Új repülőgép állóhely átadása a SAC C-17 légiflotta számára

A 12 nemzetet tömörítő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) programja február 23-án a pápai reptérbázison ünnepelte az új repülőgép állóhely átadását. A parkoló megépítése az eddigi legnagyobb infrastrukturális beruházás a SAC pápai fő műveleti bázisán. A C-17 Globemaster szállítógépek számára épített 22 ezer négyzetméter területű betonparkoló jelentette a beruházás legnagyobb szeletét. Ezenkívül még beállították a jégtelenítő felszerelést és lerakták egy jövőben felállítandó üzemanyag-csap alapjait. A teljes költség mintegy 2,8 millió eurót tett ki.

„Ez fontos mérföldkő a SAC kezdeményezés számára. Bár a NAMA már számos infrastrukturális beruházást koordinált a pápai bázisreptéren, ennek a repülőgép állóhelynek a megépítése volt mind közül a legjelentősebb a SAC légiflotta működése szempontjából,” – nyilatkozta Gunnar Borch, a NATO Légiszállítást Szervező Ügynökségének (NAMA) vezérigazgatója.

A beruházásért felelős NAMA intézte a C-17 légiszállító repülőgépek beszerzését és leszállítását is. A C-17 gépeket pedig a 12 SAC-nemzet katonáiból összeállt Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) üzemelteti. A parkoló-beruházás szerződő fele a NATO Luxemburgban székelő Karbantartási és Szállítmányozási Ügynöksége (NAMSA) volt.

[caption id="attachment_1016" align="aligncenter" width="550" caption="A pápai repülőtér a beruházás előtt"][/caption]

A hivatalos ünnepségen a NAMA átadta a állóhely használatának jogát a Nehéz Légiszállító Ezrednek (HAW), és Magyarország mint befogadó nemzet vállalta a parkoló karbantartását. Jakab Ferenc, az ÖHP ezredese képviselte hazánkat az ünnepségen.

John Zazworsky ezredes, a HAW parancsnoka megerősítette, hogy „Ennek a beruházásnak köszönhetően több területhez és jobb minőségű világításhoz jutunk, ami megkönnyíti a repülőgépek tolatását, felpakolását, valamint a kiszolgáló és karbantartási tevékenységek elvégzését. A legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. Röviden szólva, jelentőst lépést tettünk a lehető legbiztonságosabb és a lehető leghatékonyabban üzemelő műveleti bázis kialakítása felé.”

[caption id="attachment_1017" align="aligncenter" width="550" caption="Az USAF C-17 érkezése, még a SAC program előtt"][/caption]

Az UVATERV Zrt. készítette az új repülőgép állóhelyek terveit, és a STRABAG volt az építkezés kivitelezője. A tervezést tavaly márciusban rendelték meg, és a műszaki átadásra idén januárban került sor.

A SAC program három éve indult azzal a céllal, hogy a C-17 Globemaster III szállítógépek beszerzésével erősítsék a programban résztvevő nemzetek légiszállítás képességét, amelyet aztán saját műveletekben vagy nemzetközi – NATO, EU, vagy ENSZ – műveletekben hasznosíthatnak.

Az első SAC C-17 repülőgép tavaly júliusban érkezett a pápai reptérbázisra. A második gép szeptemberben, míg a harmadik októberben, és ezzel végleg felállt a SAC C-17 légiflotta.

A SAC programhoz eddig tíz NATO tagállam – Bulgária, Egyesült Államok, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia, és Szlovénia – valamint két, a NATO Partnerség a Békéért programban résztvevő ország – Finnország és Svédország – csatlakozott.

A 12 együttműködő ország két szervezetet hozott létre a SAC program megvalósítása érdekében. Az egyik a 12 nemzet katonáiból álló Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), amely a pápai reptérbázisról működteti a légiflottát, a másik pedig a NAMA, a repülőgépek és a megfelelő alkatrészek beszerzéséért felelős szervezet. A NAMA biztosítja a légiflotta logisztikai támogatását is, valamint a pápai reptérbázison történő infrastrukturális beruházások kivitelezését.

forrás: Magyar Honvédség