Katonai gépek fotózása
Kezdjük mindjárt némi fogalmi alapozással, lássuk mit ír a wikipedia: "A spotter magyarul "megfigyelőt" jelent. A mesterlövész csapatban két ember van. Az egyik a mesterlövész,a másik pedig a spotter. A spotter mindig a mesterlövésszel van, vigyáz rá, segít neki, és megfigyel." Természetesen a szónak van egy másik jelentése is, méghozzá repülőgépek megfigyelése, fotózása. A spotterek is szakosodnak bizonyos terültekre: pl megfigyelés, oldalszámok vagy lajstromok gyűjtése adatbázisba, katonai, polgári gépek fotózása és még sorolhatnánk. Ha valaki ma Magyarországon katonai gépek fotózására adja a fejét, akkor bizony kemény fába vágta a fejszéjét, ezért bemutatunk néhány külföldi példát is...
Sajnos a fotózási lehetőségek elég soványak nálunk, a légierő gépeinek száma folyamatos csökkenést mutat, így a repülési műveletszámok egyre alacsonyabbak. Így ha valaki kilátogat valamelyik repülőtér környékére akkor bizony türelemmel kell várnia, hacsak nincsen információja a repülésekről. A következő probléma, hogy nem feltétlenül fotós barát környezetben találja magát az ember, mivel a kerítés korlátozza a fényképek elkészítését (ami érthető mivel kiemelt objektumokról van szó) , rosszabb esetben még az őrség is elzavar a kerítés mellől (holott nem tiltott katonai területen van az ember!). Nézzük mi a helyzet Nyugat-Európában? Kezdjük néhány képpel...
A képek a mildenhall-i légibázis kerítésénél készültek Angliában, a repülőtéren nagyon is aktív repülés zajlik, a RAF és az USAF tanker és szállítógépei is itt települnek. Jól látható, hogy itt is van kerítés a bázis körül, de a repülőtéri biztonsági szolgálatnak nincsen kifogása az ellen, hogy a közvetlenül a kerítés mellett raklapokból épített teraszról készítsenek az érdeklődök képeket.
De maradjunk még a Britteknél... ha kicsit jobban szemügyre vesszük a RAF yeovilton-i bázisánál láthatjuk, hogy a bázis körül egy jelképes kerítés van a spotterek nagy örömére...
A repülőgépek fényképezésének őshazája minden kétséget kizáróan Hollandia de akár Belgiumot is említhetnénk, ahol is nagy népszerűségnek örvend ez a tevékenység. Számos egyesület működik és a hatóságok is sokkal nyitottabbak mint nálunk.
Jó példa erre, hogy a Holland Légierő bázisai évente többször tartanak nyílt napot a spotterek számára, amikor is figyelembe veszik a fotósok speciális igényeit. A legutóbbi alakalommal pont a belgák tettek ki magukért, a Tiger Meet NATO hadgyakorlat alkalmával tartották a nagy sikerű Spotter Day rendezvényt.
Meglepő, de a repülések alakalmával is próbálnak a spotterek kedvére tenni, amennyiben lehetőség nyílik rá a pilóták egy-egy alacsony áthúzással, köszönnek az érdeklődőknek, akik a hétköznapi repülések alakalmával is kilátogatnak a kerítések mellé.
De nézzük meg mi a helyzet Svájcban? A hadsereg azt a filozófiát követi, ha már az adófizetők pénze teszi lehetővé, hogy üzemeljen a légierő akkor az állampolgárok részére betekintést kell biztosítani, hogy mire is költik a pénzüket... így hát minden évben megrendezésre kerül Axalpban a légierő nyilvános és ingyenes éleslövészete.
Ahol demonstrálják a lehetőségekhez képest az éles helyzeteket, mindehhez párosul egy repülőnap is... az érdeklődés töretlen a gyakorlat iránt, Európa minden tájáról felkeresik a festői környezetben megrendezett eseményt.
Ötlet szinten felvetném, hogy a hajmáskéri Nullponti lőtéren is lehetne rendezni hasonló nyílt napokat, szerintem az érdeklődés nagy lenne rá. Illetve a repülőterek környékén rugalmasabban lehetne kezelni a spotterek jelenlétét, illetve egy fotósoknak szánt nyílt nap, esetleg kisebb csoportok rendszeres fogadása szerintem nem kerülne túl nagy erőfeszítésbe a Honvédség részéről. A nyugatias gondolkodás elterjedése kifejezetten hiányzik még erről a területről, reméljük pozitív változás fog majd bekövetkezni ezen a téren.
A kecskeméti repülőnap jó fotózási lehetőség, de sajnos a mezei spotter aki megveszi a jegyet, újfent szembetalálja magát egy kerítéssel ami meglehetősen lekorlátozza a tevékenységet, a statikus soron a gépek meglehetősen sűrűn parkolnak egymás mellett vagy éppen túlságosan körbe vannak véve emberekkel, ami bizony nem mindig mutat jól egy fotón. Akad azért több pozitív kezdeményezés is, pl a www.spotter.hu internetes oldal céljául tűzte ki a magyar spotter társadalom összekovácsolását, de számos fórumot is találunk a témában
Hogy miért jó egy légierő számára hogy képek készülnek a repülésekről? A spotter események, "leshelyek" külföldi szinten is népszerűek és az elkészült képek számos alkalommal köszönnek vissza repüléssel foglalkozó nemzetközi újságok címlapjain, internetes oldalakon, ahol egy jó képet több ezer ember is megcsodálhat. Jobb népszerűsítő kampány nem is kellhet egy légierőnek, és mindezért nem kell fizetni csak rugalmasan kell hozzá állni azokhoz a megszállott emberekhez, akik időt és pénzt fordítanak kedvenc időtöltésükre.