosan érdeklődtek a heli iránt, rengetegen lógtak a kordonon és fotózták a pótosokkal megterhelt szürke szarvastehenet.

[caption id="attachment_11595" align="aligncenter" width="590"] És jól tették, mert ennél különb Mi-24P a közelben nincs[/caption]

[caption id="attachment_11600" align="aligncenter" width="590"] Veres Zoltán repülése alatt potyogtak lefelé az állak[/caption]

[caption id="attachment_11601" align="aligncenter" width="590"] Már-már feszegeti az extrém repülés határait[/caption]

[caption id="attachment_11602" align="aligncenter" width="590"] Mindig van lejjebb[/caption]

[caption id="attachment_11603" align="aligncenter" width="590"] Makacs dolog a tériszony[/caption]

[caption id="attachment_11604" align="aligncenter" width="590"] Pihentető vízszint. A szimmetrikus szárnyprofil miatt a gép ugyanúgy repül háton, mint hason[/caption]

[caption id="attachment_11605" align="aligncenter" width="590"] Nagy G-s manőver[/caption]

[caption id="attachment_11608" align="aligncenter" width="590"] A német Eurofighterek ismét csak a földön voltak láthatók[/caption]

[caption id="attachment_11607" align="aligncenter" width="590"] Újdonság a Boeing E-3 AWACS[/caption]

[caption id="attachment_11606" align="aligncenter" width="590"] A Frecce Tricolori egyik MB-339 gépe gurul a felszálláshoz[/caption]

[caption id="attachment_11609" align="aligncenter" width="590"] Az elmaradhatatlan füst alaposan megülte a tájat az esőben[/caption]

[caption id="attachment_11610" align="aligncenter" width="590"] A formációkon nem sok változtatás történt, aki Kecskeméten látta már, annak sem lett volna újdonság, legfeljebb megint rácsodálkozik erre a minőségi kötelékbemutatóra[/caption]

[caption id="attachment_11611" align="aligncenter" width="590"] A hagyományokhoz hűen a Frecce Tricolori kommentátora szlovákul magyarázott[/caption]

[caption id="attachment_11612" align="aligncenter" width="590"] Egy a látványos kötelékbontások közül[/caption]

[caption id="attachment_11613" align="aligncenter" width="590"] Az utolsó áthúzás ék alakzatban[/caption]

[caption id="attachment_11618" align="aligncenter" width="590"] MiG-29 felszállás géppárban - egy darabig még láthatjuk[/caption]

[caption id="attachment_11619" align="aligncenter" width="590"] Nem áll rosszul a digitális maskara a Nagyvasnak, kérdés, hogy a vizuális észlelhetőséget jelentősen csökkenti-e, illetve mekkora jelentősége van ennek a látóhatáron túli célok leküzdésének korában[/caption]

[caption id="attachment_11616" align="aligncenter" width="590"] Azért ez egy semmihez sem hasonlítható látvány[/caption]

[caption id="attachment_11620" align="aligncenter" width="590"] Klimov RD-33-as rakéták némi bádoggal[/caption]

[caption id="attachment_11623" align="aligncenter" width="590"] A MiG-ek szépen repültek, az infracsali hab volt a tortán[/caption]

[caption id="attachment_11622" align="aligncenter" width="590"] Szliács tigrise nekirugaszkodik a levegőnek a sztenderd zöld felnikkel[/caption]

[caption id="attachment_11621" align="aligncenter" width="590"] Nagy tömeg, nagy sebesség, elkel a fékernyő

[/caption]

[caption id="attachment_11624" align="aligncenter" width="590"] A görög pilóta meg sem várta az elemelkedést, már a nekifutáskor köpte a füstöt a generátor[/caption]

[caption id="attachment_11626" align="aligncenter" width="590"] Klasszikus F-16-os felszállás a fájdalomküszöbön toporzékoló utánégetővel[/caption]

[caption id="attachment_11614" align="aligncenter" width="590"] Egy 400 mm-es objektívvel többet is ki lehetett volna hozni belőle, de én 200-ig tudom csak tekerni a gyűrűt[/caption]

[caption id="attachment_11627" align="aligncenter" width="590"] A 0,9-1,0 körüli tolóerő-tömeg aránynak köszönhetően felszállásból bármilyen manőver megkezdhető ennél a terhelésnél[/caption]

[caption id="attachment_11625" align="aligncenter" width="590"] A görög F-16-os törzsféklapokkal, kerékfékkel és szép aerodinamikai fékezéssel lassult[/caption]

A SIAF-on tett látogatásomat összességében sikeresnek tudom megítélni, katapultálást idén sem láthattam. Azt, hogy jövőre is ott leszek-e, a repülőprogram alapján fogom tudni eldönteni. Ha markáns változás lesz olyan új résztvevőkkel, mint a Sztrizsi, vagy a Vityazi, akkor ott a helyem.

Szöveg és képek: Bálint "Tushka" Ferenc