Sármellék: Ismét UTair hívójel az éterben

2016. július 10-én, rekkenő hőségben, fehér gumifüst kíséretében ért földet Sármelléken a UTair 865-ös járata, amely november 6-ig menetrend szerint közlekedik Moszkva (VKO) és Sármellék közt. A nyitójárat érkezését a Kerozingőzös Portál testközelből figyelhette. Az orosz-magyar turizmusról és a járat indításának hátteréről a 1000 Út Utazási Iroda igazgatója adott számunkra részletes tájékoztatást.

Moszkvai tartózkodásom során (2014) már tapasztaltam azt, hogy az oroszok meglepően tájékozottak Magyarországgal kapcsolatban, és örömmel emlékeznek vissza egy-egy balatoni vakációjukra. Ma, az orosz pénzügyi válságot és a Törökországhoz fűződő orosz politikai kapcsolatok romlását követő stabilizációs időszakban azt tapasztalhatjuk, hogy az oroszok továbbra is szívesen választják üdülőhelyül Magyarországot, a Balatont, és kedvelt gyógyfürdőinket, például Hévizet. Mindezt a Sármellékre indított, 126 férőhelyes járatok teljes töltöttsége (100% load factor) is alátámasztja. Ahhoz azonban, hogy ma ezt elmondhassuk magas szintű összefogásra, és profizmusra volt szükség az utaztatásban érintett szereplők részéről, hiszen egyetlen repülőjárat sem indul el magától.

[caption id="attachment_9522" align="aligncenter" width="590"] Az utasforgalmi terminál felkészítve a Moszkvába induló járatra[/caption]

Alekszej Petrov, az 1000 Út Utazási Iroda igazgatója a járat indításával kapcsolatban elmondta, hogy számukra ismert volt az igény a közvetlen Moszkva-Hévíz járatra. A Magyar Turizmus Zrt. és Hévíz önkormányzata az 1000 Út információit megismerve a járatra való érdeklődésnek teret adva anyagi és morális segítséget nyújtott a járatnyitáshoz.


Az 1000 Út Utazási Iroda 2001-ben három fővel kezdte meg működését Magyarországon. Megalakulásának célja Oroszország, és az egykori szovjet tagállamok bekapcsolása a turizmusba egyéni és csoportos utazások szervezésével, az onnét érkező vendégek fogadásával.

Az elmúlt másfél évtizedben az 1000 Út dinamikusan fejlődött, és a sikeres tevékenységének köszönhetően Magyarország piacvezető orosz utazásszervezőjévé vált, mindazonáltal partnerei körében tudhatja csaknem az összes kisebb-nagyobb utazási irodát. Az egyéni, csoportos utazások lebonyolítása mellett, szállásfoglalással, repülőjegy-értékesítéssel, és vízumügyintézéssel is foglalkozik a Magyarországon mára már több, mint 100 főt foglalkoztató utazási iroda.

Az 1000 Út prioritásként tekint arra, hogy az ügyfeleit kedvező áron, biztonságosan, kellemesen utaztassa a világ minden tájára, szó szerint az Északi-sarktól az Antarktiszig.


[caption id="attachment_9523" align="aligncenter" width="590"] Röviddel leszállás előtt a Boeing 737-500-as[/caption]

[caption id="attachment_9524" align="aligncenter" width="590"] A repülőgép korábban az amerikai Continental Airlines kötelékében szolgált, most 19 éves[/caption]

[caption id="attachment_9525" align="aligncenter" width="590"] Pezsgő levegő és tűző napfény, igazi nyári időjárás fogadta a turistákat[/caption]

Aki már sétált Hévíz központjában, az bizonyára észrevette, hogy a város, és a gazdasági szereplők nagy hangsúlyt fektetnek az orosz turisták mindennemű igényeinek történő megfelelésére. Rengeteg orosz vendéggel találkozhat a járókelő, és mindenütt orosz feliratokba, hirdetésekbe, útbaigazító táblákba botlik, némelyik utca pedig mintha a moszkvai "Sztarij" Arbat sokszínűségével próbálna versengeni. S ha az ember eltéved valahol, és az első szembejövőt szeretné megkérdezni, akkor nagy valószínűséggel oroszul kell feltegye a kérdést.

[caption id="attachment_9526" align="aligncenter" width="590"] Backtrack a pályán[/caption]

[caption id="attachment_9527" align="aligncenter" width="590"] A repülőgép a forgalmi előtérre gurult[/caption]

[caption id="attachment_9528" align="aligncenter" width="590"] Face to face[/caption]

[caption id="attachment_9530" align="aligncenter" width="590"] A UTair egyébként 30 db B737-500-ast üzemeltet. Az -500-as még classic 737[/caption]

[caption id="attachment_9517" align="aligncenter" width="590"] A festés remekül passzol a nyári égbolthoz[/caption]

[caption id="attachment_9531" align="aligncenter" width="590"] Az első utasok hagyják el a repülőgépet[/caption]

[caption id="attachment_9518" align="aligncenter" width="590"] Úton a modern terminálba a határátlépéshez[/caption]

[caption id="attachment_9519" align="aligncenter" width="590"] Az utasok ruházatából következtetni lehet arra, hogy Moszkvában néhány fokkal hűvösebb az idő, a nyáriasabb viselet pedig bizonyára még a poggyászokban lapul[/caption]

A fejlődő orosz turizmus kapcsán azonban nem csak a fürdő, és wellnessturizmusra érdemes gondolni, hiszen az orosz vendégek például gyógyászati, fogászati kezeléseket is igénybe vesznek. Alekszej Petrov kiemelte, hogy az orosz turisták a más nemzetiségű turistákhoz képest átlagosan a legtöbb időt töltik nálunk. Ez azt jelenti, hogy többet kirándulnak, fürdenek, vásárolnak, több emléket gyűjtenek, több kellemes benyomás éri őket, ami miatt később visszatérnek, illetve ismerőseiknek, rokonaiknak ajánlják Magyarországot a vakációjuk eltöltésére. Ezek a tényezők hosszútávon kedvezően hatnak a térség gazdaságára, ezért különösen fontos az orosz turisták megbecsülése, és a közvetlen repülőjárat támogatása. És azért is, mert a járatokkal érkező vendégek nagy része idős, számukra pedig a 2-3 órás transzfer Budapestről vagy Bécsből meglehetősen kényelmetlen, nem beszélve az időveszteségről. De ugyanez mondható el a kisgyermekkel érkezőkről is.

[caption id="attachment_9520" align="aligncenter" width="590"] A repülőgép kiszolgálására bő 1 órát tartogatott a fordulóidő[/caption]

[caption id="attachment_9521" align="aligncenter" width="590"] A repülőgépet a GPU látja el árammal, eközben folyik az üzemanyagtöltés, és a poggyászok kirakása, a kabint pedig felkészítik az utasok fogadására[/caption]

[caption id="attachment_9532" align="aligncenter" width="590"] Eközben a repülő személyzet a visszaút navigációját dolgozza ki[/caption]

[caption id="attachment_9533" align="aligncenter" width="590"] A B735-ös hajtóműve a CFM56-3C1-es. Tavaly ezen a repülőgépen Anapában, felszálláshoz történő gyorsítás közben madarat szívott be. A szárnyas járt rosszabbul, de a járatot törölni kellett, és az érintett hajtóművet cserélni[/caption]

[caption id="attachment_9534" align="aligncenter" width="590"] Az egyik pilóta repülés utáni/előtti körüljárást végez a legkisebb hiba vagy rendellenesség után kutatva[/caption]

[caption id="attachment_9535" align="aligncenter" width="590"] Ritka az, amikor az ember ilyen közel kerülhet a repülőgéphez, így minden részlet megér egy fotót[/caption]

[caption id="attachment_9536" align="aligncenter" width="590"] A teleobjektív ebből a nézetből érdekesen adja vissza a repülőgéptörzs méreteit[/caption]

[caption id="attachment_9537" align="aligncenter" width="590"] Svanc a vállalati logoval, és a számos lecsavarozható szerelőfedéllel, amelyek mindegyike az oldalkormány valamely fontos berendezését rejti[/caption]

A sármelléki terminálon fotózva rövid beszélgetésbe elegyedtem egy nyugdíjaskorú orosz hölggyel, aki elmondta, hogy remekül utazott, és immáron negyedszer jön üdülni a Balatonhoz. Az ő, és a többi visszatérő vendég példája hitelesen igazolja az 1000 Út, az orosz-magyar turizmus fenntartásáért és fejlesztéséért végzett törekvését és áldozatos munkáját. Az elmúlt 1,5 évben ugyanis az orosz pénzügyi válságnak betudhatóan visszaesés volt tapasztalható az orosz turisták számát illetően. A gazdasági és politikai nehézségek nem csak Oroszországot, hanem ily módon a magyar turizmust is sújtották, hiszen az oroszok a Rubel esése miatt nem költhettek, vagy nem költhettek annyit nyaralásra, mint korábban. Ennek eredményeként például Szocsit, Anapát vagy Krímet választották úti célul, nem pedig Hévízt. Ez a visszaesés vitathatatlanul nehéz helyzet elé állította az orosz-magyar turizmus valamennyi résztvevőjét Moszkvától Sármelléken át Hévízig.

[caption id="attachment_9539" align="aligncenter" width="590"] Az érkező orosz utasokat az 1000 Út munkatársai üdvözölték[/caption]

[caption id="attachment_9541" align="aligncenter" width="590"] Kedves gesztus az utazási iroda részéről az utasokat pezsgővel várni[/caption]

[caption id="attachment_9540" align="aligncenter" width="590"] SOB, azaz Sármellék[/caption]

[caption id="attachment_9542" align="aligncenter" width="590"] Egyelőre nincs elérhető statisztikai adat arra nézve, hogy a UTair csinos légiutaskísérői mekkora mértékben járulnak hozzá az orosz férfiak utazási kedvének növekedéséhez. A fotó provokatív, reméljük sokan látják, és pánikszerűen mondják le a már rég lefoglalt mallorca-i utazást azért, hogy Sármellékre repülhessenek a UTairrel az 1000 Út szervezésében[/caption]

A jövőről Alekszej Petrov pozitívan vélekedik, mert ahogy a pénzügyi helyzet stabilizálódik, úgy élénkül az orosz-magyar turizmus is, és egyre több orosz érkezik a magyar üdülőhelyekre. Reményei szerint ez a folyamat hosszan fog tartani, s a gazdasági, illetve politikai nehézségek megszűnésével sok-sok orosz fog Magyarországra jönni, és folytatódik az orosz-magyar turizmus elmúlt évtizedben tapasztalt fejlődése.

Bízzunk abban, hogy ez így fog történni, és Magyarország az oroszok körében továbbra is nagy népszerűségnek örvend majd, köszönhetően a turizmus és a kereskedelem, és nem utolsó sorban a légiközlekedési szereplők tisztességes és magas színvonalú munkájának.

Ezen cikk nem készülhetett volna el, ha Benkő Attila, a Hévíz-Balaton Airport igazgatója nem engedélyezte volna a belépésemet a repülőtér védett területére.

Ugyancsak hálás köszönet illeti Alekszandr Baranov és Alekszej Petrov urakat, akik munkájukkal lehetővé tették, hogy létezzen a Moszkva-Sármellék járat, és információval láttak el azt illetően.

Fotók és szöveg: Bálint Ferenc