Kerozingőzös Kalandok Moszkvában - Gazpromavia

A gazovaja promislennoszty (gázipar) hallatán nem mindenki gondol egyből a Gazpromra, pedig a kifejezés mára szinte egybeforrt az orosz energetikai óriásvállalattal. A Gazprom egy globális energiaipari vállalat, amely nem csak földgáz, hanem kőolaj kitermelésével, feldolgozásával, szállításával, raktározásával és értékesítésével is foglalkozik. A vállalat tevékenysége rendkívüli térbeli kiterjedéssel rendelkezik, éppen ezért a Gazprom egyik leányvállalata, a Gazpromavia azzal a céllal került létrehozásra, hogy a távolságokat könnyedén hidalhassák át, legyen szó a munkások napi ingázásáról, üzleti utakról, vagy csővezetékek légi ellenőrzéséről. Lássuk most a Gazpromavia flottájának egy keresztmetszetét!

A Gazpromavia 1995-ben kapta meg az Orosz Közlekedési Minisztériumtól a légijármű üzemeltetési engedélyét, ettől kezdve Moszkva, Osztafjevo repülőteréről közlekedtet járatokat a gázipar szempontjából fontos orosz városokba (pl. : Uhta, Perm, Szamara, Novij Urengoj). A légitársaság számost orosz díjat kapott működése első évtizedében, úgy mint az Év Légitársasága, vagy az Oroszország Szárnyai. 2004-re a Gazpromavia lett a Gazprom csoport általános légi szállító vállalata, azonban a légitársaság tevékenysége még a Gazprom mindennapi igényein is túlmutat, a légiközlekedési vállalat gyógyszerek és felszerelések szállításával ugyanis részt vett afrikai humanitárius programokban is. Mindeközben folyamatosan korszerűsítette flottáját, orosz repülőgépek mellett tekintélyes nyugati vasakra is szert tett.

A Gazpromavia tevékenysége a következő fő pontokra osztható

  • munkások mindennapos szállítása a telep és a munkavégzés helye közt
  • személy és teher charterjáratok közlekedtetése belföldi és nemzetközi útvonalakon
  • menetrend szerinti utas- és teherszállítás Oroszországban
  • üzleti utazások lebonyolítása belföldön és külföldön
  • gázipari objektumok légi megfigyelése, teheremelés, légi mentés

A Gazpromavia a Föld összes kontinensére eljutott már, beleértve az Antarktiszt. Egyedi tapasztalattal és képességekkel rendelkezik a speciális repülési feladatok végrehajtásához, nehezen megközelíthető helyek eléréséhez, illetve extrém időjárásban történő repüléshez a sarki szélességeken. Az imént felsorolt valamennyi képesség a forgószárnyasoknak köszönhető.

A "gázos" légitársaság fő bázisa a Moszkva Osztafjevo Repülőtér, ami 2015 óta Moszkva nemzetközi VIP reptereként is üzemel. A Gazpromavia központi (hub) reptere pedig Moszkva Vnukovo, ezért fotózásaim során itt találkoztam a gépeikkel.

Ismerkedjünk meg a flottával!

Mint már említettem, a vállalat a tevékenysége folytán nehezen megközelíthető, zord helyeken kénytelen infrastruktúrát működtetni és embereket foglalkoztatni. Az egyetlen ehhez szóba jöhető szállítóeszköz a helikopter. A Gazpromavia Oroszország legnagyobb polgári helikopterüzemeltetője. 76 Mi-8/17-essel, és 2 Mi-2-essel rendelkeznek a russianplanes.net szerint. Az oldal azonban nem ír arról, hogy 22 Ka-26-osuk is lenne. Pedig a vállalat honlapja szerint van. A Wikipédia további egy EC 120-ast és 8 EC135-öst is felhoz, de erről a vállalat oldala mélyen hallgat...

A merevszárnyas repülőgépek közül a Tu-154-esből jelenleg 2-t, Jak-40-esből 4-et, Szuhoj SuperJet 100-ból 8-at, Boeing 737-700-ból 3-at (amiből az egyik BBJ, azaz Boeing Business Jet), a Dassault Falcon különféle változataiból pedig 8-at üzemeltetnek. 2014-ben repült náluk még legalább 7 Jak-42D is, azonban 2015 decemberétől leállították, illetve bérbe adták őket.

Mint látható, elég vegyes a flotta, de a maga nemében minden repülőgéptípusnak helye van a vállalatnál.

Jöjjenek a képek a szokásos információrengeteggel és az érdekességekkel.

[caption id="attachment_9170" align="aligncenter" width="590"] Ra-42436 Klasszikus Gazprom festésű Jak-42D. Első repülése 1996-ban volt, 2015 októberéig a Gazpromavia repülte, azóta tárolják[/caption]

[caption id="attachment_9171" align="aligncenter" width="590"] A Jak-42-esek Oroszországban a Lokomotív hokicsapat 2011-es katasztrófáját követően nagy számban kerültek kivonásra a forgalomból[/caption]

[caption id="attachment_9172" align="aligncenter" width="590"] A korai Jak-42-esek főfutónként 2-2 kerékkel rendelkeztek, de ez aztán kevésnek bizonyult az 57,5 tonnás MTOW-hez[/caption]

[caption id="attachment_9159" align="aligncenter" width="590"] Ra-42437 Első repülésére szintén 1996-ban került sor, a kabin 120 utas számára van székezve. A repülőgép 2010-ben összekoccant egy A330-assal gurulás közben, ekkor a bal szárnyvég megsérült[/caption]

[caption id="attachment_9160" align="aligncenter" width="590"] Ra-42438 Először 1996-ban szállt fel, 2015 októberig egyfolytában a Gazpromaviánál repült[/caption]

[caption id="attachment_9165" align="aligncenter" width="590"] Ra-42439 1999-óta repül, szinte hihetetlen, hogy 17,5 év után leállították. Ez nem kor[/caption]

[caption id="attachment_9183" align="aligncenter" width="590"] Ilyet már biztosan nem lát az, aki Moszkvába megy...[/caption]

[caption id="attachment_9182" align="aligncenter" width="590"] Ra-42451 Jelenleg a Groznyij Avia üzemelteti, tehát repül. Első felszállására 1997-ben került sor[/caption]

[caption id="attachment_9178" align="aligncenter" width="590"] Ra-42452 Jelenleg a Groznyij Avia lízingeli. Mindössze 13 éves a repülőgép, 2003-ban repült első ízben. 2011-ben a russianplanes.net szerint csak 9000 repült óránál tartott, reméljük még sok van neki hátra a kivonásig[/caption]

Ahhoz képest, hogy csak májusban jártam ki Vnukovóra, sikerült egy kivételével az összes Gazpromavia Jak-42-est lefotózni. Ez ma már kincset ér nekem, hiszen a gépek nagy részét nem használják tovább. Egyébként sem könnyű Jak-42-esbe botlani.

[caption id="attachment_9163" align="aligncenter" width="590"] Ra-09010 Igen, először én sem gondoltam, hogy ez is a Gazpromaviához tartozik. Sőt, sikerült olyan szerencsétlen módon lefényképezni, hogy a lajstrom pont nem látható. Emiatt némi plusz munkával tudtam csak kideríteni, hogy mi is ez, és vajon ki a járató. Ő egy Dassault Falcon 7X, egy nagyon nem fapados bizjet...[/caption]

[caption id="attachment_9162" align="aligncenter" width="590"] Maradjunk annyiban, hogy 2009-ben gyártották a franciák, a típus darabára körülbelül 14 Milliárd Forint, de ezért a pénzért minden és mindenki felett, 15500 méteren, 950 km/h-val , akár 19 futóműszakkörös orosz hölgy társaságában, akár 10000 km-es távolságra repülhetünk, mondjuk Budapestről Los Angelesbe múlatni. De igazán nem akarok ötleteket adni a Gazprom férfi vezetői számára :D[/caption]

Emlékszünk még a SzLO Falconjaira? Azok a Ra-09007 és a Ra-09009 lajstromot viselik.

[caption id="attachment_9161" align="aligncenter" width="590"] Ra-85625 Classic Gazprom festés, igazi szépség. A Tu-154M 1987-ben repült először. Az Aeroflot üzemeltette 1999 júniusáig, ekkor került a Gazpromaviához. 2016. június 13-án a Gazpromavia le fogja állítani ezt a Tu-154-est, ezzel egy újabb színfolt tűnik el az orosz légiközlekedésből[/caption]

[caption id="attachment_9174" align="aligncenter" width="590"] Ra-85751 Először 1992-ben zúgtak fel a hajtóművei, repült a UTairnél, majd 1998-tól a Gazpromaviánál. 2016. június 2-án az utolsó járatát teljesítette Vnukovoról Minyeralnie Vodi-be, ahol tárolják majd[/caption]

[caption id="attachment_9175" align="aligncenter" width="590"] Történelmi kép[/caption]

[caption id="attachment_9176" align="aligncenter" width="590"] Egy szép bejövetel Vnukovora[/caption]

[caption id="attachment_9166" align="aligncenter" width="590"] Ra-85778 A repülőgép 1993-ban repült először, a Kogalimavia kezdte üzemeltetni, majd 1997-ben a Gazpromaviához került. 2016. június 16-án az utolsó gazpromos járatát fogja teljesíteni, ezzel együtt a típus történetének végére pont kerül a Gazpromaviánál.[/caption]

[caption id="attachment_9167" align="aligncenter" width="590"] Nagyon örülök, hogy megadatott egy ilyen fotó erről a repülőgépről. Akkor nem gondoltam volna, hogy amit csettegtetek a távhőcsövek tetején, az most ilyen mértékben felértékelődik. Bennem legalábbis. Mert ezt a gépet így legfeljebb még 1-2 napig lehet látni, aztán nagy valószínűséggel soha nem repül már, hacsak nem veszi át más járató[/caption]

[caption id="attachment_9168" align="aligncenter" width="590"] De ezekben a képekben bármikor lehet még gyönyörködni, és emlékezni arra a diszkréten kormos svancra...[/caption]

[caption id="attachment_9169" align="aligncenter" width="590"] No meg a puha, sugárfordítós leszállásra[/caption]

[caption id="attachment_9181" align="aligncenter" width="590"] Nu páká, udácsi, szép nyugdíjas éveket! Várunk vissza a felhők közé! ;)[/caption]

[caption id="attachment_9164" align="aligncenter" width="590"] Ra-89018 Íme ő, a modern "orosz" repülőgép. Nyugodtan kikiálthatjuk trónfosztónak is, hiszen a Tu-154-esek és a Jak-42-esek váltótípusa a Gazpromnál. Ez a példány 2013-ban repült először, de 2016 márciusa óta tárolják[/caption]

[caption id="attachment_9180" align="aligncenter" width="590"]IMG_9678 2014 tavaszán még csak vele találkozhattam, a többi gép nem volt átadva. Így is nagy szerencse ért, hisz az egyetlen SSJ-100, amit le tudtam fotózni, lévén, hogy az Aeroflot gépek mind Seremetyevóra érkeztek, oda pedig nem tudtam eljárogatni[/caption]

[caption id="attachment_9177" align="aligncenter" width="590"] Ra-73004 A Boeing 737-700-as 2000-ben repült először, nyolc éven át Indiában repült a Jet Airwaysnek, majd 2008-ban a Gazpromaviához került[/caption]

[caption id="attachment_9179" align="aligncenter" width="590"] A repülőgépről az avherald.com repülőeseményekkel foglalkozó oldal azt írja, hogy 2011 júniusában Vnukovoról Nadimbe tartva egy 40-es férfi rendetlenül viselkedett, káromkodott, majd megfenyegette a légiutaskísérőt, utána "Allah Akbar"-t kiáltva azt állította, hogy a mobiltelefonja egy bomba. A leszállás után őrizetbe vették, és pszichiátriára vitték, ahol kiderítették, hogy alkoholos hallucinózisa van. Robbanószert persze nem találtak, de az biztos, hogy többet nem engedték fel Gazprom gépre[/caption]

[caption id="attachment_9184" align="aligncenter" width="590"] Ra-73000 Szintén 2000-ben legyártott 737-700-as, az előzővel azonos előélettel[/caption]

[caption id="attachment_9185" align="aligncenter" width="590"] Egy szépen elkapott pillanat. Bárcsak mindig hasonló fények, és hátterek lennének[/caption]

[caption id="attachment_9186" align="aligncenter" width="590"] Hol van már a Transaero?! Ismét egy történelmi fotó. A repülőgépről az Avherald annyit ír, hogy 2011 októberében cologne-i felszállást követően elektromos meghibásodás miatt nem tudták behúzni a futókat, ezért 20 perc múlva visszaszálltak[/caption]

[caption id="attachment_9173" align="aligncenter" width="590"] Ezzel a képpel búcsúzom ebben a részben. Remélem, ismét mutattam néhány szép keleti vasat. Biztosan néhány olyat is köztük, ami már történelem. Részemről az öröm, hogy némi információval és sztorival körítve meg tudom mutatni őket a Kerozingőzös Portál olvasóinak, így némileg gyarapodik is az elérhető hazai repülőgépes képes információbázis, ezáltal tovább szélesedik a repülésrajongók látóköre[/caption]

A következő részben Oroszország kulturális fővárosába repülünk.

 Fotók és szöveg: Bálint Ferenc