Lencsevégen: C-17 Globemaster III

A héten az MH Pápa Bázisrepülőtéren jártunk, ahol közelebbről is megismerkedtünk a NATO kezdeményezése alapján megszületett nehéz légi szállító ezred (HAW) egyik Boeing C-17-es repülőgépével. 12 ország együttműködése teszi lehetővé az ezred működésének finanszírozását, mondhatni szövetségben az erő. A repülőgépek az egyes országok nagy távolságú légi szállítási igényeit elégítik ki. Látni fogjuk, hogy erre a feladatra a C-17-es a legalkalmasabb eszköz. Egyedülálló fotók csak itt, csak Önöknek, csak most... :)

A képek nagyíthatóak!

Főszereplőnk a flotta hármas számú gépe, amely 2009. október 12-én érkezett Pápára

A rámpa óriási segítség a ki- és berakodásnál, valamint különböző felszerelések légi deszant dobásánál is

A padló csúszásgátló burkolatú, illetve számos rögzítési pont is kialakításra került.

A padló egyes elemei villám gyorsan felfordíthatóak, és máris kész a raklapok mozgatását segítő "futószalag"

A rögzítéshez szükséges hevederek, láncok, egyéb felszerelések számára a raktér oldalán alakítottak ki tároló helyeket. Gyakorlatias szemlélet!

Két oldalt vannak a lehajtható ülések, de utólagosan is van lehetőség különböző komfort fokú ülések beszerelésére.

A mennyezet nem rendelkezik borítással, a karbantartás egyszerűbb így

Az un. HALO (High Altitude-Low Opening) típusú ejtőernyő ugrás felszereléséhez számos oxigén csatlakozási pont található, de az egészségügyi felszerelések - sebesült szállítás esetén - áram ellátásáról sem feledkeztek meg..

A rámpa, a deszanttér csörlőinek, illetve a világítás kezelése erről a panelről is vezérelhető

a "loadmaster" munkahelye a törzs elején a pilótafülke alatt van

A "rakmester" kezelőpultja

A cockpit mögötti műszaki blokk kábelrengetege

Standard nagygépes fülke, de azért vannak árulkodó jelek a katonai alkalmazást illetően...

A HUD már nem csak a vadászgépek privilégiuma, mindkét pilótánál megtalálható a nagyon hasznos berendezés.

A központi kijelzők a rendszerek ellenőrzésére is szolgálnak. Az üzemanyag szint jelző szerint 49400 lbs kerozin van a tartályokban

Felső panel: üzemanyag és légi utántöltő rendszer, elektromos rendszer, hidraulika rendszer, hajtóművek indítása, stb. Mindkét ülésből kényelmesen elérhető az összes kapcsoló

Az "FMC" a szokásos helyen, a közép konzol felső részen. FMC-nél azért többről van szó... a bevetés menedzselése találóbban hangzik.

az önvédelmi rendszer kezelőpanelje a gázkaroknál lejjebb és kétoldalt látható

A felső panel egy másik szögből nézve

A pilótafülke mögött egy kis pihenőhely található a váltó személyzet részére. Egy ablakon keresztül a raktér is szemmel tartható

Méretarány demonstráció. Egy F117-PW-100 kétáramú gázturbinás sugárhajtómű tolóereje 180 kN

A rámpa alsó része két mozgó szekcióból áll

Az üzemanyag feltöltési pontok a bal futómű gondola hátsó részében vannak

A törzs hátsó részén lévő ajtók nyitás után felfelé csúsznak

A futóművek futószárai nyitott állapotban kikandikálnak a törzs oldalán

A képességek között ott szerepel, a rossz minőségű pályáról történő üzemelés. A főfutó felépítése is ezt tükrözi...

Az APU a bal oldali futógondola első felében található

A GPU kábelének csatlakozási pontja az orrfutó közelében van. A gép mellett dolgozó GPU eddig már 4000 üzemórát dolgozott

Jól áll neki a légi fölény szürke

A hajtóművédő ponyva több funkciós ;)

Egy gép ára kb. 40 mrd. forint

Polárszűrős, svancos, wingletes... szerintem.

A winglet külső felén a kötelékfények láthatóak

face to face

Hamarosan a C-17-esek eddigi munkájával, valamint az MH Pápa Bázisrepülőtérrel fogunk foglalkozni!

Fotó: Pap Ferenc

Címkék: fotózás, Pápa, C-17, HAW