Teheremelés testközelből

Korábban már esett szó a svájci Heliswiss cég Kamov-32 típusú helikopteréről, amely jellemzően nehéz terhek emelésére használnak. Az elmúlt években magyarországi TV tornyoknál emelték be az új földfelszíni digitális adások sugárzásához szükséges antennákat. Akkor alaposan körbejártuk a helikoptert, képek ITT érhetőek el. Augusztus végén ismét a Győr-Pér Repülőtérre (LHPR) érkezett a Kamov, ezúttal a reptértől nem is olyan távoli győrszabadhegyi adótoronynál végeztek antenna cserét a helikopter közreműködésével. Helyszíni képek...

[caption id="attachment_7466" align="aligncenter" width="560" caption="A teheremelést megelőző napon érkezett Pérre a Kamov. A svájci cég magyarországi repülései során rendszeresen a Győr melletti repülőteret veszi igénybe."][/caption]

[caption id="attachment_7468" align="aligncenter" width="560" caption="Nem a megszokott piros festésű helikopter érkezett a feladat elvégzésére, hanem egy bérelt bolgár forgószárnyas (LZ-KBH)."][/caption]

[caption id="attachment_7467" align="aligncenter" width="560" caption="Az "elnyűhetetlen szovjet szörnnyel" stílusosan lehet érkezni bárhova. ~ 10 kilométerről is hallható jellegzetes hangja, még a Private Wings német pilótái is körbecsodálták a hamisítatlan keleti technikát."][/caption]

[caption id="attachment_7459" align="aligncenter" width="560" caption="Másnap reggel... érkezés a munka helyszínére. A leszállás nem ment zökkenőmentesen, mivel a közeli kukorica tábla mellé süllyedő helikopter felkavarta a port. A látás nullára csökkent, így meg kellett szakítani a megközelítés. Másodjára - új irányból - már kiküszöbölték a por zavaró hatását."][/caption]

[caption id="attachment_7460" align="aligncenter" width="560" caption="A landolás után eltávolították a szükségtelen felszereléseket a gép rakteréből - így a gép nem cipel fölösleges súlyt az emelés során. Csak érdekesség képen: a csapat készleteiben mintegy 100 liter kenőolaj van a hajtóművekhez."][/caption]

[caption id="attachment_7461" align="aligncenter" width="560" caption="A hatékonyságra nem lehet panasz. Az indítás és felszállás után néhány perccel már a földön volt a torony legfelső szekciója."][/caption]

[caption id="attachment_7462" align="aligncenter" width="560" caption="A 113 méter magas TV tornyon magyar és svájci alpinisták közösen dolgoztak a sikeres beemelésért"][/caption]

[caption id="attachment_7463" align="aligncenter" width="560" caption="Az új antenna felemelése előtt egy összekötő elemet helyeztek a torony tetejére. A munkák során kiválóan megfigyelhető volt, hogy - repülése alatt - a gép alatti kötélhez vagy függesztet teherhez először egy földelő kábelt érintettek. A műveletre a statikus feszültség levezetése miatt van szükség"][/caption]

[caption id="attachment_7464" align="aligncenter" width="580" caption="Az új antenna spirális borítása miatt instabillá vált a beemelés alatt, így több próbálkozás kellett a probléma megoldásához. Szerencsére a közeli Győr-Pér Repülőtéren megoldható volt a gyors tankolás a próbálkozások között. A súly itt is fontos tényező, mivel a túl sok üzemanyag többlet terhet jelent, ami nem szerencsés a teheremelés alatt."][/caption]

[caption id="attachment_7465" align="aligncenter" width="560" caption="4,2 tonnás új antenna a helikopter alatt. A győri feladatot sikeresen megoldották a szakemberek. Az elkövetkező időszakban is találkozhatunk még a Kamovval, mivel a többi adótoronynál is vár még munka a helikopterre."][/caption]

Fotó és szöveg: Pap Ferenc