Kerozingőzös húsvéti képgaléria 1/2. rész

IMG_3125És eljött az idő, amikor gyakorlatilag vegetál az európai légiközlekedés. Legalábbis felnézve a tiszta égre akár órák telnek el anélkül, hogy (az üvegtesti homályon kívül) egyetlen átrepülőt is megpillantanánk ott, ahol korábban ötpercenként karcoltak fehér csíkokat a kék égboltra valamelyik közel-keleti olajnagyhatalom légitársaságának szélestörzsű gépei. Miután sem szpotterkedésre, sem átrepülők távcsövezésére nem lehet kihasználni az extra szabadidőt, amit a járványhelyzet teremtett, muszáj a talonba nézni, úgymond mi az ami némi pótlékot jelenthet ezekben az időkben.

És van bőven mit előhúzni. Halomban állnak azok a témák és képek, amelyek megosztására idáig nem volt lehetőség. Két részletben 20-20 olyan repülős képet szeretnék eseménytől függetlenül megosztani a Portál olvasóival, ami az elmúlt 3 évből emlékezetes, vagy önmagában érdekes. A 2017 nyarán Oroszországban használt  Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6L IS USM teleobjektívet a Canon Magyarország adta kölcsön. A vele szerzett tapasztalatokról annyit, hogy sajnáltam, amikor vissza kellett adni, mert a 2 hetes utazásom alatt remekül tette a dolgát, elégedett voltam vele. Hasznos teher lenne bármikor a fotós hátizsákomban.

[caption id="attachment_11656" align="aligncenter" width="590"] Vnukovó, 2017. Il-96 vontatódik[/caption]

[caption id="attachment_11661" align="aligncenter" width="590"] Érkező A319-es különleges festéssel (Zenit) felhőháttérrel[/caption]

[caption id="attachment_11663" align="aligncenter" width="590"] Il-76MD finálén, a Tu-154-esről ismerős Szolovjov D-30PU hajtóművekkel[/caption]

[caption id="attachment_11666" align="aligncenter" width="590"] Tu-204-300, a Tu-154-es jogutódja, trónvárományosa, nevezzük bárminek, nem lett világszám. Noha a konstrukció a kor elvárásainak megfelelt, inkább csak a belső piacra került belőle[/caption]

[caption id="attachment_11668" align="aligncenter" width="590"] A megunhatatlan An-12B. Nem mai gyerek, 1966 óta szeli az eget, jócskán kihasználja az élettartamát. De így van, amikor valahol közel hatvan éven át biztosítják az üzemeltetés feltételeit. Gondolom egy rakás alkatrész és hajtómű akad még itt-ott lekonzerválva[/caption]

[caption id="attachment_11670" align="aligncenter" width="590"] Azt az arcot látni kellett volna, amikor az előbbi An-12-es után megláttam ennek a teljesen tájidegen típusnak a sziluettjét Vnukovón. Gyanús volt, hogy nincs füst, de azt hittem, egy bombákkal megpakolt An-12-es. Oroszországban nem kell meglepődni semmin, ezek az oroszok bármiből képesek bármit IS gyártani. Nem, ez a Kuvaiti Légierő C-130-asa pótosokkal megpakolva[/caption]

[caption id="attachment_11671" align="aligncenter" width="590"] Grátisz kép oldalról[/caption]

[caption id="attachment_11675" align="aligncenter" width="590"]IMG_3352 Jak-40, ami 1976 óta köszöni, jól van[/caption]

 

[caption id="attachment_11676" align="aligncenter" width="590"] Pech, hogy pont a kedvenc típusomat kellett árnyékban lefotózni. De az, hogy egyáltalán láttam repülni már önmagában sok örömet okozott. 11 éves ez a Tu-154-es, az utolsók közt készült[/caption]

[caption id="attachment_11707" align="aligncenter" width="590"] Il-114 a 2017-es MAKS-on produkálja magát. A típus szintén hiánypótló a kategóriájában, az An-24-es váltótípusának szánták, ma akár tömegesen is részt vehetne az orosz regionális légiforgalomban, de ahogy az lenni szokott, a típus története balszerencsével indult, rögtön a berepülésnél hajtóműleállás miatt lezuhant a repülőgép. A megcélzott vevői kör nem mutatott érdeklődést a típus iránt, ezért csak 20 darab készült belőle. Kár érte. A képen látható repülőgép radarok teszteléséhez kialakított úgynevezett repülő laboratórium[/caption]

[caption id="attachment_11698" align="aligncenter" width="590"] Variációk egy témára, avagy An-2 újragondolva[/caption]

[caption id="attachment_11692" align="aligncenter" width="590"] A típus annyira sikeres, hogy komolyan foglalkoznak a modernizációval[/caption]

[caption id="attachment_11696" align="aligncenter" width="590"] Ez pedig a Tu-155-ös. Egyetlen darab készült ezzel a típusjelzéssel. Különlegessége, hogy azért készült, hogy az éghető gázokkal történő üzemeltetést vizsgálják. 14 világrekordot állított fel a repülőgép, folyékony hidrogénnel és földgázzal is kipróbálták. A repülőgép gyakorlatilag egy nagy gáztartály némi bádogba burkolva. A háromból egy (a jobboldali) hajtómű üzemelt a tesztüzemanyaggal, a többi a kerozint nyelte. Azért nem tudta forradalmasítani a légiközlekedést, amiért ma nem hidrogént tankolunk az autónkba. Az energiahordozó folyékony halmazállapotban történő tárolása és a hidrogén hozzáférhetősége nem kiforrott. Illetve ha az lenne, akkor még mindig kérdéses, hogy mekkora kereskedelmi terheléssel repülhetne egy ilyen repülőgép[/caption]

[caption id="attachment_11757" align="aligncenter" width="590"] Szuperdzsetuska gyári színekben bemutatót repül a MAKS-on. Üresen egészen impozáns manővereket hajtott végre[/caption]

[caption id="attachment_11753" align="aligncenter" width="590"] Fecskék (Sztizsi)

[/caption]

[caption id="attachment_11747" align="aligncenter" width="590"] PAK-FA fordulóban utánégetővel

[/caption]

[caption id="attachment_11778" align="aligncenter" width="590"] Az Orosz Vitézek szólistája, a csapat már Szu-30SzM típussal repül egy ideje[/caption]

[caption id="attachment_11828" align="aligncenter" width="590"] Egy éles Tu-160-as. Egészen megdöbbentőek a repülőgép méretei[/caption]

[caption id="attachment_11826" align="aligncenter" width="590"] Ami nem füstöl az zuhan

[/caption]

[caption id="attachment_11829" align="aligncenter" width="590"] Konkordszkij, avagy a Tu-144-es. Gyűjtést rendeztek a repülőgép állapotmegóvásának támogatására[/caption]

[caption id="attachment_11833" align="aligncenter" width="590"] Ka-27PSz, a Haditengerészeti Flotta napján Szentpéterváron repült a belváros felett, a tehertérből operatőrök kamerázták a rendezvényt, ami a flotta valamennyi típusának felvonultatását jelentette. Érdekes volt a Néva vizében úszó tengeralattjáróval találkozni Szentpétervár belvárosában[/caption]

[caption id="attachment_11724" align="aligncenter" width="590"] Az alábbi két fotó férfi követőink MAKS-on való részvételének megkönnyítése érdekében áll itt. Ha párjaik netán aggódnának a biztonságukért, a képek alapján könnyen beláthatják, hogy a fokozott rendőri jelenlét miatt teljesen biztonságos a rendezvény.

[/caption]

[caption id="attachment_11732" align="aligncenter" width="590"] De tényleg![/caption]

Fotók és szöveg: Bálint "Tushka" Ferenc