"Nálunk az egy főre eső hülyék száma kettő"
Elöljáróban - gyengébbek kedvéért - le kívánom szögezni: ezek a sorok a szerző véleményét tükrözik, mely nem szükségképpen egyezik meg a Kerozingőzös Portál hivatalos véleményével.
A cím (Hofi Géza után szabadon) nyilván nem okoz meglepetést senkinek, sőt, valószínűleg mindenki tudna rá példák tömkelegével is szolgálni. Az is köztudott, hogy Magyarországon mindenki ért mindenhez, legalábbis a saját elképzelése szerint. Ez a kisebbik baj, de mindennek a tetejébe még véleménye is van a honfitársaink döntő részének szinte mindenről - ráadásul feltétlen szükségét érzik, hogy mérhetetlen bölcsességüket megosszák mindenkivel, akár van rá igény, akár nincs. (...és pont én dumálok, ugye?! :D)
Hogy miért is túlórázunk ezen egy repüléssel foglalkozó portálon?
2010. június 22-én kedden 5 Gripen húzott el Szeged felett, melyről videófelvétel is készült:
Természetesen nem is Magyarországon lennénk, ha nem lett volna botrány a dologból, de ezen még simán túl tudnám tenni magamat: megszoktam. Azonban megjelent egy írás a Délmagyar.hu-n, amelyben egy "szakember" véleményének is helyt adtak. Lévén az illető állítólag nemzetközi légiközlekedési szakjogász, ezért elvileg feltételezhető lenne róla az, hogy tudja, miről beszél, de a "jogász" kitétel ezt igencsak kérdésessé teszi - a véleménye meg pláne.
Az én szerény véleményem szerint a drága jogtudor nem igazán tudta megfogalmazni azt, amit írni akart, ugyanis ő (szerintem) nem azt szerette volna leírni, hogy egy "esetleges légijármű vezetői hiba" lett volna kiküszöbölhetetlen, hanem az annak következményeként bekövetkező ütközés és az ezt követő (és a konklúziója alapján általa bizonyosan bekövetkezőnek tekintett) lezuhanás(ok) a szoros kötelék miatt. Valójában egy pilótahiba adott esetben igenis kiküszöbölhető - már ha van rá hely és idő. Erre egy kötelékben kisebb az esély, de hangsúlyozom: kisebb, nem pedig bizonyosan nulla - bár bizonyos helyzetekben ez is lehetséges. Ezt az apróságot még el tudnám nézni neki, mint rossz megfogalmazást, de azt már nem, hogy szerinte ez az esemény (mármint a gépek átrepülése Szeged felett) "sajnálatos". Kiváló példákat tudnék felhozni arra, hogy mi az, ami szerintem valóban sajnálatos esemény és az ő személyéhez is kötődik, de ez az átrepülés semmi esetre sem volt az. Mindezek után a véleményének egyéb részeit már nem kívánom minősíteni.
Baromira érdekelne viszont, hogy mi a véleménye a mi drága polgártársunknak a május 9-i moszkvai parádé légi részéről (vagy a francia megfelelőjéről)? Minek nevezné ezeket? Bele sem merek gondolni...
Alapvetően mindez a kutyát nem érdekelné, de mivel egy laikus számára egy jogász véleménye mértékadónak tűnhet ("Ó, annyuk, ez egy tanú't embör, biztos' tuggya, mirő' beszé'..."), ezért van ezzel súlyos gondom: a véleménye alapján az egyszeri és rendkívül naív polgár azt hiheti, hogy egy kötelék tagjai szükségképpen egy településre zuhanva szokták befejezni pályafutásukat, rengeteg ember halálát okozva. A valóság ezzel szemben az, hogy ez nettó baromság.
Félreértés ne essék, valóban történhetett volna olyan hiba vagy véletlen baleset, ami miatt ez a szegedi esemény tragédiával végződik, de önmagában az, hogy x darab gép elrepül egy lakott település felett, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy mindenképpen tragédia lesz a vége - mint azt számos (és a szóban forgó) példa is kiválóan mutatja.
Mindezek után belefutottam egy másik hírbe is - és a sírógörcs kezdett kerülgetni: a derék ember nem tudja ugyan, hogy miféle gépet látott, de azt annál inkább, hogy az egy magángép. A másik része szintén van ilyen jó: "Elképzelhető, hogy a vadászgép Kecskeméten vezette földre a vagy személyszállító, vagy teherszállító gépet." Hogyne: kellően élénk fantáziával az is elképzelhető, hogy végül lelőtte a vagy bombázó vagy vitorlázó repülőgépet (bár az is lehet, hogy álcázott léghajó volt vagy ejtőernyős) Sydney felett - és ezen kívül rengeteg további verziót is el tudnék még képzelni.
Egyetlen dolog volt, amely valamelyest vigasztalt ezen marhaságok kapcsán: mindkettővel kapcsolatban elég sok olyan komment született, amely nagytudású felebarátainkat melegebb éghajlatra küldte és én ezt kifejezetten biztató jelenségnek találom...
Kommentelni nálunk is lehet, úgyhogy várjuk az olvasók véleményét.