Üzembe állt a Wizz Air első A321neo repülőgépe

DSC_9795Március 7-én délután szállt le Budapesten a Wizz Air legelső Airbus A321neo típusú repülőgépe, melyet még 183 db ugyanilyen és 72 db A320neo követ az elkövetkezendő években. A gép egyenesen a hamburgi Airbus üzemből érkezett, hogy aztán másnap be is állhasson a forgalomba. Az első célállomás: Róma. Képes riporttal jelentkezünk az átadó ceremóniáról.

[caption id="attachment_11494" align="aligncenter" width="580"]DSC_9863 Nem ez volt az első útja a repülőnek, az átadás előtt már megtörténtek a kötelező tesztrepülések. Nálunk persze járt a wizzfüggöny (bocsánat) az új típusnak.[/caption]

[caption id="attachment_11495" align="aligncenter" width="580"] Ugyanaz, de más: jól áll a gépnek két nagyobb hajtómű. A 737max-hoz képest itt nem volt szükség hosszabb futószárra, a szárnyak elég magasan voltak a több mint két méteres átmérőjű hajtóművek fogadására. Jelenleg ez a leghatékonyabb keskenytörzsű utasszállító repülőgép.[/caption]

[caption id="attachment_11492" align="aligncenter" width="580"]Az új Pratt & Whitney PW1100G hajtóművek 15%-kal alacsonyabb tüzelőanyag-fogyasztást és kb. 8-szor kisebb zajhatást kínálnak a meglévő IAE V2500-assal szerelt változathoz képest. A fogaskerekes ventilátor-fokozat meghajtásnak köszönhetően lassabb a ventilátor-lapátok kerületi sebessége, ami nagyobb lehetséges átmérőt és kétáramúsági fokot eredményez. Ez, valamint a könnyebb kompozit anyagok használata eredményezi a hatékonyabb üzemelést. Az új Pratt & Whitney PW1100G hajtóművek 15%-kal alacsonyabb tüzelőanyag-fogyasztást és kb. 8-szor kisebb zajhatást kínálnak a meglévő IAE V2500-assal szerelt változathoz képest. A fogaskerekes ventilátor-fokozat meghajtásnak köszönhetően lassabb a ventilátor-lapátok kerületi sebessége, ami nagyobb lehetséges átmérőt és kétáramúsági fokot eredményez. Ez, valamint a könnyebb kompozit anyagok használata eredményezi a hatékonyabb üzemelést.[/caption]

[caption id="attachment_11487" align="aligncenter" width="580"]Az átadón Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója; Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója; és Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár mondtak köszöntő beszédet. A légitársaság célja változatlan: minél több ember számára elérhetővé tenni az utazást. A folyamatos fejlődés fontos és pozitív hatású a fővárosi repülőtér és az ország részére is, de csak ha az fenntartható – ehhez járul hozzá az új típus. Az átadón Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója; Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója; és Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár mondtak köszöntő beszédet. A légitársaság célja változatlan: minél több ember számára elérhetővé tenni az utazást. A folyamatos fejlődés fontos és pozitív hatású a fővárosi repülőtér és az ország részére is, de csak ha az fenntartható – ehhez járul hozzá az új típus.[/caption]

[caption id="attachment_11490" align="aligncenter" width="580"]A hamburgi átadóról Molnár Attila kapitány és Alföldi Bence elsőtiszt repülték haza a gépet. A pilótafülkében nincs sok változás: csak a légkondicionáló blokk módosult, az N1 mode blokk helyére – mivel a PW1100G már N1 és nem EPR szabályzású – pedig a hajtóművek hűtését aktiváló kapcsoló került. A színfalak mögött természetesen sok fejlesztés történt hardver és szoftver téren is. A hamburgi átadóról Molnár Attila kapitány és Alföldi Bence elsőtiszt repülték haza a gépet. A pilótafülkében nincs sok változás: csak a légkondicionáló blokk módosult, az N1 mode blokk helyére – mivel a PW1100G már N1 és nem EPR szabályzású – pedig a hajtóművek hűtését aktiváló kapcsoló került. A színfalak mögött természetesen sok fejlesztés történt hardver és szoftver téren is.[/caption]

[caption id="attachment_11491" align="aligncenter" width="580"]A kabinban kilenccel több, összesen 239 ülést találunk változatlan lábtérrel, bár ez érzésre nagyobbnak tűnik a vékonyabb ülések miatt. A pluszkapacitásnak és a hatékonyabb hajtóműveknek köszönhetően 10%-kal csökkent az egy utasra jutó üzemeltetési költség a ceo változathoz képest. A kabinban kilenccel több, összesen 239 ülést találunk változatlan lábtérrel, bár ez érzésre nagyobbnak tűnik a vékonyabb ülések miatt. A pluszkapacitásnak és a hatékonyabb hajtóműveknek köszönhetően 10%-kal csökkent az egy utasra jutó üzemeltetési költség a ceo változathoz képest.[/caption]

[caption id="attachment_11488" align="aligncenter" width="580"]DSC_0097 Ők legalább ugyanolyan fontosak a Wizz Air működéséhez, mint a repülőgépek. Velük, és az új típussal leghamarabb a Barcelonába, Londonba, Stockholmba vagy a már említett Rómába üzemelő járatokon találkozhatunk a következő hónapokban.[/caption]

[caption id="attachment_11489" align="aligncenter" width="580"]Váradi József a kapitányi ülésben. Váradi József a kapitányi ülésben.[/caption]

[caption id="attachment_11486" align="aligncenter" width="580"]Az átadó ceremónia a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 1-es Terminálján zajlott. Az átadó ceremónia a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 1-es Terminálján zajlott.[/caption]

 

Fotó és szöveg: Oroszvári Péter/kerozingozos.hu