Látványos képességgyarapodás: Airbus géppár a haza szolgálatában

A nap, amelyre régóta vártunk eljött. Hazánk légiszállítási képességeinek a kor szintjére történő fejlesztése többé már nem csak vízió. Légifölény szürke színben, ék alakú felségjellel, "Hungarian Air Force" felirattal, a Teve század logojával várja első szállítási feladatát Kecskeméten a Magyar Honvédség két Airbus A319 típusú repülőgépe. A remek állapotban lévő utasszállítók elsősorban a koros, ezért kiváltásra szoruló An-26-osok feladatkörét hivatottak részben átvenni, fókuszba állítva a csapatszállítást. Ismerkedjünk meg az új képességeinkkel és lehetőségeinkkel!

A (harci)helikopteres képesség visszaszerzése és fenntartása mellett az utóbbi évek repülős szakmai körökben legtöbbet feszegetett témája a csapat- és teherszállítási, deszant, valamint MEDEVAC műveletek elvégzésének jövőbeli eszköze. A megbecsült és strapabíró An-26-osaink üzemidejük végéhez közelednek, ahhoz pedig kétség sem férhet, hogy az előzőekben említett alapvető feladatokat mindenkor el kell tudni látni.

[caption id="attachment_11079" align="aligncenter" width="590"] Szeretjük, de magasabb szintű követelményeket fogalmaztunk meg csapatszállítás tekintetében[/caption]

A lehetséges váltótípus(ok)on alighanem egy emberként töprengett valamennyi érdekelt repüléskedvelő. A Magyar Honvédség és a Honvédelmi Minisztérium szakemberei a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program szellemiségében komoly előkészítő munkát végeztek, kidolgozták a beszerzés részleteit, piackutatáson alapuló tanulmányt készítettek a legoptimálisabb megoldásról. A Kormány az előterjesztés ügyében döntést hozott, és a források biztosításával szabad utat adott a beszerzésnek. Kísérőnk, a szerencse ezúttal is hű maradt hozzánk, ugyanis az európai polgári légiközlekedés egyik piaci szereplője, az Air Berlin légitársaság nemrég ment csődbe, és az A319-eseit nyomott áron kínálta eladásra.

[caption id="attachment_11080" align="aligncenter" width="590"] 604-es oldalszámú Airbusunk leszállás után lassít Bécs-Schwechat repülőtéren a lízingelő Belair járatát teljesítve, Air Berlin színekben[/caption]

Ez a repülőgéptípus jelenleg nem mondható kelendőnek a régóta működő légitársaságok közt, ugyanis férőhelykapacitásban alulmúlja kategóriatársait, az A320-at és az A321-et. A légitársaságok márpedig igyekeznek nagyobb gépeket megtölteni utassal, mert így alacsonyabb az egy ülésre jutó költség is, azaz arányában magasabb a bevétel. Másrészt 8-9 éves repülőgépeket egy profitorientált ultra low cost légitársaság nem fog megvásárolni, neki új és korszerű flotta kell. Harmadrészt a CS100, CS300, ERJ190/195 E2, és az A320neo jelenleg jobb befektetés hosszú távra. Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a beszerzés értékére vonatkozó kérdésre az üzleti érdekek által megkövetelt diszkréciót szem előtt tartva annyit közölt, hogy az új A319-esek darabárának felénél kevesebbe kerültek a Magyar Honvédség Airbusai darabonként.
Némi információ a repülőgépekről. Forrás: airfleets.net
data
Ha NATO integritásról beszélünk, a repülőgépek beszerzése egyértelműen a Szövetség kohézióját növeli, ugyanis az A320 gépcsalád számos nemzet légierőjében bizonyít csapatszállító repülőgépként, kiszolgálása és üzemeltetése a legtöbb repülőtéren problémamentes. A polgári repülőgépek a "militarizálás" során IFF (Barát-Ellenség Azonosítás) kommunikációs berendezést is kapnak.
Fontos megjegyezni, hogy az A319-esek rendeltetésükben semmivel sem térnek el az An-26-osoktól. A Magyar Honvédség Légierőjének csapatszállító repülőgépei, nem kormánygépek. Azt se felejtsük el, hogy eddig is költöttünk csapatszállításra nem is keveset, csak az a pénz kiadásként, nem pedig befektetésként jelent meg. A kettő között annyi a különbség, hogy a kiadott pénz az elszállító légitársaság bevételét növelte, a befektetett pénz pedig átalakulva nálunk marad, munkát és rugalmasságot, tudást és tapasztalatot ad.
8-9 év repülőgépek esetében "nem kor", az A320 típuscsalád tagjainak üzemidejét a gyártó a tervezéskor, a 80-as években 60000 repült órában, vagy 25 évben határozta meg, azonban ennek hosszabbíthatóságára vonatkozóan az Airbus végez fáradásos vizsgálatokat, és tény hogy olyan 28,5 éves A320-as is repül még (MSN069, D-AIPA Lufthansa), amely már ~70000 órát töltött a levegőben, és ~55000 alkalommal szállt le.

[caption id="attachment_11094" align="aligncenter" width="590"] Az utaslépcső felirata ne tévesszen meg senkit, Kecskeméten járunk[/caption]

[caption id="attachment_11093" align="aligncenter" width="590"] Az új típushoz kiszolgáló eszközök is szükségesek, gondolva az utaslépcsőre, a vontatórúdra, traktorra, jégtelenítő autóra, GPU-ra[/caption]

[caption id="attachment_11092" align="aligncenter" width="590"] A hajtóművek letakarása 2 dolog miatt fontos: ne fészkeljenek bele a rovarok/madarak, illetve a szél ne pörgesse a turbinával összekapcsolt ventillátort. Ez ugyanis - olajnyomás, így kenés híján - kikészíti a csapágyakat[/caption]

[caption id="attachment_11095" align="aligncenter" width="590"] Elöl komfortosabb, hátrébb sztenderd ülések[/caption]

[caption id="attachment_11091" align="aligncenter" width="590"] A pokróc autentikussá teszi az enteriőrt[/caption]

[caption id="attachment_11090" align="aligncenter" width="590"] Camel Airlines igényes fejtámlával[/caption]

[caption id="attachment_11089" align="aligncenter" width="590"] Kilátás a szállítórepülőgép-flottára[/caption]

Az újonnan beszerzett repülőgépek, mint már említésre került, elsősorban a Magyar Honvédség missziós katonáinak műveleti területre történő biztonságos, gyors, gazdaságos, és nem utolsó sorban kényelmes eljutását, és hazajutását, állami, protokolláris repülések végrehajtását hivatottak hosszú távon biztosítani. A repülőgépek jelenleg erre képesek. A Magyar Honvédség az elkövetkezendő időszakban azonban igazi svájci bicskát farag majd a flotta új tagjaiból.
  • Képesek lesznek MEDEVAC szállításokra, köszönhetően a beszerzés alatt álló betegszállító moduloknak (intenzív ápolást igénylő, és stabil állapotú fekvőbeteg ágyak). A modulok a repülőgép hátsó részében foglalnak majd helyet, idővel igény szerint bővíthetők. A MEDEVAC képesség adott már, az egészségügyi személyzet földi és légi átképzése meg fog történni. Az Airbusok a misszióban megsebesült, balesetet szenvedett katonák hazaszállítására, valamint krízishelyzetek esetén segélyszállítmány célba juttatására, állampolgárok menekítésére is használható.
  • Katonai repülőgépekről lévén szó, a fedélzetre különleges kommunikációs és navigációs berendezések is telepítésre kerülnek. Az ezekhez szükséges kábelek szerelése már elkezdődött.
  • Az emelt biztonsági kockázatú műveleti területekre történő szállítások során a repülőgép és a fedélzeten tartózkodók biztonsága felett (rakétavédelem) önvédelmi rendszer fog őrködni.
Ez eddig meggyőző, de mi a helyzet a deszantműveletekkel, a teherszállítással, és a légi teherdobással? - adódik a kérdés. Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter tájékoztatása alapján a kérdés napirenden van, hamarosan döntés születik, és a célnak megfelelő közepes szállító repülőgépek kerülnek beszerzésre.
Az An-26-os terv szerint a biztonságos üzemeltetés lehető legfelső határáig szolgálatban marad, a típus az Open Skies programban történő részvételre, térképészeti, légifotózási célokra remekül megfelel továbbra is.

[caption id="attachment_11100" align="aligncenter" width="590"] Az A319 pilótafülke ergonómiája egészen más, mint az An-26-osé. Glass cockpit, kapcsolók logikus csoportokban, áttekinthetően, elektromosan pozícionálható ülések, pilótabarát berendezések[/caption]

[caption id="attachment_11099" align="aligncenter" width="590"] A kormányfelületeket a fly-by wire rendszer téríti ki a side stick elektromos jeleinek megfelelően[/caption]

[caption id="attachment_11101" align="aligncenter" width="590"] Nem találunk analóg műszereket, a 80-as években szentül hittek a megbízható digitális rendszerek térhódításában[/caption]

[caption id="attachment_11102" align="aligncenter" width="590"] A középkonzol kezelőszervei mindkét pilóta számára elérhetőek[/caption]

Az Airbusokat jelenleg civil kereskedelmi pilóták repülik, a Honvédség hajózó állományának kijelöltjei azonban nemsokára megszerzik a szükséges jogosításokat. A 2018/2019 tanévben pedig újra indul állami pilótaképzés Magyarországon, mégpedig a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, így néhány éven belül folyamatosan biztosítható a megfelelő képzettségű hajózó állomány. Az A319-esek becsült éves repült óraszáma kezdetben 1500-1800-ra lesz tehető, köszönhetően a szoktató és gyakorlórepüléseknek.

[caption id="attachment_11106" align="aligncenter" width="590"] A festés hű a század hagyományaihoz[/caption]

[caption id="attachment_11103" align="aligncenter" width="590"] A csomagterek a szárnyak előtt és mögött, a fedélzet alatt találhatók[/caption]

[caption id="attachment_11109" align="aligncenter" width="590"] Magas a kétáramúsági fok, hatékony a hajtómű[/caption]

[caption id="attachment_11104" align="aligncenter" width="590"] Az A319-112 változat a CMF56 típusú hajtóművekkel készült[/caption]

[caption id="attachment_11110" align="aligncenter" width="590"] A fékek hűtésére ventillátor került a kerékagyra. Ez jól fog jönni a közel-keleti forró nyári klímában[/caption]

Soha nem látott mértékű haderőreform tanúi lehetünk, amelynek egy történelmi jelentőségű momentuma az A319-es csapatszállító repülőgépek beszerzése. A Légierőt érintő fejlesztések eddig sem példa nélküliek, hiszen az elmúlt évek során többek közt lézerirányítású bombák kerültek a Gripenekre, Zlin típusú gyakorló-felderítő repülőgépekkel, és AS350 típusú könnyű helikopterekkel, új pápai irányítótoronnyal is gazdagodtunk. A jövőbe tekintő lelki szemeink előtt pedig már körvonalazódik a hamvaikból főnixként feltámadó Mi-24-esek harci-légirendészeti képessége, a sugárhajtású kiképzőrepülőgépek reinkarnációja, illetve a már említett közepes szállítórepülőgépek vásárlása. A haderőreform a Magyar Honvédség egészét érinti, a kitűzött cél nem más, mint egy professzionális, modern európai hadsereg létrehozása. Az eszköz a fejlesztés, a toborzás, az illetménypolitika, a katonai pálya vonzóvá tétele, pozitív visszacsatolások létrehozása rendszerszinten.

A témához bárki hozzászólhat, minden vélemény és gondolat értékes lehet a közösség számára, de kérünk, szépen megkérünk mindenkit, hogy hozzászólásában ne lépjen ki a szakmai-politikai mederből. A politizálásnak (a görög polisz = városállam szóból ered, jelentése a városállam életével,  azaz a közös ügyekkel való foglalkozás) van helye mindenkor, mert a repülés és a honvédelem közös ügy. Azonban a pártpolitika, és a személyes politikai orientáció nem témánk, nem akarunk és nem is tudunk mit kezdeni a pártpolitikai tartalmú megnyilvánulásokkal. Véleményünk és meggyőződéseink nekünk is vannak, de elvisszük őket április 8-án a szavazóhelyiségbe, és inkább ott bontakoztatjuk ki.

Fotók és szöveg: Bálint "Tushka" Ferenc