Két Minyó a Ruszlan fedélzetén
2011. augusztus 25-én két új szerzeménnyel lett gazdagabb a Magyar Légierő helikopter flottája. Finnország felajánlása alapján két Mi-8 típusú szállító-helikopter érkezett az MH Pápa Bázisrepülőtérre szétszerelt állapotban egy An-124 Ruszlan fedélzetén. Az értékes szállítmány érkezése kapcsán most szemügyre vehetjük az Antonov tervezőiroda gigászi gyöngyszemének pápai leszállását.
[caption id="attachment_6572" align="aligncenter" width="560" caption="Az Antonov Airlines gépe negyed egykor sorolt be a pápai repülőtér 34-es futópályájának tengelyébe"][/caption]
[caption id="attachment_6573" align="aligncenter" width="560" caption="Az ukrán Antonov repülőgépgyár speciális divíziójának fő profilja a túlméretezett légi teheráruk szállítása. A SALIS (The Strategic Airlift Interim Solution) program keretében számos szállítást végez a cég NATO tagországok megbízásából, gyakran megfordulnak Magyarországon is."][/caption]
[caption id="attachment_6574" align="aligncenter" width="560" caption="A Pápán járt gép 1986-ban látta meg a napvilágot, akkor még természetesen CCCP-82007 lajtrommal."][/caption]
[caption id="attachment_6575" align="aligncenter" width="560" caption="Az ukránok szállítottak már mozdonyokat, ipari generátorokat és erőművek számára készült berendezéseket is. Így a két Mi-8 nem számított igazán nehéz falatnak."][/caption]
[caption id="attachment_6576" align="aligncenter" width="560" caption="A világ legdrágább reklámhordozója? :) A kihajtható fényszórókra is érdemes egy pillantást vetni, no meg a különleges orrfutóra."][/caption]
[caption id="attachment_6577" align="aligncenter" width="560" caption="A Ruszlan fedélzetén szállított két ex-finn Minyó lehetővé teszi, hogy a jövőben a Magyar Honvédség két Mi-17-est küldjön Afganisztánba. A finn felajánlással így nem fog csökkenni a hazai szállító-helikopter kapacitás, amely így is meglehetősen szűkre szabott."][/caption]
[caption id="attachment_6578" align="aligncenter" width="560" caption="Az Antonov fogadására nem megfelelő a szolnoki 2000 méteres pálya, a repülés jellegéből adóan és rendelkezésre álló hely miatt egyértelműen Pápára esett a választás, Kecskemét helyett"][/caption]
[caption id="attachment_6579" align="aligncenter" width="560" caption="Egyedi kialakítású futóművek: az orrfutó alkalmas arra, hogy a rakodásnál lesüllyessze a raktér padlószintjét optimális pozícióba, így a felnyitható orr részen keresztül egyszerűbbé válik az árumozgatás. A teljes rugalmassághoz egy hátsó lenyitható rámpa is tartozik."][/caption]
[caption id="attachment_6580" align="aligncenter" width="580" caption="A földetérés előtti utolsó pillanatok. A leszállás után a szakemberek megkezdték a helikopterek kirakodását és összeszerelését. A Minyókat hamarosan a magyar égbolton láthatjuk, már ék alakú felségjellel."][/caption]
Fotó és szöveg: Pap Ferenc