Lencsevégen az Alpha Jet
Pár héttel ezelőtt lehetőségünk nyílt közelebbről is megismerkedni a Red Bull két Alpha Jet típusú gépével. A repülőnapokról, Red Bull AirRace versenyekről jól ismert gépeket a Győr-Pér Repülőtéren kaptuk lencsevégre. A civil bőrbe bújt gépek ne tévesszenek meg senkit, ugyanis komoly katonai múlt van ezen gépek és a típus többi példánya mögött. Szerencsénkre géppárban szemlélhettük meg a gépek le- illetve felszállását. Lássuk tehát a képeket, illetve megosztunk pár érdekes információt a típusról.
[caption id="attachment_10853" align="aligncenter" width="580"] A géppár szoros formációban hajtotta végre a leszállást a 30-as pályára, tökéletesen demonstrálva a pilóták rutinját. Jól megfigyelhető, hogy nyitott törzsféklappal koptatják a sebességet.[/caption]
[caption id="attachment_10854" align="aligncenter" width="580"] A futópályát elhagyva az alpha gurulóúton közelítik meg az állóhelyeiket a gépek pussy88[/caption]
[caption id="attachment_10855" align="aligncenter" width="580"] Kellemes fotó téma szemből az Alphajet, kihasználva a teleobjektív előnyeit megfigyelhetjük a részleteket. Szembetűnő hogy az orrfutó nem a gép hossztengelyében helyezkedik el.[/caption]
[caption id="attachment_10856" align="aligncenter" width="580"] A vezér mögött gurul a kisérő gép, megkezdve a begurulást a 3-as állóhelyre. A résnyire nyitott dekk némi friss levegőhöz juttatja a személyzetet.[/caption]
[caption id="attachment_10857" align="aligncenter" width="580"] Csitul a hajtóművek zaja, nyilnak a kabintetők, féktuskóval biztosítja a repülőtér személyzete az orrfutót[/caption]
[caption id="attachment_10858" align="aligncenter" width="580"] A gépek a 70-es évek végén álltak hadrendbe a Francia Légierőnél és a Luftwaffe színeiben. A fülke műszerezettsége is ennek megfelelő. A franciák elsődlegesen kiképző feladatokra használták gépeiket, míg a németek a könnyű csapásmérő feladatkört részesítették előnyben. Német, francia együttműködés részeként került kifejlesztésre a típus. Németországban a Dornier, Franciaországban a Dassault-Breguet gyártotta a gépeket.[/caption]
[caption id="attachment_10859" align="aligncenter" width="580"] A gépek érkezésének oka: technikai leszállás üzemanyag tankolás és határátlépés miatt. A gépek úticélja Románia, bukaresti repülőnap. A gépek üzemanyagrendszere rendelkezik zártrendszerű, magasnyomású feltöltési ponttal - megkönnyítve a kiszolgálást.[/caption]
[caption id="attachment_10860" align="aligncenter" width="580"] A jelenleg osztrák OE-FAS lajstromot viselő gép 1980-ban gördült ki a Dornier gyárból. A Luftwaffe kötelékében a 40+90 lajstromot viselte. A Német Légierő a hidegháború utána a 90-es években fokozatosan kivonta a típust, ezt követően került civil üzemeltetésbe[/caption]
[caption id="attachment_10861" align="aligncenter" width="580"] A jelenleg osztrák OE-FRB lajstromban repülő gép 1981-ben készült szintén a Dornier gyárban, majd a Luftwaffe üzemeltetésébe került ahol 41+30 oldalszámot viselte. A német Dornier által gyártott gépeket könnyű beazonosítani a hegyes orrkúp kialakításról - a francia gyártmányú gépek legömbölyített orrkúppal készültek.[/caption]
[caption id="attachment_10862" align="aligncenter" width="580"] A Red Bull márkajelzés jelenik meg a gépeken - hasonlóan a Red Bull többi gépéhez - örökös vitát kiváltva a repülésrajongók között, mivel a gépek múltjához és volt feladatkörükhöz nem éppen autentikus a festés, hatványozottan igaz ez a Red Bull által üzemeltetett II. Világháborús gépekre. Bár be kell vallani, hogy az energiaital gyártó nélkül, közel sem biztos, hogy a levegőben láthatnánk ezeket a fantasztikus gépeket...A Red Bull szárnyakat ad... és tényleg.[/caption]
[caption id="attachment_10863" align="aligncenter" width="580"] Az Alpha Jet nem igazán méretes repülő, a fülke is alacsonyan helyezkedik el. A gyakorló feladatkör mellett 5 felfüggesztési ponton lehet fegyvereket elhelyezni. Könnyű csapásmérőként a németek üzemeltették a típust. A repertoárban a törzs alatti függesztőre Mauser BK27 gépágyú konténert lehetett elhelyezni, valamint a szárnyak alatti tartók AGM-65A/B Maverick konzervnyitó levegő-föld rakéta, valamint nem irányított rakéták, BL755 kazettásbomba, hagyományos bombák függesztésére alkalmasak mintegy 2,5 tonna össztömegben[/caption]
[caption id="attachment_10864" align="aligncenter" width="580"] A gép erőforrása 2 db Snecma-Turbomeca-Larzac-04-C20 típusú hajtómű, hajtóművenként 14,12kN tolóerővel, amely 1000 km/óra sebesség elérését teszi lehetővé.[/caption]
[caption id="attachment_10865" align="aligncenter" width="580"] Hajtóműindítás követően gurulnak a gépek az alpha várópontra. Jól megfigyelhető, hogy a hátsó kabin ülése magasabban helyezkedik el mint az elsőé. A kabin tervezésnél figyelembe vették, hogy a hátul ülő oktató számára is megfelelő lehetőség nyíljon az előre látásra[/caption]
[caption id="attachment_10866" align="aligncenter" width="580"] Indulás előtti pillanatok a 30-as végrehajtón. A 30+ fokban izzik a levegő, a háttérben az aratással járó porfelhő figyeli a gépek mozgását.[/caption]
[caption id="attachment_10867" align="aligncenter" width="580"] Szerepcsere, ezúttal az OE-FAS lesz a formáció vezére, így elsőként rugaszkodik el az aszfaltról. Csak a főfutók dolgoznak, az orrfutó már levegőben[/caption]
[caption id="attachment_10868" align="aligncenter" width="580"] Győzött a felhajtóerő, immáron a levegőben van a gép.[/caption]
[caption id="attachment_10869" align="aligncenter" width="580"] Pár másodperccel a vezére után emelkedik a kísérő gép is, amely korábban kezdte meg az emelkedést. Nem csoda hiszen útól kell érnie a vezérét.[/caption]
[caption id="attachment_10870" align="aligncenter" width="580"] Összpontosítás az első ülésben. Kellemesen dorombolnak a hajtóművek. Reméljük még sokáig találkozunk a levegőben ezzel a két csodálatos géppel.[/caption]
Korábban a Red Bull főhadiszállásán jártunk, amelyről ITT találjátok a beszámolónkat.
Fotó és szöveg: Pap Ferenc/kerozingozos.hu