Kecskemét Air Show - Dinamikus bemutató
Folytatjuk a kecskeméti repülőnap képes beszámolóját, ezúttal a szombati dinamikus bemutatókra fókuszálunk. A repülőtérre kilátogatóknak nem lehetett okuk a panaszra, mivel számos érdekességet tartalmazott a program, megpróbálunk egy kis ízelítőt adni, a teljesség igénye nélkül. Vágjunk is bele, avagy dinamikus bemutató Kerozingőzös szemmel...
[caption id="attachment_8074" align="aligncenter" width="570"] Lengyel barátaink légipara minidig is előremutató szemléletet tükrözött. A képen az SP-YNZ lajstromú SBLim-2 típusú kiképzőgép látható, amit egykoron a MiG-15UTI licensze alapján gyártott a PZL-Mielec. Az oldtimer gép láttán óhatatlanul is keserűen gondolunk egy lajstromra: HA-UTI[/caption]
[caption id="attachment_8075" align="aligncenter" width="570"] Képességbemutató: Két "Delta" Griff ad kíséretet a "behatoló" szerepét betöltő Ancsának[/caption]
[caption id="attachment_8076" align="aligncenter" width="570"] Az Air Policing az alapvető feladatok közé tartozik, amit hamarosan balti környezetben - NATO parancsnokság alatt - is megtapasztalhatnak a kecskeméti hajózók.[/caption]
[caption id="attachment_8077" align="aligncenter" width="570"] A 30-as oldalszámú "Charlie" Griff gurulási engedélyre vár a zónában. Meg kell jegyezni, hogy a zavartalan bemutató lebonyolításában oroszlán részt vállaltak a toronyszolgálat katonái[/caption]
[caption id="attachment_8078" align="aligncenter" width="570"] Hajmeresztés felsőfokon: Az Olasz Légierő C-27J Spartan teherszállító gépe a kategóriát meghazudtoló bemutatót tartott.[/caption]
[caption id="attachment_8080" align="aligncenter" width="570"] Függőleges figura közben emelkedik a Spartan[/caption]
[caption id="attachment_8081" align="aligncenter" width="570"] Alacsony áthúzás a futópálya felett. Hasonlóan az An-26-oshoz a Spartan is rendelkezik lenyitható tehertér rámpával.[/caption]
[caption id="attachment_8082" align="aligncenter" width="570"] A Cseh Légierő L-159-ese felszálláshoz gurul. Apró kis érdekességet fedezhetünk fel: A főfutók felett - a szárnyon - és közvetlenül a szélvédő előtt - az orrfutó vonalában- láthatóak a kis piros-fehér "tüskék", amelyek a futómű kinti helyzetét hivatottak jelezni a pilóta számára. Ez a megoldás a cseh motoros gépeken elterjedt, de a sugárhajtású gépnél is alkalmazták.[/caption]
[caption id="attachment_8083" align="aligncenter" width="570"] An-26: Szürke eminenciás felszállás közben. Sajnos a repülős társadalom hajlamos megfeledkezni az égi országút Tevéiről - akik nélkülözhetetlen feladatokat látnak el.[/caption]
[caption id="attachment_8084" align="aligncenter" width="570"] Magyar Gripen bemutató: Itt egy kis sebességű, nagy állásszögű áthúzást láthatunk[/caption]
[caption id="attachment_8085" align="aligncenter" width="570"] A deltaszárny, kacsa vezérsík kombónak köszönhetően igazán impozáns szögsebességgel orsózik a Gripen
[/caption]
[caption id="attachment_8087" align="aligncenter" width="570"] A szárnyvégi "smokewinder" füstgenerátor még látványosabbá tette a bemutatót. A hazai Griffek a jól bevált légi fölény szürke festést kapták - jól kivehető a megtévesztő "kabintető utánzat" a gép alján.[/caption]
[caption id="attachment_8088" align="aligncenter" width="570"] Várakozás nyitott tankoló csonkkal... sajnos ennek a rutinszerű használata még várat magára, de ami késik, nem múlik.[/caption]
[caption id="attachment_8089" align="aligncenter" width="570"] A kecskeméti repülőnap elengedhetetlen résztvevője a holland és belga F-16-os dinamikus bemutatója. Az F100-as hajtóműnek jellegzetes sikító hangja van gurulás közben.[/caption]
[caption id="attachment_8090" align="aligncenter" width="570"] Ha már az előbbi képnél kitértünk a hajtómű hangjára, akkor halkan megjegyezném, hogy az utánégetővel üvöltő Falconnál azért akadt hangosabb is... A bemutató alatt a zónában indították a lengyel Szu-22-es géppár hajtóműveit is. A hatás nem maradt el: A spotter tribün egy emberként fordulat a Szuhojok irányába. Mókás kis pillanat volt.[/caption]
[caption id="attachment_8091" align="aligncenter" width="570"] A látványos festésre most sem lehetett panasz. A küszöb felett a pilóta behúzta futókat és jobb fordulót kezdett - erősen kihasználva a gép 1 feletti tolóerő/tömeg arányát.[/caption]
[caption id="attachment_8094" align="aligncenter" width="570"] A Belga Légierő F-16-osa sem spórolt az infracsapdákkal. A belga és a holland spotterek is szép számmal voltak jelen Kecskeméten. Konkrétan egy harcedzett belga csapat mellé tévedtem, akik mellett csak úgy repült az idő.[/caption]
[caption id="attachment_8092" align="aligncenter" width="570"] A pápai SAC02-es is tiszteletét tette egy bemutató erejéig. A gép Pápáról jött át és ment is vissza a feladat végeztével. Így sajnos a földön nem lehetett megcsodálni a Bigmac-et. Erre az idei pápai nyílt napon lesz lehetőség a típus irányt érdeklődök számára.[/caption]
[caption id="attachment_8093" align="aligncenter" width="570"] Nádas Tamás, igazi repülő ember, aki még a földön is megtalálta a módját, hogy hogyan kápráztassa el a repülés szerelmeseit... nehéz szavakat találni.[/caption]
Hamarosan folytatjuk!
Fotó és szöveg:
Pap Ferenc