Kecskemét Airshow - Keleti Blokk
Két igazi klasszikus repülésére is sor került a bemutatón. A Lengyel Légierő Szu-22M4-es géppárja és a Román Légierő MiG-21UM LanceR -e demonstrálta, hogy ezek a gépek még mindig jelentős lehetőséget, értéket, képességet hordoznak magukban. Le merjük fogadni, hogy egyszerre dobbant a keleti technika szerelmeseinek a szíve, amikor üvöltő utánégetővel vasalták ez eget ezek a gyönyörű klasszikus gépek.
[caption id="attachment_8188" align="aligncenter" width="560"] A 176-os oldalszámú román MiG-21UM Lancer B a 71. Légibázisáról (LRCT), Aranyosgyéresről érkezett Kecskemétre[/caption]
[caption id="attachment_8189" align="aligncenter" width="560"] A korszerűsítés részeként sor került az aviónika modernizációjára. Szembetűnő külső változás a gép oldalán kialakított kábelcsatorna.[/caption]
[caption id="attachment_8190" align="aligncenter" width="560"] Nagy állásszögű, alacsony sebességű áthúzás - nem éppen a MiG-21 erőssége. Viszont a HUD-nak köszönhetően a pilóta a határértékek figyelésével ki tudja hozni a maximumot a gépből.[/caption]
[caption id="attachment_8191" align="aligncenter" width="560"] Korábban a MiG-21MF Lancer A típussal a Román Légierő adta a QRA készültséget négy hónapon keresztül a balti államok légterében - a NATO égisze alatt (Baltic Air Policing-BAP)[/caption]
[caption id="attachment_8192" align="aligncenter" width="560"] A földet érés után, fékernyő nyitás előtt. Az orrfutó még a levegőben, így koptatja a pilóta a sebességet[/caption]
[caption id="attachment_8193" align="aligncenter" width="560"] Lengyelország légierejének, avagy Bezzegország légierejének Szu-22M4-ese hagyja el az állóhelyet, hogy géppárfeladatot hajtson végre[/caption]
[caption id="attachment_8194" align="aligncenter" width="560"] A kép amiért megérte egész nap a tűző napon közel negyven fokban ücsörögni. :) A lengyel Szuhojok a 21. légibázisról érkeztek (Swidwin), már csak itt állomásoznak huszonkettesek[/caption]
[caption id="attachment_8195" align="aligncenter" width="560"] A géppár megkezdi a felszállást a 30-as futópályán. Az M4-es verziót könnyű azonosítani a függőleges vezérsík tövében lévő kisméretű levegő beömlőnyílásról[/caption]
[caption id="attachment_8196" align="aligncenter" width="560"] A géppár kiválóan demonstrálja a változtatható nyilazású szárny végállásait. (A kísérő jobb oldali főfutóakna ajtaja vélhetően más gépről származik, legalábbis az eltérő festés erről árulkodik)[/caption]
[caption id="attachment_8197" align="aligncenter" width="560"] A bemutató második felében szétvált a géppár és jól időzített áthúzásokkal folyamatosan lekötötték a nézők figyelmét. Mindez átkonvertálva: harci helyzetben egy géppár folyamatos támadás alatt tarthatja célpontját.[/caption]
[caption id="attachment_8198" align="aligncenter" width="560"] Az előzetes tervek szerint 2015/2016-ban kerülne sor a típus kivonására, viszont nemrégiben látott napvilágot a hír miszerint 16 gép üzemidejét további 10 évvel meghosszabbítják.[/caption]
[caption id="attachment_8199" align="aligncenter" width="560"] A fékernyőnyitás pillanata, a törzsféklapok nyitva. Reméljük, még hosszú évekig csodálhatjuk majd a levegőben ezeket a gyönyörű gépeket.[/caption]
Hamarosan folytatjuk!
Fotó és szöveg:
Pap Ferenc