Kecskemét Air Show - Dinamikus bemutató

DSC_9147Folytatjuk a kecskeméti repülőnap képes beszámolóját, ezúttal a szombati dinamikus bemutatókra fókuszálunk. A repülőtérre kilátogatóknak nem lehetett okuk a panaszra, mivel számos érdekességet tartalmazott a program, megpróbálunk egy kis ízelítőt adni, a teljesség igénye nélkül. Vágjunk is bele, avagy dinamikus bemutató Kerozingőzös szemmel...

[caption id="attachment_8074" align="aligncenter" width="570"]DSC_8738 Lengyel barátaink légipara minidig is előremutató szemléletet tükrözött. A képen az SP-YNZ lajstromú SBLim-2 típusú kiképzőgép látható, amit egykoron a MiG-15UTI licensze alapján gyártott a PZL-Mielec. Az oldtimer gép láttán óhatatlanul is keserűen gondolunk egy lajstromra: HA-UTI[/caption]

[caption id="attachment_8075" align="aligncenter" width="570"]DSC_8798 Képességbemutató: Két "Delta" Griff ad kíséretet a "behatoló" szerepét betöltő Ancsának[/caption]

[caption id="attachment_8076" align="aligncenter" width="570"]DSC_8808 Az Air Policing az alapvető feladatok közé tartozik, amit hamarosan balti környezetben - NATO parancsnokság alatt - is megtapasztalhatnak a kecskeméti hajózók.[/caption]

[caption id="attachment_8077" align="aligncenter" width="570"]DSC_8825 A 30-as oldalszámú "Charlie" Griff gurulási engedélyre vár a zónában. Meg kell jegyezni, hogy a zavartalan bemutató lebonyolításában oroszlán részt vállaltak a toronyszolgálat katonái[/caption]

[caption id="attachment_8078" align="aligncenter" width="570"]DSC_8841 Hajmeresztés felsőfokon: Az Olasz Légierő C-27J Spartan teherszállító gépe a kategóriát meghazudtoló bemutatót tartott.[/caption]

[caption id="attachment_8080" align="aligncenter" width="570"]DSC_8844 Függőleges figura közben emelkedik a Spartan[/caption]

[caption id="attachment_8081" align="aligncenter" width="570"]DSC_8854 Alacsony áthúzás a futópálya felett. Hasonlóan az An-26-oshoz a Spartan is rendelkezik lenyitható tehertér rámpával.[/caption]

[caption id="attachment_8082" align="aligncenter" width="570"]DSC_8947 A Cseh Légierő L-159-ese felszálláshoz gurul. Apró kis érdekességet fedezhetünk fel: A főfutók felett - a szárnyon  - és közvetlenül a szélvédő előtt - az orrfutó vonalában-  láthatóak a kis piros-fehér "tüskék", amelyek a futómű kinti helyzetét hivatottak jelezni a pilóta számára. Ez a megoldás a cseh motoros gépeken elterjedt, de a sugárhajtású gépnél is alkalmazták.[/caption]

[caption id="attachment_8083" align="aligncenter" width="570"]DSC_9079 An-26: Szürke eminenciás felszállás közben. Sajnos a repülős társadalom hajlamos megfeledkezni az égi országút Tevéiről - akik nélkülözhetetlen feladatokat látnak el.[/caption]

[caption id="attachment_8084" align="aligncenter" width="570"]DSC_9147 Magyar Gripen bemutató: Itt egy kis sebességű, nagy állásszögű áthúzást láthatunk[/caption]

[caption id="attachment_8085" align="aligncenter" width="570"]DSC_9151 A deltaszárny, kacsa vezérsík kombónak köszönhetően igazán impozáns szögsebességgel orsózik a Gripen
[/caption]

[caption id="attachment_8087" align="aligncenter" width="570"]DSC_9159 A szárnyvégi "smokewinder" füstgenerátor még látványosabbá tette a bemutatót. A hazai Griffek a jól bevált légi fölény szürke festést kapták - jól kivehető a megtévesztő "kabintető utánzat" a gép alján.[/caption]

[caption id="attachment_8088" align="aligncenter" width="570"]DSC_9178 Várakozás nyitott tankoló csonkkal... sajnos ennek a rutinszerű használata még várat magára, de ami késik, nem múlik.[/caption]

[caption id="attachment_8089" align="aligncenter" width="570"]DSC_9183 A kecskeméti repülőnap elengedhetetlen résztvevője a holland és belga F-16-os dinamikus bemutatója. Az F100-as hajtóműnek jellegzetes sikító hangja van gurulás közben.[/caption]

[caption id="attachment_8090" align="aligncenter" width="570"]DSC_9194 Ha már az előbbi képnél kitértünk a hajtómű hangjára, akkor halkan megjegyezném, hogy az utánégetővel üvöltő Falconnál azért akadt hangosabb is... A bemutató alatt a zónában indították a lengyel Szu-22-es géppár hajtóműveit is. A hatás nem maradt el: A spotter tribün egy emberként fordulat a Szuhojok irányába. Mókás kis pillanat volt.[/caption]

[caption id="attachment_8091" align="aligncenter" width="570"]DSC_9203 A látványos festésre most sem lehetett panasz. A küszöb felett a pilóta behúzta futókat és jobb fordulót kezdett - erősen kihasználva a gép 1 feletti tolóerő/tömeg arányát.[/caption]

[caption id="attachment_8094" align="aligncenter" width="570"]DSC_9419 A Belga Légierő F-16-osa sem spórolt az infracsapdákkal. A belga és a holland spotterek is szép számmal voltak jelen Kecskeméten. Konkrétan egy harcedzett belga csapat mellé tévedtem, akik mellett csak úgy repült az idő.[/caption]

[caption id="attachment_8092" align="aligncenter" width="570"]DSC_9296 A pápai SAC02-es is tiszteletét tette egy bemutató erejéig. A gép Pápáról jött át és ment is vissza a feladat végeztével. Így sajnos a földön nem lehetett megcsodálni a Bigmac-et. Erre az idei pápai nyílt napon lesz lehetőség a típus irányt érdeklődök számára.[/caption]

[caption id="attachment_8093" align="aligncenter" width="570"]DSC_9340 Nádas Tamás, igazi repülő ember, aki még a földön is megtalálta a módját, hogy hogyan kápráztassa el a repülés szerelmeseit... nehéz szavakat találni.[/caption]

 

Hamarosan folytatjuk!

Fotó és szöveg:

Pap Ferenc