Izraeli felderítőgépek Magyarország felett
"Pompás" kis repülős vonatkozású botrány zajlik napjainkban a szemünk láttára, aminek apró szépséghibája, hogy rettenetes méretű baromságok is a köztudatba kerültek már ezzel kapcsolatban. Függetlenül attól, hogy nem képzeljük magunkat szakértőnek a témában, szerény álláspontunk szerint nem árt egy-két dolgot tisztába tenni a történtek kapcsán.
Már most felhívnánk mindenki figyelmét arra, hogy akadnak életformák, amelyek az emberekhez látszólag hasonlóak és még kommentelni is tudnak, ám hiányzik belőlük minimum két apróság, amelyek (többek között) az embert emberré teszik: az agy és a gerinc. Ezzel arra célzunk, hogy az akárcsak kicsit is kifogásolható kommenteket kegyetlenül töröljük, de nem azért, mert szimpatizálunk Izraellel, hanem azért, mert utáljuk a hülyéket.
Akkor kezdjünk is bele.
I. Mi a gond a történtekkel azon kívül, hogy a két gép izraeli volt?
Először is maga a tény, hogy izraeliek voltak - ezzel ugyanis "csak" az a gond, hogy Izrael nem a szövetségesünk, ugyanis Izrael nem tagja a NATO-nak, de még csak az EU-nak sem.
Próbáljunk belegondolni abba, hogy ugyanezt kínai elektronikai felderítőgépek teszik: valljuk be, ez utóbbi semmivel sem jobb, bár nem is rosszabb.
A másik gond az, hogy a két gép elektronikai felderítő volt, vagyis hétköznapian megfogalmazva "kémgépek". Feladatkörükből és felszereltségükből eredően le tudnak hallgatni telefonbeszélgetéseket, rádiókommunikációt és még sok más egyébre is képesek, de komplett izraeli harckocsihadosztályok ledobására nem. (Aki szerint igen, az keressen fel egy pszichiátert és utaltassa zártosztályra magát. Köszönjük.)
Minden országnak vannak titkai és - ha az adott ország vezetőinek és lakóinak egy csöpp esze is van - ezeket a titkokat védik. Nem feltétlenül kell nagy dolgokra gondolni titkok alatt, pl. egy "sima", a polgárokról szóló adatbázis is lehet az - külföldiek számára. Emiatt aztán nem szerencsés olyanokat beengedni, akik ehhez hozzá tudnak férni: ez kb. olyan, mint ha a lakásajtónk mellé kitennénk egy kulcsot a betörőnek.
II. Mit műveltek nálunk ezek a gépek?
Az attól függ, kit kérdezünk. Szerény értelmi képességekkel megáldott életformák szerint harci cselekményeket hajtottak itt végre: atombombát dobtak le vagy valami ilyesmi. Mások szerint semmi érdemlegeset, csak gyakoroltak.
Nos, leszögezhetjük, hogy mindkét verzió kikezdhető, de míg az első szóra sem érdemes, a másik már érdemel némi cáfolatot: hosszú távú repülést izraeli pilóták a Földközi-tenger felett is tudnak gyakorolni, néhány touch & go-ért pedig igazán fura ötlet egészen Magyarországig repülni.
Természetesen adja magát a feltételezés, hogy a gépek elektronikai felderítést végeztek Magyarország felett, végtére is touch & go-k céljára ugyan ki az a hülye, aki elektronikai felderítőgépeket használ. Nos, ezzel is akad pár apróbb probléma: először is, ezekkel a gépekkel is kell gyakorolnia a pilótáiknak ezen tevékenységet, ám - jellegükből eredően - ezeket a gépeket nem szokás külföldön (jelen esetben értsd: Izraelen kívül) kockára tenni, hacsak nem "élesben" tevékenykednek.
Mindezek alapján továbbra is fennáll a gyanú, hogy itt szimatoltak, de ezzel még mindig akad némi gond: a helyzet az, hogy a gépek a kellő hatékonyságú felderítést bizonyos magasságon tudják a legoptimálisabban végezni, amely nem túl meglepő módon nem földközelben van. Ebből eredően eléggé valószínű, hogy a célpont feltehetően nem Magyarországon volt, hanem valahol útközben vagy annak közelében - lévén Magyarország felett feltehetően leginkább a t&g-k végrehajtásához szükséges süllyedést, illetve azok után az emelkedést hajtották végre.
Ez tulajdonképpen megnyugtató is lehetne, de ezzel együtt is fenntartom, hogy ép elmével ilyen gépeket - akár szövetséges légierőé, akár nem - nem szabad a légterünkbe engedni: elsősorban azért, mert ezek a gépek a tevékenységüket döntő részben passzívan végzik, azaz nincs jele, hogy éppen "kémkednek" vagy sem. Ilyen esetekben a megfelelő kockázatkezelő hozzáállás az, ha úgy tekintjük, hogy igen, kémkednek.
III. Akkor most kémkedtek vagy sem?
Aki nem "beavatott", de azt állítja, hogy ezt tudja, az vagy hülye vagy hazudik. Maradjunk annyiban, hogy vagy kémkedtek vagy nem, előbbi esetben pedig még mindig három lehetőség van: vagy ellenünk, azaz Magyarország ellen kémkedtek - vagy nem. A harmadik lehetőség pedig az is-is.
IV. Mit mondanak az izraeliek?
Leginkább semmit. A nagykövetük szerint ez egy rutinrepülés volt, azaz már volt ilyen máskor is. Azt hiszem, erre mondják azt, hogy jobb lett volna, ha hallgat: valószínűleg nincs olyan magyar állampolgár, akit ez a válasz megnyugtatott volna, sőt, éppen ellenkezőleg.
Álláspontja szerint a botrány oka szimplán annyi, hogy vannak, akik nem rajonganak Izraelért, de a fentiek alapján látható, hogy itt ennél azért többről van szó, függetlenül attól, hogy bizonyosan akadnak olyanok is, akiknek értelmi képessége nem terjed túl a történet kapcsán azon, hogy "Izrael".
V. Mi tett a Magyar Légierő vagy bárki más?
Tegnap ugyebár ülésezett a Honvédelmi Bizottság, melynek országgyűlési képviselők a tagjai, akiket - valljuk be - nem az eszükért szeretünk, csak hogy gyengéd legyek és nőies. Nos, a tisztelt Bizottság töviről-hegyire feltárta a tényeket, de úgy, hogy jajj.
Amit a Bizottság ülése alapján tudni lehet, az az, hogy a dolog nagyjából a következőképpen zajlott (Figyelem! Lévén a bizottságosdi folytán politikusok is érintettek a történetben, így sajnos nem áll módunkban felelősséget vállalni a történet igazságtartalmáért - már ha van benne ilyesmi egyáltalán. Mert - mint az köztudott - onnan tudható, hogy egy politikus hazudik, hogy mozog a szája. :D)
Szóval, Izraelben valaki gondolt egy nagyot és merészet, majd eljuttattak egy kérelmet a magyar külügyminisztériumhoz, hogy ők szeretnének Ferihegyen csinálni pár touch & go-t. A külügy az illetékesekhez, azaz a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz küldte tovább a kérelmet, mert erről dönteni az ő dolguk. Ezzel eddig nincs semmi gond, végtére is a lehetőség számunkra is adott, hogy engedélyt kérjünk Pakisztántól Karacsi bombázására. Az már egy másik kérdés, hogy erre nyilvánvalóan nem kapnánk engedélyt, amit viszont igen, azzal nem dicsekednénk sehol.
Tehát az NKH nézte-nézte a kérelmet, aztán nyomott rá egy pecsétet (vagy valami ilyesmi bürokratikus hülyeség), aztán eljuttatta azt Izraelbe. Ők meg az engedély birtokában jöttek, vagy műveltek valamit vagy nem (a touch & go-n kívül), aztán elégedetten távoztak hetedhét határra szóló botrányt hagyva maguk után.
Apró szépséghibája a történetnek, hogy az NKH-nak értesítenie kellett volna a katonai titkosszolgálatokat erről a repülésről, de - és most tessék megkapaszkodni! - az NKH állítólag úgy gondolta, hogy az a jogszabály, ami ezt az értesítést előírja, az... khmm... az sz*r, magyarul megmondva. Úgyhogy NEM értesítették egyik titkosszolgálatot sem, mit nekik egy hülye rendelet - ráadásul egyes hírek szerint már hat éve ez megy. Hangsúlyozom: állítólag. Ugyanis más hírek szerint az NKH az égvilágon mindenkit értesített, ami legalábbis igen érdekes a történtek fényében...
Megkérném a kedves olvasókat, hogy gondoljanak bele abba, hogy mi lenne akkor, ha - mert úgy gondolják, hogy a magyar adójogszabályok rosszak - nem adóznának és nem is vallanák be az adójukat. A kérdés költői volt...
Tetszik érteni?! Egy állami szerv úgy gondolja, hogy egy jogszabály neki nem szimpi, így magasról tesz rá. Komoly, ugye? Hát... szeretnék az NKH-nál dolgozni, na. :D
Ebbe a részbe egyszerűen nem célszerű komolyabban belegondolni, mert itt ugyebár nem az volt a tét, hogy pár embernek "sérülnek a jogai" vagy lesz egy rossz napjuk, nem: itt konkrétan az egész országot és polgárait tették kockára ezzel. Nos, akkor most lapozzunk, még mielőtt dührohamot kapok...
Természetesen holtbiztos, hogy a Magyar Légierő tudomással bírt a dologról, hiszen megkapják a forgalom adatait, illetve maguk is látják a polgári és katonai radarok információit. Tekintve, hogy az engedélyt a két gép megkapta a repülésre, semmi okuk nem volt aggódni, hiszen - amennyire tudni lehet - az engedélytől nem tértek el.
Mindezek ellenére azt azért meg kell jegyezni, hogy ha értesítették volna a hárombetűsöket, a repülések ellen valószínűleg nekik sem lett volna kifogásuk. Valószínűleg - ezt még érintjük a NATO vonatkozásában.
VI. Jó, de miért nem fogták el őket a magyar vadászgépek?
Azért, mert ilyen erővel az összes Magyarország felett átrepülő, vagy ide érkező és innen induló gépre rá lehetne emelni a keszit. Ennyi gépünk meg nincs, talán összesen sem volt soha a történelem során.
Szóba került az is, hogy egyes vélemények szerint "ki kellett volna szorítani" ezen gépeket a magyar légtérből, de ez igen fura: beengedjük őket, hogy összeszedjék, amit csak tudnak és akarnak, aztán hazazavarjuk őket a megszerzett információval. Különösen hülye megoldás lenne ez úgy, hogy a tervezett feladatra az engedélyt megkapták, ugyebár. Más országokban leszállásra kényszerítik a "problémás" gépeket, kevésbé szerencsés esetben simán lelövik őket... De kiszorítani...?!
VII. Jó, a HM nem izgatta magát. És a NATO?
Nos, a helyzet az, hogy a két gép nem a hipertérből bukkant elő Magyarország felett, hanem Törökországon, Bulgárián és Románián keresztül érkeztek, márpedig ezek az országok szintén NATO-tagok. Fura, de ők is engedélyezték a repüléseket és ők nem csináltak gondot abból, hogy ezek elektronikai felderítőgépek. Amennyire tudni lehet, náluk nem is áll a bál a történtek miatt.
Aztán az is igaz, hogy bár Izrael nem NATO-tag, de van kapcsolat a NATO és Izrael között. Vagyis a NATO maga is tudomással bírt a repülésről és nem kaptak infarktust a gondolattól. Azt már ne is emlegessük, hogy adott esetben a NATO is emelhette volna a magyar keszit, mégsem tették. Szóval úgy tűnik, hogy Magyarországon kívül ez az esemény valamiért nem okozott akkora felfordulást.
VIII. Tehát politikáról van szó ezek szerint?
Ááá, dehogy. Magyarországon ilyesmit senki nem próbálna meg a saját kis önös céljainak szolgálatába állítani, mert politikusaink és újságíróink kikezdhetetlen erkölcsiségűek, utóbbiak ráadásul politikailag teljességgel elfogulatlanok, kizárólag a tények érdeklik őket.
Kéretik nem röhögni!!!
IX. Mi az, amit a Bizottság - a maga mérhetetlen bölcsessége ellenére - valamiért "elfelejtett" tisztázni?
Nos, van ilyen kérdés, vagy legalábbis firkász barátaink ezt elfelejtették megírni.
Szóval jó lenne tudni, hogy az izraeliek az engedélykérésben megjelölték-e, hogy miféle gépekről is van szó. Mert nyilvánvalóan nem mindegy, hogy azt írták be típusnak, hogy Gulfstream V és kihagyták azt az apró megjegyzést, hogy mondjuk "Ja, kedves magyar barátaink, a gépekből mindenféle antennák állnak ki, inkább hasonlítanak egy sündisznóra, mint egy repülőgépre... ugye értitek, mire célzunk ezzel?" Mert ez abból, hogy "Israeli Air Force", nem igazán derül ki...
Ha tehát az izraeliek nem említették meg, hogy ezek felderítő gépek, akkor valamiben sunnyogtak. Ha megemlítették, akkor végképp érthetetlen, hogy az NKH miért is gondolta úgy, hogy erről a KFH-nak és a KBH-nak nem kell tudnia.
X. Akkor most kinek a kedves édesanyját?!
Hehe. A dolgok nem ilyen egyszerűek, túl sok dolgot nem tudunk ehhez - de azt igen, hogy (hangsúlyoznám, hogy a rendelkezésre álló információk alapján) az NKH-nál valaki "hibázott". Pontosabban én ezt a magam részéről már nem hibának nevezném, mert ha elfelejti időben elküldeni az értesítést a KFH/KBH-nak, akkor az nem jó, de hiba. Itt viszont szándékosan nem értesítették az illetékeseket - legalábbis a híradások szerint.
A másik kérdés az, hogy az izraeliek a tevékenységükből mit hoztak a tudomásunkra: tudtak-e a magyar "szervek" arról hogy valójában miért, milyen célból és mivel repkednek itt? Mert az, hogy ezt az átlagpolgár nem tudja, az egy dolog...
XI. Oké, akkor most aggódjak vagy ne?
Ahogy érzed. A történtek alapján azért érdemes elgondolkodni azon, hogy mi lenne akkor, ha Moszkva esetleg engedélyt kérne egy Tu-160 géppár gyakorlatozására Budapest felett - mondjuk éles nukleáris töltetekkel. Én a magam részéről nem lepődnék meg ezek után, ha az NKH simán engedélyezné és a kutyának sem említené a dolgot...
Éppenséggel nem árt: elektronikai felderítéshez nem kell berepülni az adott ország légterébe, bőven elég a határai közelében "porszívózni". (Mondjuk Magyarország esetében ez nagyjából igaz is, de pl. Oroszország esetében már kevésbé: az adott ország méretén is sok múlik.) Ez már évtizedekkel ezelőtt is így volt és azóta a technika igen sokat fejlődött, így ez a felderítőberendezések észlelési képességeire is igaz.
Ezen kívül az elektronikai felderítés (és eszközei) a hírszerzés (vö. "kémkedés") kategóriájába tartoznak, éppen ezért erről a témáról nem igazán szokás tájékoztatni az "egyszerű pórnépet", hovatovább az ilyesmit általában igen diszkréten intézik. Ha nem, akkor az vagy "maszkirovka" vagy "kompromat", esetleg valaki baromira eltolt valamit...
Végül, de nem utolsósorban: nem is olyan régen járt Magyarországon egy ugyanilyen típusú és feladatkörű gép. Hallott róla valaki? Nem? Vajon miért? Ja, hogy az svéd volt... Bocs.
[caption id="attachment_1218" align="aligncenter" width="550" caption="Svéd elektronikai felderítő 2009 nyarán a pápai reptér final-én (Photo by kerozingozos.hu)"][/caption]
Air Power Blog (képekkel!)
FN Gondola Heti Válasz Inforádió Index STOP
Ismételt figyelmeztetés:
A kifogásolható kommenteket töröljük, mint már említettük. Viszont az IP-címeket és az inkriminált hozzászólások szövegét a rendszer megőrzi, úgyhogy csak ésszel...