R-44-es helikopterek magyar felségjellel

A közelmúltban került nyilvánosságra, hogy a Honvédelmi Minisztérium beszerzett 3 darab Robinson R-44-es könnyű helikoptert kiképzési célokra. Az eset érdekessége, hogy a beszerzés előkészítése nem kapott túl nagy média nyilvánosságot. Mindenesetre örvendetes a tény, hogy a új korszerű gépek állnak majd rendelkezésre. A helikopter olcsó repülési lehetőséget jelent, de kizárólag csak kiképzési feladatokhoz lesz használható.  A Honvédségnél a kezdő helikopter pilóták oktatására fogják használni a gépeket a szolnoki alakulatnál.

A kiképző könnyű helikopter kategória nem ismeretlen a Honvédéségen belül, a történelem fintoraként 10 évvel ezelőtt még rendelkeztünk a kérdéses kategóriában szép számú gépállománnyal, méghozzá a Mi-2-es gázturbinás típussal amelyet 2000-ben kivontak a Honvédség állományából. Ezzel a döntéssel újabb képesség szűnt meg, holott a továbbüzemeltetésre adottak voltak a feltételek. A mostani döntés hátterében komoly okként szerepelhet, hogy az NFTC pilótaképző programban résztvevő pilótajelölteknek,  egy alap kiképzésen kell átesniük. Merev szárnyú kategóriában rendelkezésre áll a  hamvaiból újjászületett Jak-52-es típus, de a forgószárnyas pilóták alapképzésére nem állt rendelkezésre eddig megfelelő repülőeszköz.

[caption id="attachment_798" align="aligncenter" width="550" caption="Robinson R-44"][/caption]

A kiválasztott típus a Robinson cég által gyártott R-44-es típus dugattyús helikopter, amely széles kőrben elterjedt a világ minden táján polgári felhasználók körében. A négyszemélyes R44-es tervezése ugyan 1985-ben elkezdődött, első prototípusa mégis csupán 1990 márciusában szállhatott fel. Az új típust Frank Robinson a kétüléses, könnyű forgószárnyúak, és a többfeladatú, gázturbinás helikopterek közötti hiány kitöltésére szánta. A gép a Raven (Holló) nevet kapta és a nagyközönségnek az 1991 januárjában megrendezett "Heli-Expo" kiállításon mutatták be Anaheimben.

A világsikert aratott, könnyű kategóriájú helikopter jelenleg gyártott, második fő változata, a Raven II-es erősebb hajtóművel készül. Ezt négy alváltozatban gyártják. A csúszótalpas, rendőrségi, kiképző és kamerával felszerelt verziókon kívül gyártják még a Clipper nevű, úszótalpas változatot is. A gépből több mint 3.000 darabot gyártottak eddig.

Műszaki paraméterek

Főrotor: Lapátok száma: 2, Átmérő: 33 feet (10,06 m) Lapátvég sebesség 102 RPM: 705 FPS (215 m/s) Lapátok száma: 2
Hajtómű: 1 x Lycoming IO-540 – F1B5, Hathengeres, vízszintes boxer közvetlen hajtású, léghűtéses, porlasztós, normál feltöltésű.
Hengerűrtartalom: 8873,6 cm3
Sebesség: Utazó: 180 km/h
Max.: 230 km/h
Hatótávolság (1 tankolással): 560 km
Normál teljesítmény: 260 BHP (198,6kW), 2800 RP
Maximális repülési tömeg: 1090 kg (2400 lb)
Minimális repülési tömeg: 700 kg (1550 lb)
Maximális ülésterhelés (poggyásztartóval): 136 kg (300 lb)
Bármelyik csomagtér max. terhelése: 23 kg (50 lb)