Lencsevégen az Il-18 - HA-MOI
...avagy mentsük meg az Il-18-ast! Alig egy héttel ezelőtt kiemelték eddigi helyéről a Győr mellett található egykori MALÉV gépet. Az aktív évek után étteremként szolgáló repülőgép a magyar légitársaság egyik legszebb formájú gépe volt. A szebb napokat is látott Iljusin jövője körül sok kérdőjel tornyosul. Nézzük most át röviden a típus történetét és a HA-MOI aktuális állapotát...
Iljusin Il-18
A szovjet Iljusin tervezőiroda fejlesztette ki a repülőgépet, az első felszállásra 1957-ben került sor. 1959-1978 között több mint 700 darab gép hagyta el a gyárt. Az Aeroflot mellett a szocialista országok légitársaságainál is üzemeltették a típust. A négy légcsavaros gázturbinával felszerelt repülőgép késői változatai maximálisan 122 utas befogadására voltak alkalmasak.
[caption id="attachment_6955" align="aligncenter" width="560" caption="A győrieknek szerintem nem kell bemutatni a HA-MOI-t, hiszen 1990-en óta mindenki ismeri."][/caption]
Napjainkban már csak néhány kisebb légitársaság használja a típust. Számos katonai alváltozat is készült jellemzően a Szovjet Légierő és Haditengerészeti Légierő részére - szállító, rádióelektronikai felderítő/zavaró, tengeralattjáró-elhárító, stb. feladatkörökben.
Az IL-18 D adatai:
Utazósebesség:675 km/h
Utazómagasság:10.000 m
Maximális hatótávolság: 6500 km
A szárny fesztávja: 37,42 m
A szárny felülete: 140 négyzetméter
A törzs hosszúsága: 35,9 m
Hajtómű típusa: 4 x AI-20M légcsavaros gázturbina
Egy hajtómű több mint 4000 LE teljesítmény leadására alkalmas.
Üzemanyag tartályainak kapacitása: 30.000 L
Hasznos terhelés teherszállítás esetén: max. 13,5 t
[caption id="attachment_6957" align="aligncenter" width="560" caption="A MALÉV egyik legszebb gépe a rendszerváltás környékén került Győrbe és egyedülálló módon étteremként működött éveken keresztül."][/caption]
A MALÉV első IL-18V típusú repülőgépe 1961-ben érkezett meg Ferihegyre, később további 6 "V" és egy "D" változat érkezett hozzánk. Abdán található az egyetlen D változatú, amely 1967-ben kezdte meg a pályafutását a légitársaság színeiben, HA-MOI lajtromjel alatt. A lajstromjel utolsó betűje alapján ("I") a repülőtéri szlengben az "Ilona" esetleg "Szép Ilonka" névvel illették ezt a repülőgépet.
[caption id="attachment_6958" align="aligncenter" width="560" caption="A MALÉV 1984-ben vált az IATA tagjává. Még a HA-MOI-n is megtalálható a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség logója"][/caption]
Jellemzően európai útvonalakon szállította az utasokat, szükség esetén Európán túli célállomásokra is repült - Közel-Kelet, Észak-Afrika. A sugárhajtású típusok (Tu-134, Tu-154) megjelenése fokozatosan háttérbe szorította a légcsavaros Iljusinokat a személyforgalomból, így a karrierjük végén már csak teherszállításra használták őket. Az évek alatt három géppel történt katasztrófa, amelyek összesen 61 ember halálát okozták.
[caption id="attachment_6960" align="aligncenter" width="560" caption="A kiemelés előtt eltávolították a vezérsíkokat."][/caption]
Talán furcsán hangzik, de gyakori rakományként bábolnai naposcsibéket szállítottak többek között a Szovjetunióba - megdöbbentő, de van racionalitása az ilyen jellegű szállításoknak még napjainkban is.
[caption id="attachment_6959" align="aligncenter" width="560" caption="Egy alapos ráncfelvarrás ráfér a gépre"][/caption]
1989-ben végleg kivonta az IL-18-as gépeit a MALÉV. A HA-MOI utolsó repülésére 1989. augusztus 29-én került sor, amikor is Ferihegyről átrepülték a pápai katonai repülőtérre. Itt a repülőgép szárnyait, vezérsíkjait leszerelték és felkészítették a közúti szállításra. A túlméretezett rakományú kamion konvoj - nem kis feltűnést keltve - a 83-as főúton és Győrön keresztül - Abda közelébe - a 85-ös és 1-es főutak csomópontjába szállította az Il-18-as fő elemeit. Az összeszerelt gép körül vendéglátóipari létesítmény épült Elvis-Park néven.
[caption id="attachment_6964" align="aligncenter" width="560" caption="A kiemelést követően most néhány méterre található a gép az egykori lakóhelyétől"][/caption]
Az autópálya átadásával az 1-es főút forgalma visszaesett, az üzemeltető cég veszteséges lett. Éveken keresztül üresen állt a gép, később volt még egy kísérlet az újranyitásra, de az is kudarcba fulladt. Az ingatlant - ahol a repülőgép áll - más célokra szeretnék hasznosítani, ezért az Il-18-ast kiemelték az épületből - ahová a törzs egy szekciója beépítésre került anno. További sorsa körül még sok kérdőjel van, bár vannak ötletek a hasznosításra.
[caption id="attachment_6962" align="aligncenter" width="560" caption="Szerencsére az évek alatt megmaradt a régi stílusú MALÉV festés"][/caption]
[caption id="attachment_6961" align="aligncenter" width="560" caption="Csak remélni tudjuk, hogy nem 'kallódik' el ez a gyönyörű formájú utasszállító"][/caption]
[caption id="attachment_6963" align="aligncenter" width="560" caption="16 db kisebb-nagyobb ablakon keresztül néztek ki a pilóták :)"][/caption]
További információ itt olvasható erről a repülőgépről: MO-Ilona kiszabadult!
A gép megmentésére született egy fórum az Indexen!
Kérjük, akinek van lehetősége támogassa a kezdeményezést! Természetesen a cél nem az, hogy újra levegőbe emelkedjen a gép, hanem mint muzeális értéket őrizzük meg az utókor számára!
Fotó és szöveg:
Pap Ferenc