USAF A-10 Thunderbolt II csatarepülőgépek Pápán
2015. december 2-án a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtéren sajtórendezvény keretén belül nyílt lehetőség testközelből megtekinteni az Amerikai Egyesült Államok Légierejének A-10 Thunderbolt II típusú csatarepülőgépeit, amelyek a Thunder Cloud 2015 elnevezésű közös kiképzésre érkeztek hazánkba. A "Varacskos disznók" állóhelyen történő szemrevételezését követően sajtótájékoztatón mondott beszédet Siklósi Péter, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkára, Colleen Bell, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete, Eric Vollmecke vezérőrnagy, az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Európában állomásozó egységeinek képviselője, valamint dr. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnök-helyettese.
Az A-10-es csatarepülőgépek magyarországi tartózkodása a Kerozingőzös Portál olvasói számára nem lehet újdonság, hiszen a 2015. október 21-én megrendezett Brave Warrior 2015 magyar vezetésű több nemzeti harcászati gyakorlaton már Pápáról felszállva nyújtottak tűztámogatást a földi alakulatoknak a 0-ponti lőtéren, Hajmáskér mellett.
[caption id="attachment_8732" align="aligncenter" width="590"] A-10-es alacsony magasságon földi célra fordul a hajmáskéri lőtéren, 2015. október 21-én[/caption]
Az A-10-eseket repülő 74. “Flying Tigers” Harcászati Repülő Század története 1942-ig nyúlik vissza. Az alakulat helyőrsége jelenleg a Georgia állambeli Moody Air Force Base, de fennállása során Kínában, Thaiföldön, Izlandon, Szaúd-Arábiában is állomásozott, a legkülönfélébb bevetéseket teljesítve. Flottatörténetük számos híres repülőgéptípust jegyez. Olyanokat, mint például a P-51 Mustang, A-7D Corsair II, F-16C/D, és a legendás A-10 Thunderbolt II, amelyet 1980-1992, majd 1996-tól napjainkig üzemeltetnek, és amelyekkel az Öböl-háborúban, a Sivatagi Vihar hadműveletben is magas elismerést elnyerve vettek részt.
[caption id="attachment_8718" align="aligncenter" width="590"] Kifordulás rácsapás után[/caption]
[caption id="attachment_8919" align="aligncenter" width="590"] "Radar contact!"[/caption]
[caption id="attachment_8925" align="aligncenter" width="590"] C-12 Huron - egy kicsit King Air, egy kicsit Beech 1900[/caption]
[caption id="attachment_8924" align="aligncenter" width="590"] A Huront csak a United States Air Force, United States Army, United States Navy és a United States Marine Corps használják változó célokra[/caption]
[caption id="attachment_8923" align="aligncenter" width="590"] Ez igen![/caption]
[caption id="attachment_8926" align="aligncenter" width="590"] Colleen Bell nagykövetasszony és Siklósi Péter érkezett az amerikai lajstromban lévő C-12 Huronnal[/caption]
[caption id="attachment_8920" align="aligncenter" width="590"] A sajtótájékoztató az irányítótornyok alatti teremben került lebonyolításra, már-már a kulisszák mögött[/caption]
A tavalyi wales-i NATO csúcstalálkozón, a megváltozott biztonságpolitikai környezetre adott válaszként elfogadták a Readyness Action Plan-t (Készenléti Akcióterv) amelynek az egyik legfontosabb része a megnövekedett (európai) jelenlét és a növelt intenzitású gyakorlatok sorozata. Ez a mostani kiképzés is ezen eseménysor részeként értelmezendő - fejtette ki Siklósi Péter, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkára.
[caption id="attachment_8957" align="aligncenter" width="590"] Siklósi Péter, helyettes államtitkár[/caption]
"Ennek keretében Magyarország is megtette a rá eső részt, mert az elmúlt időszak során egy rendkívül intenzív gyakorlatsorozatot bonyolítottunk le határon innen és túl. Ezen belül kiemelt fontossággal bírtak azok a gyakorlatok, amikor amerikai barátainkkal végezhettünk közös kiképzést, hiszen ezek egyben az amerikai-magyar katonai kapcsolatok egyik legkiemeltebb és bizonyos szempontból leglátványosabb területe. Az Operation Atlantic Resolve (Atlanti Eltökéltség) gyakorlatsorozat hazánk szempontjából is és a Szövetség szempontjából is kiemelt jelentőségű."
Az Operation Atlantic Resolve egy szövetségi védelmi törekvés, amelyet Oroszország lépései hívtak életre, nevezetesen a Donbasszban zajló fegyveres konfliktusok ellensúlyozására irányul. A 74. Expedíciós Csatarepülő Század (EFS) ennek értelmében szeptember 21-én érkezett meg az észtországi Ämari NATO támaszpontra.
"Még ebben az évben sor kerül egy másik gyakorlatra, és a következő évekre is tervezünk hasonlóakat. Ugyan ebben a gyakorlatban nem vesznek részt, de mivel Pápán vagyunk nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy itt állomásozik a Nehéz Légiszállító Ezred, amelyben a 12 résztvevő ország közt a legnagyobb arányban az Amerikai Egyesült Államok vesznek részt, és Magyarország igen fontosnak tartja hogy helyet adhat ennek a NATO szempontjából is és a saját képességeink szempontjából is kiemelt jelentőségű légiszállító szervezetnek" - zárta sorait Siklósi Péter, átadva a szót Colleen Bell nagykövetasszonynak.
[caption id="attachment_8958" align="aligncenter" width="590"] Colleen Bell nagykövetasszony[/caption]
Colleen Bell, aki 2015 februárja óta az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete örömét fejezte ki amiért a NATO szövetségesek közti növekvő együttműködés jegyében ünnepelhetünk itt ma Pápán. "Már 1999 előtt szövetségessé vált Magyarország és az Amerikai Egyesült Államok azzal, hogy együtt dolgozott az európai szabadság és stabilitás megteremtése érdekében. Példaként a 90-es évek balkáni konfliktusait említette, amikor is amerikai repülőgépek magyar bázisokról üzemeltek. Magyarország NATO-hoz történő csatlakozását követően a State Partnership for Peace Programme (Állami Partnerség a Békéért Program) keretén belül a magyar MiG-29-esek és az amerikai Ohio Nemzeti Légi Gárda F-16-osai részvételével számos közös hadgyakorlatot végzett a magyar és az amerikai fél" - folytatta. "Az elmúlt években pedig láthattuk, hogyan halad továbbra is előre ez a kétoldalú együttműködés. Amióta az Operation Atlantic Resolve program elkezdődött, Európa szerte a NATO szövetségesek újra megfogadták hogy a védelmi készenlétüket fejleszteni fogják mégpedig a megnövelt interoperabilitáson keresztül. A Magyar Honvédség is kivette ebből a részét, és számos gyakorlatot szervezett meg a NATO szövetségesekkel együtt, ezzel bizonyítva hogy mennyire elkötelezett, illetve hogy milyen kiképzési és együttműködési lehetőségekkel rendelkezik. Az elmúlt évben az Amerikai Egyesült Államok eljöhettek többször Magyarországra azért, hogy számos ilyen gyakorlatban részt vegyenek, és nem csak a lehetőségek, illetve a kiképzések száma növekedik, hanem az elkötelezettségek skálája is folyamatosan bővül. Bár már régóta jó kapcsolatot tartunk fenn hadseregeink, illetve a légierőink között, a legtöbb közös hadgyakorlatunk elsősorban a szárazföldi erők interoperabilitására koncentrál. Idén három lehetőségünk volt hogy a légierőink együtt dolgozzanak Magyarországon, a következő évre pedig további ilyen lehetőségekkel számolunk. Magyarország légierője az első tengerentúli bevetését hajtja végre a NATO Balti Légirendészeti (BAP) missziójának keretében, és továbbra is folytatja a légtérellenőrzést Szlovénia felett és a saját légterében, ezáltal mi még több lehetőséget látunk arra hogy egymástól, mint szövetségesek tanuljunk. A pápai hadgyakorlatok során a magyar szárazföldi ellenőrző személyzet együtt dolgozik az Amerikai Egyesült Államok légierőjének kijelölt személyzetével annak érdekében, hogy jobban megértsük egymás rendszereit, eljárásait, és hogy ezeket a tanulságokat aztán abban hasznosíthassuk, hogy még hatékonyabb szövetségesekként működhessünk együtt. Az ilyen hadgyakorlatok útján lehetséges az hogy a NATO, a történelem legnagyobb katonai szövetsége folyamatosan apró lépésenként erősödik, amelyeket együtt teszünk meg."
A nagykövetasszony a televízió számára interjút is adott a sajtótájékoztatót követően, amely itt tekinthető meg
[caption id="attachment_8959" align="aligncenter" width="590"] Eric Vollmecke vezérőrnagy a USAFE képviseletében[/caption]
A nagykövetasszonytól Eric Vollmecke vezérőrnagy, az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Európában (USAFE) állomásozó egységeinek képviselője vette át a szót.
USAFE - United States Air Forces in Europe (Egyesült Államok Légiereje Európában). Az a többség számára ismeretes lehet, hogy az Amerikai Egyesült Államok a NATO kollektív védelmi képessége és törekvése okán köteles a többi szövetségest a szükséges mértékben a védelemben támogatni. A történelemben ennek a NATO-nál korábbra visszanyúló hagyományát lelhetjük fel, azonban elegendő csak a hidegháborúig is visszagondolni, amikor az Amerikai Egyesült Államok Nyugat-Európa részére nyújtott támogatást gazdasági és védelmi tekintetben. A stratégiai légiszállítás is akkor, a hidegháború felforrósodásával alakult igazán ki a maihoz hasonló formájában, amikor az Amerikai Egyesült Államoknak minden pillanatban készen kellett tudni állniuk európai szövetségeseik támogatására. Ehhez az óceán túlsó feléről kellett mozgósítani az egységeket és az eszközöket. Ez ma is így van, sőt az észak-amerikai és az eurázsiai kőzetlemezek évi 1-8 centiméteres távolodása a jövőre nézve is szükségessé teszi a szállítás tervezését. Ahhoz, hogy az Amerikai Egyesült Államok el tudja látni a NATO tagsággal együtt járó szövetségesi feladatokat, át kell hidalni az időt és a teret. Ez pedig csak úgy lehetséges, hogy erőik bizonyos részét "előre küldik". Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje Európa több pontján állomásoztat változatos reptechnikát. Az USAFE központja Rammsteinben, Németországban található.
"Nagyon komoly együttműködésünk van Magyarországgal, és úgy gondolom hogy ez mindkét fél előnyeit szolgálja, mi is nagyon sokat tanulhatunk Magyarországtól a közös gyakorlatok során - kezdte beszédét Eric Vollmecke. Ma az Amerikai Egyesült Államok légierejének pilótái a Műveleti Területi Biztonsági Csomag keretén belül vannak itt, ami egy rotációs haderő. Ez az A-10-eseket bevető Műveleti Területi Biztonsági Csomag (Theater Security Package - TSP) 12 országban zajlik Európában."
A Műveleti Területi Biztonsági Csomag az Atlanti Eltökéltség törekvéseinek támogatására szolgáló stratégiai program, amelyet az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Európába irányított egysége realizál. A TSP lényege, hogy a kijelölt alegység 12 A-10-es csatarepülőgéppel, hajózóikkal, valamint kiszolgáló személyzetükkel a NATO európai szövetségeseit sorra látogatja, velük együttműködve gyakorol, magasabb szintre helyezve a regionális biztonságot, növelve az interoperabilitást, mindezt válaszul Moszkva politikájára. Az idei az első alkalom, amikor az Amerikai Egyesült Államok TSP rotációt kezdett Európában. A csendes-óceáni térségben azonban már 2004-óta folynak ilyen műveletek. Jövőre az F-15C típus 12 példánya kerül ilyen módon Európába, így minden bizonnyal Magyarországra is.
"A NATO szövetségeseinkkel együtt folytatott gyakorlat lehetővé teszi hogy különböző környezeteken belül, különböző légtereken belül tegyük próbára a készenlétünket és a közös képességeinket hogy eleget tegyünk a biztonsági követelményeknek. Nincs az a nemzet amely a mai kihívásokkal egyedül szembe tudna nézni, éppen ezért fontos az hogy az összes NATO szövetségest bevonjuk a védelmi és légierői kérdésekbe. A haderőink a NATO haderőivel együttesen folyamatosan készenlétben kell hogy legyenek, hogy a jövő kihívásaira tudjanak válaszolni. Az A-10 esek legutóbbi Magyarországra érkezése is azt bizonyítja hogy az Amerikai Egyesült Államok és Magyarország között milyen erős együttműködés zajlik. Ennek köszönhetően továbbra is fenntarthatjuk jelenlétünket Európában, és a magyar társainkkal egyetemben tudjuk repülési feladatainkat lebonyolítani, ezzel is javítva az együttműködési képességeinket. Az erőfeszítéseink, hogy együttműködjünk a NATO szövetségesekkel és a regionális partnereinkkel nem fognak lezárulni azzal, hogy ha az A-10-esek hazatérnek. A következő tavaszon az Amerikai Egyesült Államok légiereje 12db F-15C-t fog majd legénységgel és eszközökkel együtt rendelkezésre bocsátani a 144. Vadászrepülő Ezredből, Fresnoból, az ottani Légi Nemzeti Gárda támaszpontról, Kaliforniából, illetve a 104. Vadászrepülő Ezredből a Baynes Légi Nemzeti Gárda támaszpontról, Massachusettsből. Ahogy az A-10 esek is, úgy az F-15-ösök is Európa szerte bevetésre kerülnek majd. Az F-15-ösök is repülési gyakorlatokat fognak végrehajtani, illetve támaszponton kívüli gyakorlatokat, ugyanúgy ahogy ezt már korábban Magyarországon tettük a NATO szövetségeseinkkel és regionális partnereinkkel egyetemben. Ez újra megmutatja hogy szeretnénk erősíteni interoperabilitásunkat és kimutatja azt is hogy elkötelezettek vagyunk az európai biztonság és stabilitás növelése iránt. Várjuk a további lehetőségeket hogy együtt gyakoroljunk és dolgozzunk a magyar barátainkkal. Köszönöm a partnerségüket és a folyamatos elkötelezettséget az európai tartós stabilitás és béke érdekében" - zárta beszédét Eric Vollmecke.
A sajtótájékoztató zárásaként dr. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnök-helyettese szólt a résztvevőkhöz.
[caption id="attachment_8960" align="aligncenter" width="590"] Dr. Orosz Zoltán altábornagy, hajózó[/caption]
"Az együttműködés Magyarország és a hadserege, a Magyar Honvédség és az Amerikai Egyesült Államok hadserege között évtizedes múltra tekint vissza. 1991 óta mintegy 1300 tiszt, altiszt vett részt a Magyar Honvédség állományából az Amerikai Egyesült Államokban valamilyen szintű képzésen, oktatáson, tanfolyamon, hogy ismereteit bővítse. Napjainkban is a jelenlegi aktív állományból mintegy 350 fő szolgál, akik az Amerikai Egyesült Államok különböző katonai oktatási kurzusain vettek részt. Megállapítható, hogy a NATO szövetségeseink közül az Amerikai Egyesült Államok biztosítja a legmesszebbmenőbb támogatást a Magyar Honvédség védelmi képességeinek fejlesztéséhez. A támogatások sorába tartoznak a közös felkészítések, kiképzések. Az évek során ezeknek a közös felkészítéseknek, kiképzéseknek eredményeképpen a Magyar Honvédség új képességekre is szert tett, illetve felkészültségét bizonyítandó, képes a Magyar Honvédség arra hogy szövetségesi kötelezettségének eleget téve különböző műveletekben vegyen részt, biztosítva a békét Európának és a világnak. Ezen műveletek során volt már rá példa, és van is rá példa, hogy magyar katonák amerikai katonatársaikkal, amerikai parancsnokság alatt szolgáltak, teljesítették feladatukat és volt arra is példa hogy magyar parancsnok parancsnoksága alatt amerikai katonák szolgáltak együtt magyar katonákkal. Ezen műveletek során a nyújtott teljesítményt és a helytállást elismerve, az elmúlt évben az Amerikai Egyesült Államok több magyar katonát kitüntetett, díjazva azt a közös szolgálatot, amelyet együtt végeztünk, illetve elismerve, megköszönve azt, hogy amerikai katonák életét is mentették meg magyar katonák műveletben. Magyarország biztonságának egyik tartópillére a Magyar Honvédség, annak képességei, a másik tartópillére pedig a szövetségesi támogatás, szövetségeseink segítsége, együttműködése. Magyarország és Európa biztonságának garantálása szempontjából ezért fontosak a közös gyakorlatok és a közös kiképzések. Mindent lehet jobban csinálni, mint ahogy tegnap csináltuk, ezért is fontosak ezek a felkészítések, kiképzések. Ebbe a kiképzési sorozatba illeszkedik az itt Pápán települő A-10-es alegység gyakorlata, amelyet a Magyar Honvédség kijelölt alegységeivel együtt hajt végre feladatokat. Ahogy az előttem felszólalók kitértek rá, tervezzük és készülünk arra, hogy a 2016-os évben a kitűzött gyakorlatok és feladatok végrehajtásra kerülnek. Az így biztosított védelmi képességek magas szinten tartásával a Magyar Honvédség, Magyarország is kiveszi részét a régiónk, Európa biztonságának garantálásában."
Mint említettem, lehetőség nyílt testközelből megtekinteni a méltán híres A-10-eseket. Következnek tehát azok a képek, amelyek a pápai Kilo apronon készültek a Varacskos disznókról.
[caption id="attachment_8900" align="aligncenter" width="590"] Nyolc A-10-es Pápán: hat a földön, kettő a levegőben[/caption]
[caption id="attachment_8899" align="aligncenter" width="590"] Az indítósor környezetében megtalálhatók a repülőgépekhez tartozó kiszolgálóeszközök, tartozékok úgy, mint ezek a palettázott póttartályok[/caption]
[caption id="attachment_8927" align="aligncenter" width="590"] FT - Flying Tigers[/caption]
[caption id="attachment_8918" align="aligncenter" width="590"] Azonnal feltűnnek a hatalmas kormányfelületek[/caption]
[caption id="attachment_8956" align="aligncenter" width="590"] A TF34-es hajtómű a polgári felhasználású CF34 katonai változata. A hangjuk így, mondhatni bántóan szolid, a Bombardier CRJ jetekéhez hasonló[/caption]
[caption id="attachment_8907" align="aligncenter" width="590"] Az alacsony sebességgel végrehajtott földközeli repüléshez kellenek is a nagy felületek[/caption]
[caption id="attachment_8922" align="aligncenter" width="590"] Hatalmas féklapok[/caption]
[caption id="attachment_8908" align="aligncenter" width="393"] Felfüggesztési pontokkal zsúfolt a repülőgép teljes fesztávja, 11 darab van belőlük, összesen 7,2 tonna függesztményt bír el. A képen a hajtómű alatt a törzsön látszik a segédhajtómű kiömlője is[/caption]
[caption id="attachment_8901" align="aligncenter" width="393"] Veszedelmes festés, fegyverzet és méretek[/caption]
[caption id="attachment_8909" align="aligncenter" width="393"] A négy felfogató a Pave Penny helye, ami egy lézerfényt kereső passzív egység. Nem célzóberendezés, hanem szenzor, ami a földről kibocsátott lézer jelet veszi és rajzolja ki a HUD-re, megjelölve a célt, vagy épp a baráti csapatokat. Hogy miért nincs Pave Penny, az a későbbiekben ki fog derülni, de a szemfülesek bizonyára tudják és látják a választ[/caption]
[caption id="attachment_8902" align="aligncenter" width="393"] Hasznos kis teleszkópos szerkezet[/caption]
[caption id="attachment_8903" align="aligncenter" width="393"] Nagyon eredeti[/caption]
[caption id="attachment_8928" align="aligncenter" width="590"] Colleen Bell minden érdekességet megtudhatott az A-10-esekről[/caption]
[caption id="attachment_8913" align="aligncenter" width="590"] Eric Vollmecke szólt az A-10-es alegységhez[/caption]
[caption id="attachment_8911" align="aligncenter" width="590"] Számos legénységi kérdést is megválaszolt[/caption]
[caption id="attachment_8915" align="aligncenter" width="590"] A katapultülés gyakorlatilag a gépágyún van. A GAU-8-as teljes hossza 6,06 m[/caption]
[caption id="attachment_8987" align="aligncenter" width="590"] https://en.wikipedia.org/wiki/GAU-8_Avenger#/media/File:GAU-8_meets_VW_Type_1.jpg[/caption]
[caption id="attachment_8912" align="aligncenter" width="393"] A GAU-8 betárazva mintegy 1,8 tonnát nyom, a repülőgép MTOW-je 23 tonna. A GAU-8 30 mm-es átmérőjű lövedékeket tüzel, a 7 cső mindegyike 14 huzagolást tartalmaz, ami perdületet ad a lövedéknek, így stabilizálva azt a röppályán[/caption]
[caption id="attachment_8989" align="aligncenter" width="442"] A különbség a 30 mm és a 7,62 között (https://en.wikipedia.org/wiki/GAU-8_Avenger#/media/File:30mm_GAU-8_Avenger_round.jpg)[/caption]
[caption id="attachment_8910" align="aligncenter" width="590"] Az orrfutót kitolták jobbra, mivel a gépágyúnak kellett a hely középen. Miért is?[/caption]
Azért, mert lövéskor olyan reakcióerő ébred, ami - ha a gépágyú tengelye nem esik egybe a repülőgép hossztengelyével - viszonylag rövidke karon is olyan forgatónyomatékot hoz létre, hogy egyszerűen kifordítja a gépet a repülési irányból, a lövedékek pedig célt tévesztenek.
Ezért inkább középre került a GAU-8, az orrfutót pedig besuvasztották mellé. Ez azzal a nyilvánvaló következménnyel jár, hogy a repülőgép guruláskor jobbra némileg szűkebb íven fordul, mint balra. Ezt sem lehet könnyű megszokni, de elfelejteni sem.
A reakcióerő nevezetesen 45 kN (4,5 tonna), a TF34-es hajtóművek egyenként 40 kN (4 tonna) tolóerőt adnak le. Ebből következik, hogy tüzeléskor a repülőgép bizony lelassul.
[caption id="attachment_8937" align="aligncenter" width="590"] Brutális tűzerő[/caption]
[caption id="attachment_8934" align="aligncenter" width="590"] Az orrtő légi utántöltő nyílást rejt[/caption]
[caption id="attachment_8929" align="aligncenter" width="590"] Varacskos disznó, repülő tigris és cápa, ki-ki kedvére válogathat a nevek között[/caption]
[caption id="attachment_8932" align="aligncenter" width="590"] Alacsony áthúzás géppárban[/caption]
[caption id="attachment_8933" align="aligncenter" width="590"] A téglalap alakú szárny védelmet nyújt a magasan elhelyezkedő hajtóműveknek a szennyeződések ellen. Sivatagi körülmények között ez nagyon sokat számít[/caption]
[caption id="attachment_8936" align="aligncenter" width="590"] Az A-10-es híres a strapabíróságáról, még sérülés esetén is olyan backup rendszerekkel rendelkezik, amelyekkel jó eséllyel repülhető marad[/caption]
[caption id="attachment_8935" align="aligncenter" width="590"] A pápai beton felett[/caption]
[caption id="attachment_8939" align="aligncenter" width="590"] Remove before BRRRRRRRRT![/caption]
[caption id="attachment_8940" align="aligncenter" width="393"] Harapós A-10[/caption]
[caption id="attachment_8950" align="aligncenter" width="590"] A pilótafülkét és a létfontosságú rendszereket 540 kg titán védi, a 23 mm-es lövedékeknek még mindenképpen ellenáll, azonban a jó kilátást biztosító polikarbonát kabintető meglehetősen sérülékeny[/caption]
[caption id="attachment_8951" align="aligncenter" width="590"] Ez már a modernizált A-10, színes kijelzőkkel[/caption]
Sajnos a pilótafülke megtekintésére nem volt lehetőség a rendezvény keretein belül. Ha lett volna, akkor bizonyosan sokáig elemezhetnénk a látottakat, hallottakat. A kíváncsi tekintetek számára azért kerestem fotókat az interneten.
[caption id="attachment_8979" align="aligncenter" width="393"] Jobbklikk után új lapon megnyitva nagy méretben is megtekinthető a kép (http://i.imgur.com/5f6cJ0W.jpg)[/caption]
Lássuk a "csatolt fájlokat":
[caption id="attachment_8931" align="aligncenter" width="590"] Alapfelszereltség az AGM-65 Maverick levegő-föld rakéta[/caption]
[caption id="attachment_8938" align="aligncenter" width="591"] 1972 óta üzeneteket kézbesít világszerte a maga 2+ mázsájával[/caption]
[caption id="attachment_8906" align="aligncenter" width="590"] Darabonként röpke 5-33 millió Forintért teszi a dolgát, az A-10-es egyszerre akár 10 darabot is vihet belőle[/caption]
[caption id="attachment_8904" align="aligncenter" width="590"] Az A-10-es levegő-levegő önvédelmi fegyvere, az AIM-9-es Sidewinder rakéta, semmit sem bíznak a véletlenre. Bár kíváncsi lennék, milyen esélyekkel indulna egy A-10-es a légiharcban[/caption]
[caption id="attachment_8945" align="aligncenter" width="590"] LITENING precíziós célzóberendezés függ a pilonon[/caption]
[caption id="attachment_8942" align="aligncenter" width="590"] Alkalmas hagyományos, GPS alapú, infravörös, és lézeres bombák dobásához, ugyancsak széles a kompatibilis repülőgépek skálája is[/caption]
[caption id="attachment_8944" align="aligncenter" width="590"] Mintegy 220 kg-ot nyom[/caption]
[caption id="attachment_8943" align="aligncenter" width="590"] Viszonylag új termék, 2000. óta elérhető, 2010-ben adták el az 1000. darabot. Nem azért nem fogy mert rossz, hanem mert darabja 1,4 millió dollár, ami barátok között is 400 millió Forint, amin 40,09 kg színaranyat, vagy 15 mentőautót lehetne venni. Elgondolkodtató...[/caption]
[caption id="attachment_8948" align="aligncenter" width="590"] A magyar Gripenek a LITENING III segítségével céloznak[/caption]
[caption id="attachment_8949" align="aligncenter" width="590"] Íme még egy érdekesség, az AN/AAR-47. Jobban mondva annak egyik érzékelő egysége az A-10-es törővégén. Az AN/AAR-47 egy automata rakétaelhárító rendszer, ami képes érzékelni a repülőgép felé tartó infravörös, lézer, és irányítatlan rakétákat, és a találat elkerülése érdekében autonóm módon védekezést kezdeményez (infracsali), valamint értesíti a pilótát a veszélyről[/caption]
[caption id="attachment_8917" align="aligncenter" width="590"] Az A-10-esek elől-hátul, oldalt rendelkeznek szenzorokkal, amelyek gyakorlatilag minden irányba akadály nélkül pásztáznak. A pápai C-17-esek is fel vannak szerelve ezzel a védelmi rendszerrel[/caption]
[caption id="attachment_8905" align="aligncenter" width="590"] Infracsali a bal szárny alatt, a törővég előtt[/caption]
[caption id="attachment_8916" align="aligncenter" width="590"] Szebb fények nem is lehettek volna[/caption]
[caption id="attachment_8914" align="aligncenter" width="590"] A béka és a varacskos disznó esete[/caption]
Avagy repüljünk csak vissza néhány évtizedet. A helyszín csaknem méterre pontosan ugyanaz.
[caption id="attachment_8983" align="aligncenter" width="590"] http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-23%20base/SERIALMiG-23/MiG23MFIDNo12HuAF/photos/photo1.jpg[/caption]
[caption id="attachment_8941" align="aligncenter" width="590"] Közben az USAFE Learjet 35-öse is lencsevégre került, ami valójában a katonai C-21A típusnevet hordozza[/caption]
[caption id="attachment_8947" align="aligncenter" width="590"] El lehet merülni a részletekben, egy nap is kevés volna az alapos szemrevételezéshez[/caption]
[caption id="attachment_8954" align="aligncenter" width="590"] Szokták mondani, hogy az A-10-esnél kevés rondább repülőgép van. Lehet benne valami, de tény, hogy valójában nem is a szépsége miatt szeretjük igazán[/caption]
[caption id="attachment_8955" align="aligncenter" width="590"] "Kirakatban" a HUD a pilótával szemben, a bal felső sarka mellett fehérlik a gyorsulásmérő mutatója. Ez fontos lehet azokhoz a nagy sebességű szűk fordulókhoz, amiket bevetések során végeznek. A gyorsulásmérő +9 és -9 g között van skálázva[/caption]
A pápai esemény ismét nagyszerű lehetőséget adott arra, hogy betekintést nyerjünk mind a bázis életébe, mind pedig a honvédelem, és a szövetségesi együttműködés aktuális kérdéseibe, kihívásaiba.
Reményeink szerint a cikkünkkel sikerült hűen átadni mindazt, ami az A-10-esek pápai települését jellemzi.
Szöveg és képek: Bálint Ferenc