Valaki forrón szereti...

DSC_1512...avagy Hot Refueling, azaz járó hajtómű melletti üzemanyag vételezés. Alapvetően a légijárművek repülésre történő felkészítése során kerül sor az üzemanyag feltöltésére, természetesen álló hajtómű mellett. Persze a kivétel erősíti a szabályt: számos olyan szituáció adódhat a katonai vagy polgári repülés világában, amikor fontos feladat közben fogy el az üzemanyag és gyorsan kell azt pótolni. Ekkor kerülhet sor működő hajtóművel történő üzemanyagfeltöltésre, amely a hazai Gripenek üzemeltetése során is bevett eljárás. A most következő fotósorozatban bemutatjuk az eljárás főbb lépéseit, amelyet a MH Pápa Bázisrepülőtéren kaptunk lencsevégre.

[caption id="attachment_11440" align="aligncenter" width="580"]DSC_1455 A képek a 2018-as családi napon készültek, ahol a kecskeméti bázisról érkező 30-as oldalszámú Griff tartott dinamikus bemutatót a repülőtér légterében. Az intenzív, nagy túlterheléssel járó manőverek során a Volvo RM12 típusú hajtómű gyakran utánégető üzemmódban biztosítja a szükséges tolóerőt.  Mindennek ára a magas fogyasztás, sorra ürülnek az üzemanyagtartályok, illetve a törzs alatti póttartály is.[/caption]

[caption id="attachment_11441" align="aligncenter" width="580"]DSC_1462 Természetesen jól jön az üzemanyag utántöltés, de nem csak ilyen esetben, hanem hosszúra nyúló őrjárat, vagy áttelepülés során is hasznos lehet, mivel a hajtómű és a rendszerek leállítása nélkül rövid időn belül lehetőség nyílik a felszállásra.[/caption]

[caption id="attachment_11442" align="aligncenter" width="580"]DSC_1479 A repülést biztosító század tagjai a "Delta 2" gurulóúton várják gép érkezését. A utántöltés/repülési üzem biztonsági kellékei a ruházat láthatósági pánttal való ellátása és a kommunikációs rendszerrel kiegészített fültok, amely a zajterhelés elviselése mellett kommunikációs lehetőséget biztosít a repülési üzemben résztvevők között.[/caption]

[caption id="attachment_11443" align="aligncenter" width="580"]DSC_1482 A gép landolása 34-es pálya szerint történt, majd a "Charlie" gurulóúton közelítette meg a "Delta 3" gurulóutat. A háttérben megfigyelhető a repülőtér közelkörzeti radarja, amely a repülőtér ATS egységeinek (Approach/Tower) munkáját támogatja.[/caption]

[caption id="attachment_11444" align="aligncenter" width="580"]DSC_1499 Follow Me! - A "Delta 3" gurulóúton a nemrégiben beszerzett egyik Toyota Hilux terepjáró végzi a felvezetést, szigorúan tartva a gurulóút középvonalát jelölő sárga felfestést, amelyet a Gripen orrfutója is lekövet. Nem véletlen a felfestés követése, hiszen így garantálható, hogy az esetlegesen a gurulóút közelében elhelyezkedő tereptárgyakkal az ütközés elkerülhető legyen.[/caption]

[caption id="attachment_11445" align="aligncenter" width="580"]DSC_1509 A feltöltésre a "Delta 2" gurulón kerül sor, kézenfekvően a széliránynak megfelelő pozícióban. Ezért a Griff pilótájának 180 fokos jobb fordulóval meg kell kerülnie a tartályautót, ami nagy körültekintést igényel a gép beállítását végző személyzettől és munkaterületen dolgozóktól.[/caption]

[caption id="attachment_11446" align="aligncenter" width="580"]DSC_1512 Fordulás közben egyezményes kézjelekkel irányítják a gépet a megfelelő irányba. Minden szolgálat felkészült a tankolás végrehajtására: tartályautó és tűzoltógépjármű a helyén.[/caption]

 

[caption id="attachment_11447" align="aligncenter" width="580"]DSC_1524 Fej felett keresztbe tett karok megállásra adnak utasítást. A fékezés hatására lágyan bólint a orr. Az utolsó centiknek is nagy jelentősége van, mivel a tartályautó munkaterének - ahol a tankoló cső is található - megközelítőleg egy vonalban kell lenni a Gripen üzemanyag feltöltési pontjával az optimális csatlakozás érdekében.[/caption]

[caption id="attachment_11448" align="aligncenter" width="580"]DSC_1529 A jobb oldali főfutóhoz féktuskó kerül, majd a földelő kábelt is csíptetik. A gép körüli munka nagy figyelmet igényel, hiszen a kerülni kell a beömlőnyílás előtti területet az intenzív szívóhatás miatt, a hajtómű mögötti területet a távozó forró gázok miatt, valamint a segédhajtómű beömlő és kiömlő nyílásait. A Hot Refueling végrehajtásában résztvevők külön tanfolyamon sajátítják el a szükséges ismereteket, amelyet a jártasság fenntartása érdekében rendszeresen kell gyakorolniuk.[/caption]

[caption id="attachment_11449" align="aligncenter" width="580"]DSC_1533 A kép nem tű éles, hiszen a hajtóműből kiáramló forró gázsugaron keresztül szemlélhetjük meg a kifejezetten repülőtéri célokra tervezett Rosenbauer Panther 6x6 típusú tűzoltó járművet. A tankolási művelet biztosításához elengedhetetlen a repülőtéri tűzoltó szolgálat helyszíni jelenléte. A készenléti állapot ékes bizonyítéka a jármű tetején üzemkész állapotba helyezett tetőmonitor (vízágyú), amelyet az üzemanyag feltöltési terület felé irányoznak, szükség esetén másodpercek alatt víz és habképző anyag keverékével tudják elárasztani azt. Operációs céljuk egy esemény során a túlélési feltételek megteremtését követően az életmentés. A tűzoltók hőterhelés elviselésére alkalmas bevetési ruházattal (nadrág és kabát, csizma, kesztyű, kámzsa, sisak) és légzésvédelmi eszközökkel rendelkeznek.[/caption]

[caption id="attachment_11450" align="aligncenter" width="580"]DSC_1535 A Gripen feltöltési pontja és feltöltés vezérlési rendszere a gép jobb oldalán kialakított szervizpanelek alatt találhatóak. A zárt rendszerű, magasnyomású feltöltési pont lehetővé teszi a gyors és biztonságos feltöltést.[/caption]

[caption id="attachment_11451" align="aligncenter" width="580"]DSC_1540 Az üzemanyag ellátásról a MAN HX32.440 típusú katonai terepjáró-tehergépjármű bázisán kialakított 18 köbméteres tartályautó felépítmény gondoskodik. A kitárolásra hagyományos pisztolyos, illetve magasnyomású zárt rendszeren keresztül nyílik lehetőség, utóbbi gyors átfolyási sebességének köszönhetően hatékony módja a feltöltésnek.[/caption]

[caption id="attachment_11452" align="aligncenter" width="580"]DSC_1544 A tankolás a végéhez közeledik, leválasztják a tankolócsövet. Közben vigyázó tekintet szemrevételezi a gép felületeit rendellenesség (deformáció, szivárgás, csöpögés, madárral való ütközés nyoma, stb) után kutatva, mivel az ismételt felszállás előtt ez az utolsó alkalom a vizuális ellenőrzésre. Jól megfigyelhető a képen a hajtómű gázsugara a hajtómű tengelyében. Éles szemű olvasó felfedezheti a képen a segédhajtómű (APU) gázsugarát is, amely a függőleges vezérsíktól balra felfelé áramlik. Jól demonstrálja a fotó, hogy sok kritikus terület van a gép körül, amit ismerni és kerülni kell.[/caption]

[caption id="attachment_11453" align="aligncenter" width="580"]DSC_1557 Az utolsó mozzanatok: földelőkábel leválasztva, féktuskó eltávolítva.[/caption]

[caption id="attachment_11454" align="aligncenter" width="580"]DSC_1563 Gyors ellenőrzést követően, a torony engedélyének birtokában megkezdhető a gurulás a kijelölt várópontra, majd a futópályára. A gurulás megkezdéséhez magasabb fordulatszámon pörög a hajtómű, amelyet - a hanghatáson túl - a gázsebesség-fokozó (GSF) redőnyök szűkebb keresztmetszete is jelez.[/caption]

[caption id="attachment_11455" align="aligncenter" width="580"]DSC_1575 Ellenfényes felszállás a 34-es pályáról, a futózárás még folyamatban van. A teli tartályokkal irány Kecskemét.[/caption]

Fotó és szöveg:

Pap Ferenc/kerozingozos.hu