Éjszakai kiképzési repülésen a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen harci gépei
A műszaki és a hajózó állomány kiképzési jártasságának fenntartása és fejlesztése érdekében a Magyar Honvédség 2016. október 18. és 28-a között terv szerint hajtott végre éjszakai repüléseket. Az éves kiképzési tervben szereplő repülések során Kecskemét, Eger, Mezőkövesd, Füzesabony, Miskolc, Debrecen Tiszafüred, Tiszaújváros, Kaposvár, Nagyatád, valamint Nagykanizsa légterében számos különböző feladat gyakorlására került sor, többek között 1-1 elleni légiharc, 2-1 elleni elfogás, kötelék repülés, 2 gépes, földi célok elleni támadás és műrepülés is szerepelt a feladattáblán.
A sajtó képviselői – így a Kerozingőzös Portál stábja is – 2016. október 25-én kapott arra lehetőséget, hogy a gépek felkészítését, felszállását és visszatérését megörökítse a Gripeneknek otthont adó kecskeméti bázison. A négy darab, repülésre előkészített Gripen (három együléses és egy kétüléses) fotózása nagy kihívás volt, ugyanis a késő őszi időjárásnak megfelelően 17:00 után már percről-percre romlottak a fényviszonyok.
[caption id="attachment_10018" align="aligncenter" width="590"] A Gripen hangárok mögötti J (Juliet) zónában sorakozik az október 25-i éjszakai repülésre felkészített négy gép[/caption]
[caption id="attachment_10020" align="aligncenter" width="590"] A 43-as számú kétüléses gép az első hullám során tartalékként szolgált[/caption]
[caption id="attachment_10022" align="aligncenter" width="590"] Fáklyás felszállás a 12-es pálya szerint[/caption]
[caption id="attachment_10017" align="aligncenter" width="590"] A fotózás során nem egy esetben 6400-as ISO-t is kellett használni a kézből készült felvételeknél[/caption]
[caption id="attachment_10021" align="aligncenter" width="590"] Az állóhelyen a gépek leginkább a háromlábú állványról voltak jól fotózhatok hosszú záridővel[/caption]
[caption id="attachment_10019" align="aligncenter" width="590"] A 32-es oldalszámú gép üzemanyag póttartállyal a törzse alatt indult feladatára[/caption]
A kijelölt műszaki állomány zseb- és fejlámpák fényénél végezte el a repülés előtti utolsó átvizsgálásokat, valamint tartálykocsikról töltötte fel üzemanyaggal a harci gépeket. A svéd típus egyik pozitív jellegzetessége, hogy gyorsan felkészíthető egy újabb bevetésre ezúttal is tetten érhető volt, és az indítási procedúra is percekben mérhető csak. A kigurulást követően utánégető használatával szálltak fel a Gripenek, lehetővé téve a „fáklya” sötétben való megörökítését. Aznap összesen 15 felszállást hajtott végre az alakulat, melynek során 13 pilóta gyakorolhatta a repülési feladatokat.
Az éjszakai kiképzési repülés megtekintésért ezúton mondunk köszönetet a HM sajtó osztályának és a bázis személyi állományának.
Fotó és szöveg: Temesvári Péter