Panther Strike 2016 - Pápa

DSC_88502016. július 15. és augusztus 5. között zajlik a Panther Strike 2016 elnevezésű többnemzeti repülőkiképzés, amelynek részeként az MH Pápa Bázisrepülőtérre települt az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának 120. vadász százada F-16C Block 30 típusú vadászgépekkel. A gyakorlat szlovén, szlovák, amerikai, magyar részvétellel kerül megrendezésre. A sajtónapon lehetőség nyílt amerikai A-10-es, F-16-os, magyar Gripen és szlovén Pilatus PC-9M típusú repülőgépek megtekintésére.

A gyakorlat komplexitását jelzi, hogy szlovén, magyar, szlovák légtérben zajlik kiképzései repülés. Nagy hangsúlyt fektetek a tagországok műveleti képességeinek összehangolására, NATO eljárások közös alkalmazására. Lehetőség nyílt a szárazföldi csapatokkal történő együttműködés, JTAC (előretolt légi irányító) képesség gyakorlására. A Magyar Honvédség részéről az 59. Szentgyörgyi Dezső Bázisrepülőtér, a 86. Szolnok Helikopterbázis, az MH Pápa Bázisrepülőtér és MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred katonái vesznek részt a műveletekben. A gyakorlat részét képezi az Operation Atlantic Resolve gyakorlatsorozatnak, amelynek során a NATO fokozza a katonai jelenlétet a  közép- és kelet-európai régióban.

[caption id="attachment_9442" align="aligncenter" width="590"]DSC_8843 A hadgyakorlat részeként az MH Pápa Bázisrepülőtérre települt az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának 120. Vadász Százada Colorado Államból. Az alakulatnak a Buckley légitámaszpont ad otthont. Az áttelepülés logisztikai részeként egy C-17-es szállítógép és egy KC-135-ös tankergép adott támogatást.[/caption]

[caption id="attachment_9444" align="aligncenter" width="590"]DSC_8850 A gárdisták által használt F-16C - Block 30 elsődlegesen légvédelmi feladatokra optimalizált változata a típusnak, de 120-asok feladatkörében megtalálható a csapásmérő képesség is, amelyet a gyakorlat alkalmával bizonyítottak CAS (Close Air Support - közeli légi támogatás) küldetések során.[/caption]

[caption id="attachment_9464" align="aligncenter" width="590"]DSC_9116 A csapásmérő szerepkör ékes bizonyítéka a beömlőnyílás alatt látható Litening célmegjelölő konténer. A CAS bevetések során szoros együttműködésben dolgoztak a pilóták a magyar, szlovén, szlovák JTAC (Joint Terminal Attack Controller - Előretolt Repülésirányító) feladatot ellátó katonákkal - akik a földi egységekkel együtt mozogva jelölik ki a légijárművek számára a csapásmérésre szánt célokat.[/caption]

[caption id="attachment_9469" align="aligncenter" width="590"]DSC_9157 Alacsony áthúzás a 34-es pályára, majd szűk ívű fordulót kezd a Fighting Falcon - lehetőséget adva a függesztmény mustrára. A szárnyvégeken CATM-120-asok, a belső tartókon üzemanyag póttartályok, beömlőnyílás alatt Litening konténer, jobb szárny középső pilon CATM-9X asszimetrikusan[/caption]

[caption id="attachment_9488" align="aligncenter" width="590"] Amerikai F-16-os leszállóban a pápai 16-os pályára. Olyasvalami ez, amit nagyon ritkán láthatunk[/caption]

[caption id="attachment_9489" align="aligncenter" width="590"] A törzsféklapok  miatt nagyobb tolóerő szükséges a kívánt vario tartásához, azonban átstartolás esetén gyorsabban felpörög a hajtómű, ha eleve nagyobb fordulatszámon működött[/caption]

[caption id="attachment_9455" align="aligncenter" width="590"]DSC_8978 A közeli légi támogatás egyik lehetséges eszköze a Gatling rendszerű, 20 mm-es M61MA1 típusú gépágyú - a törzs bal oldalán megbújva. A közeli légi támogatás itt szó szerint értendő. Az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján a saját csapatokhoz extrém közel tartózkodó ellenség ellen is eredményesen használható a fegyver.[/caption]

[caption id="attachment_9446" align="aligncenter" width="590"]DSC_8860 F-16-os és az ő keret nélküli buborék kabintetetje, amely közeli légi harcnál segíti a pilótát az ellenség vizuális felderítésében/nyomon követésében. A kabintető előtt az idegen-barát azonosító rendszer (IFF) jellegzetes antennái, alias madárszeletelő.[/caption]

[caption id="attachment_9452" align="aligncenter" width="590"]DSC_8966 A statikus bemutatón álló F-16-os orrfutója elég leharcolt állapotban volt, megérett a cserére. Jól megfigyelhető a futóakna ajtóra applikált leszálló fényszóró[/caption]

[caption id="attachment_9466" align="aligncenter" width="590"]DSC_9136 Ismételt alacsony áthúzás a 34-es pályára, ezúttal függőleges manőverrel zárva. A nagy állásszög hatására jól megfigyelhető az előrenyúló belépőélről leváló párakicsapódás, az orrsegédszárnyak is dolgoznak. Megfigyelhetők a jellegzetes Mach-gyűrűk is GSF-ból kilépő gázsugárban.[/caption]

[caption id="attachment_9463" align="aligncenter" width="590"]DSC_9096 Valami Amerika 1.0 - F-16, Gripen, A-10 svanc mustra háttérben az impozáns új pápai toronnyal.[/caption]

[caption id="attachment_9445" align="aligncenter" width="590"]DSC_8852 A gyakorlat légi részében részt vettek a kecskeméti Gripenek is, azonos feladatkörben mint az F-16-osok. A Litening konténer alkalmazása már a napi rutin része. Még egy kicsit várni kell arra, hogy gravitációs fegyverek is megjelenjenek a Griff szárnyai alatt.[/caption]

[caption id="attachment_9473" align="aligncenter" width="590"]DSC_8848 A 44-es oldalszámú Gripen még mondhatni gyári illatú, hiszen pár napja érkezett a tavaly tavasszal Caslav-ban összetört 42-es oldalszámú helyett[/caption]

[caption id="attachment_9457" align="aligncenter" width="590"]DSC_9015 Nagyköveti vizit a Gripen első ülésében[/caption]

[caption id="attachment_9453" align="aligncenter" width="590"]DSC_8968 Akkor már ne maradjon ki a Gripen orrfutója sem. A Goodyear gumi felülete szinte makulátlan. Egy apró érdekességet csak utólag vettem észre...a bal felső sarokban látható kabinlétra legalsó foka - egy jelentéktelennek tűnő, de fontos funkcióval. A kefe segítségéve beszállás előtt a hajózó el tudja távolítani a bakancsa talpáról a szennyeződést (jég, hó, sár), ami a kabinba kerülve komoly gondot jelenthet repülés közben -  a felolvadt hólé nem tesz jót a műszereknek sem, pláne ha intenzív manőverezés közben önálló életet kezd a kabinban.[/caption]

[caption id="attachment_9454" align="aligncenter" width="590"]DSC_8971 Légifölény szürke üvöltő puma a 44-es hamvas festésén...[/caption]

[caption id="attachment_9485" align="aligncenter" width="590"] Makulátlan Gripen[/caption]

[caption id="attachment_9468" align="aligncenter" width="590"]DSC_9148 Dupla mennydörgés: Felszállás után intenzív bedöntéssel szűk ívű fordulóba kezd a Griff - háttérben egy közelben tornyosuló CB felhővel, amely morgásával is jelezte a jelenlétét[/caption]

[caption id="attachment_9456" align="aligncenter" width="590"]DSC_8994 Valami Amerika 2.0 - A Panther Strike CAS specialistája minden kétséget kizáróan a Légi Nemzeti Gárda 122. vadász századának A-10-esei jelentették. A sajtónapra a szliácsi repülőtérről települt át egy "Varacskos" géppár Pápára az ottani "Slovak Warthog" elnevezésű gyakorlatról - amely számos érintkezési ponttal párhuzamosan fut az itteni gyakorlattal - így jártak CAS küldetésen a tankgyilkosok magyar légtérben.[/caption]

[caption id="attachment_9484" align="aligncenter" width="590"] A GAU-8-asnak hatalmas a helyigénye, ezért meglehetősen testes az A-10-es[/caption]

[caption id="attachment_9460" align="aligncenter" width="590"]DSC_9068 A "Blacksnakes" névre hallgató alakulat, stílszerűen kígyófejes festést használ a gépek orrán - a gyakorlatban a 30mm-es gépágyú jelenti a méregfogat...[/caption]

[caption id="attachment_9461" align="aligncenter" width="590"]DSC_9076 A fekete kígyó tekintete - Az A-10-esnél a pilótafülke előtt található a merev tankolócsöves légi utántöltési rendszer csatlakozási pontja - a fémszínű panel alatt. Vélhetően a tankolások alkalmával sikerült az orrkúp szembetűnő horpadását "összeszedni".[/caption]

[caption id="attachment_9486" align="aligncenter" width="590"] GE TF-34-es hajtómű, azaz a CF-34 katonai változata[/caption]

[caption id="attachment_9487" align="aligncenter" width="590"] Ilyen robusztus, páncélozott kabin jár annak, aki alacsonyan és lassan repül műveleti terület felett[/caption]

Az A-10-esekről a Brave Warrior 2015, valamint az A-10-esek pápára települése kapcsán korábban már írtunk, ezért bővebb információért, az A-10-es részletes bemutatásáért, csapásmérő potenciáljának megismeréséért érdemes a hivatkozott írásokat is felidézni.

[caption id="attachment_9495" align="aligncenter" width="590"] A kiállított A-10-es felszereltsége nem mondható szegényesnek: AIM-9,  Litening konténer, és a két AGM-65. A jobb futóműgondola kúpos eleje azért van feketére festve, mert alatta az idegen-barát azonosító rendszer antennája bújik meg, és a fekete felület megakadályozza a beérkező jelek leszóródását.[/caption]

[caption id="attachment_9494" align="aligncenter" width="590"] AIM-9 légiharc rakéta[/caption]

[caption id="attachment_9490" align="aligncenter" width="400"] TCU felhővel a háttérben fordul az A-10-es 16-os rövidfalra[/caption]

[caption id="attachment_9491" align="aligncenter" width="590"] A ráfordulás közben törővégen megjelenik a vortex is[/caption]

[caption id="attachment_9492" align="aligncenter" width="400"] Megszokott repülési helyzet[/caption]

[caption id="attachment_9493" align="aligncenter" width="590"] Az A-10-es géppár áthúzással búcsúzott a bázisrepülőtértől[/caption]

[caption id="attachment_9443" align="aligncenter" width="590"]DSC_8845 Szlovén részről Pilatus PC-9M típusú kiképző/könnyű támadó géppel vettek részt a gyakorlaton. A rendszeresítés során nagy hangsúlyt fektettek az A-G szerepkör kiépítésére, így került a fegyvertárba az Mk82 nem irányított bomba, nem irányított rakéták, valamint gépágyú konténer. A képen látható 65-ös oldalszámú gép üzemanyag póttartályokat és HMP 12,7 mm-es gépágyúkonténereket hordozott a felfüggesztőkön.[/caption]

[caption id="attachment_9447" align="aligncenter" width="590"]DSC_8863 A szlovén pilóta készségesen kalauzolta az érdeklődőket a nyitott kabin mellett. Az A-G szerepkör nem csak a függesztményben jelenik meg. Az átalakítás érintette a fülkét is - fegyverzetkezelő panel, bevetés vezérlő rendszer, HUD került beépítésre.[/caption]

[caption id="attachment_9462" align="aligncenter" width="590"]DSC_9087 PC-9M face to face - Nyitott dekk mellett a HUD zölden kandikál csak ki a műszerfal tetején. Támadó szerepkörben a két üléses gépen csak egy fő hajózó tartózkodik. A szlovének is CAS küldetést repültek a magyar légtérben - szemfüles Flightradar24 felhasználók nyomon is követhették a gépet.[/caption]

[caption id="attachment_9496" align="aligncenter" width="590"] Az üveg mögött a fotogéppuska, avagy fedélzeti kamera látható[/caption]

[caption id="attachment_9478" align="aligncenter" width="590"]DSC_8872 A szlovén PC-9M hajozó készségesen válaszolt a kérdésekre. Elmondása alapján a PC-9M fő előnyei, hogy jól kezelhető alacsony magasságú repülési profil során, a továbbfejlesztett avionika/fegyverzet alkalmassá teszi NATO eljárások alkalmazására, illetve alacsony sebességű légi célok elfogásához optimálisabb mint a nagy sebességű vadászok[/caption]

[caption id="attachment_9449" align="aligncenter" width="590"]DSC_8875 A szlovének csak fecskének becézik a Pilatus-t, a felvarró árulkodik a csapásmérő feladatkörről...a jelek szerint a préri farkas a szokásos formáját hozza...[/caption]

[caption id="attachment_9458" align="aligncenter" width="590"]DSC_9057 Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter és Colleen Bell amerikai nagykövet közös sajtótájékoztatót tartott, ahol hangsúlyozták a NATO tagországok közös együttműködését, ezáltal erősítve a szövetségesi köteléket, valamint megköszönték a gyakorlaton részt vevő állomány munkáját.[/caption]

[caption id="attachment_9451" align="aligncenter" width="590"]DSC_8963 Sajnos a repülőüzem távol zajlott a sajtórendezvény helyszínétől. A képen egy feladatról visszatérő Fighting Falcon gurul be a számára kijelölt állóhelyre a KILO apronon - háttérben szorgosan dolgozik a közel körzeti radar[/caption]

[caption id="attachment_9450" align="aligncenter" width="590"]DSC_8885 A kutató-mentő szolgálat Minyója az APA kocsira csatlakoztatva adja a készültséget - ezúttal a rendezvény miatt kiszorultak a hangárból.[/caption]

[caption id="attachment_9459" align="aligncenter" width="590"]DSC_9065 "Panther Strike" - A repülőtéri tűzoltók Rosenbauer Panther 6x6 típusú - speciálisan repülőtéri célokra kialakított - tűzoltó járműve tér vissza az állomáshelyére - biztosítva a repülőtér, gyakorlat tűzoltó-mentő szolgálatát[/caption]

 

Fotó: Pap Ferenc és Bálint Ferenc

 

Köszönjük a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség szervező munkáját!