Az olasz mentőangyal: H145

DSC_4494Pár hónappal ezelőtt lencsevégre kaptuk az olasz Elifriulia mentő és képző szervezet Airbus Helicopters H145 típusú - mentési feladatokra optimalizált - helikopterét. Érdekes víziót láthatunk a képeken, mivel a Magyar Honvédség részére is megérkeztek a típus első példányai. Idehaza az új típus a kutató-mentő szolgálatánál át fogja venni a stafétát a Mi-17-es típustól. A sors úgy hozta, hogy az olasz forgó és merev szárnyú mentőgépek kiemelt jelentőséggel látták el feladataikat a koronavírus járvány során. Így a képeken látható gép is beállt a csatasorba, a járvánnyal kapcsolatos szállítási feladatokba. A rendkívüli helyzet ismét igazolja, hogy a légi szállítás képessége fenntartása minden ország elemi érdeke a katasztrófahelyzetek hatékony felszámolásának érdekében.

[caption id="attachment_11865" align="aligncenter" width="560"]DSC_4475 Főszereplőnk a H145 típusú mentőhelikopter feltűnő sárga festést visel, amely nagyban hasonlít a hazai légimentőknél alkalmazott színvilágra. Első ránézésre forgószárnyas erősen emlékeztet a kis testvér H135 formavilágára, pedig alapvetően más gyökerekre nyúlik vissza a típus fejlesztési koncepciója.[/caption]

 

[caption id="attachment_11866" align="aligncenter" width="560"]DSC_4481 Az olasz I-MORE lajstromjelet viselő helikoptert az Elifriulia névre hallgató mentő és oktatószervezet üzemelteti. A cég központja Udine városától 40 kilométerre északra fekvő Tomezzóban található.  Működési területük kiterjed Az Adriai-tenger északi részére, illetve az Olasz Alpok keleti felére[/caption]

[caption id="attachment_11869" align="aligncenter" width="560"]DSC_4488 A H145 a korábbi elődjéhez az EC145-höz képest már Fenestron elrendezésű farokrotort kapott. Az elrendezés lényege, hogy a több lapátból álló rotor egy áramvonalas házban kap helyet, ezáltal jelentősen csökken a kockázata annak, hogy üzem közben bármi a rotorhoz érjen. További előnye az elrendezésnek, hogy ezen kialakítás halkabb, mint a hagyományos rotor elrendezés.[/caption]

[caption id="attachment_11867" align="aligncenter" width="560"]DSC_4482 A biztonságot növelő berendezések közé sorolható a faroktartó végén, a Fenestron rotor előtt kialakított kamera ház, amely nagy segítséget jelent a pilóta számára amikor nehéz - sziklás, helyvidéki, havas - terepen kell leszállást végrehajtania vagy akár a fedélzetre történő csörlőzés végfázis a is ellenőrizhető.[/caption]

[caption id="attachment_11870" align="aligncenter" width="560"]DSC_4492 Korábban utaltam a helikopter gyökereire, ami nem más mint a Messerschmidt-Bölkov-Böhm (MBB) áltatl gyártott BK117 típusú helikopter. Technikailag a helikopter most is BK117 név alatt fut, persze jócskán tovább fejlesztve az eredeti típushoz képest.[/caption]

[caption id="attachment_11871" align="aligncenter" width="560"]x A SAR (Search and Rescue) képesség elengedhetetlen eleme a csörlő berendezés, amely a bal utastér ajtó felett kapott helyet.[/caption]

[caption id="attachment_11868" align="aligncenter" width="560"]x A csörlő segítségével a leszállásra alkalmatlan terepről is eredményesen lehet a fedélzetre emelni a bajba jutott sérülteket.[/caption]

[caption id="attachment_11874" align="aligncenter" width="560"]x A típus nagy előnye a kistestvér H135-öshöz képest, hogy figyelemre méltó belső terekkel rendelkezi, illetve az ajtó méret is lehetővé teszi, hogy a csörlési feladat végső fázisában a hordágy fedélzetre emelés könnyen kivitelezhető legyen. (megjegyzés a beemelés közben az első ajtó nincs nyitott állapotban, viszont a földön jó szolgálatot tehet a nagyobb tér.)[/caption]

[caption id="attachment_11875" align="aligncenter" width="560"]x HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) felszereltség természetesen alapértelmezett a fedélzeten. Lélegeztető gép a hordágy felett, a szétnyitható hátsó ajtónál is rengeteg mentő felszerelésnek van hely, illetve további személyek szállítása is megoldott.[/caption]

[caption id="attachment_11872" align="aligncenter" width="560"]x Azonos feladatkör, két típus. A háttérben - egy szintén olasz lajtromú - Augsta-Westland által gyártott AW139 típusú helikopter kezdi koptatni a sebességét a leszálláshoz.[/caption]

[caption id="attachment_11873" align="aligncenter" width="560"]x Az AW139-es már a közepes kategóriájú helikopterek közé sorolható. A kategóriára nem jellemző, hogy civil légi mentési feladatokra alkalmazzák őket. Persze kivételek mindig  akadnak. Ez estben az Olaszországot körbe vevő tengereken, is meg kell oldani a mentési képességet, oda pedig nem árt a nagyobb hatótávolság és nagyobb fedélzet.[/caption]

 

[caption id="attachment_11876" align="aligncenter" width="560"]x Visszatérve a H145 fülkéjébe. Analóg műszerrel már nem találkozunk. Indítás előtti állapotot látunk éppen[/caption]

[caption id="attachment_11877" align="aligncenter" width="560"]x Az egyes hajtómű sivítással jelzi az indítást, a hajtómű ellenőrző műszerek is erről adnak tanúbizonyságot.[/caption]

[caption id="attachment_11878" align="aligncenter" width="560"]x Ma már a rendkívül jól műszerezett gépek fedélzetén is megszokott a tabletek használata, amely nagyon hasznos segítsége a pilótának a repülésre történő felkészülés során, és a repülés alatt is.[/caption]

[caption id="attachment_11879" align="aligncenter" width="560"]DSC_4550 Felszállásra készen.[/caption]

[caption id="attachment_11880" align="aligncenter" width="560"]x 2020 tavasza, valahol az olasz légtérben. Forrás: EliFriulia Facebook[/caption]

 

Fotó: Iceman/kerozingozo.hu