Szimulátorok és a jövő

Szimulátorok terén a jelenlegi helyzet az, hogy tulajdonképpen (egy-két kivételtől eltekintve) az aktuális szoftverek felett kissé eljárt az idő, pedig ezek vagy "felturbózott" változataik elég népszerűek napjainkban is. Ez még az FSX-re is igaz, lévén túl sok újat nem tud az FS2004-hez képest - de annak is komoly ára van. Felmerül hát a kérdés, hogy milyen legyen a jövő szimulátora?

Először is szögezzük le, hogy ez a poszt írójának elképzelése avagy vágyálma, tehát mások valószínűleg másként képzelik el a szimulátorok jövőjét - és ez a kisebbik baj. A nagyobbik baj ugyanis az, hogy ez az írás várhatóan egyáltalán nem fogja befolyásolni a fejlesztőket...

Ráadásul ez csak egy nagy vonalakban elképzelt jövő, tehát nyilván vannak gyenge pontjai, de építő jellegű javaslatokat elfogadunk - igaz, ettől még a megvalósulás nem lesz közelebb. :D

Szerény személyem még szerényebb véleménye az, hogy a témához kiindulási alapnak az FS2004 és a Lock On szolgálhatna ihletként - repülési szempontból, legalábbis. Ugyanis a magam részéről - bár fel tudom dolgozni különösebb lelki károsodások nélkül - fájlalom, hogy az FS2004-ben (továbbiakban: FS) kissé kihalt a világ. Ezt úgy értem, hogy vannak dinamikus sceneryk ugyan, de lényegében a repülőgépeken kívül gyakorlatilag nincs semmiféle forgalom: se autók, se hajók, se vonatok. Semmi. Jó, az FSX ebben a kérdésben előrelépést jelent, de ez számomra még mindig nem az igazi.

Lényeg a lényeg, szerintem az ideális szimulátorban nem csak repülőgépekkel és helikopterekkel lehetne játszani, hanem közúti járművekkel, vonatokkal és hajókkal is - mindezt pedig olyan részletességgel, mint ahogy azt az FS-ben egy jobb géptől megszokhattuk: működik (majdnem) minden kapcsoló és az indításhoz nem elég megnyomni egy gombot.

Hogy ez miért lenne jó? Azért, mert alapvetően ez a szimulátor leginkább MMORPG-jellegű lenne, tehát online zajlana: ha valaki repülni akar, akkor ezzel hajtson némi hasznot a többi játékosnak is, ha másként nem, hát kóbor forgalom képében. Ugyanígy, ha valaki a vonatokra gerjed, akkor ezen tevékenysége nyújtson egy kis látványosságot mondjuk a 'véeferező' kisgépes pilótáknak. Oké, hogy ez nem kardinális kérdés, de még nem igazán fejeztem be a téma kifejtését...

Ennek az MMORPG-szerű megoldásnak lehetne más előnye is, nevezetesen az, hogy nem fordulhatna elő, hogy a játékosok egyik fele a Józsi által készített Iszapszentmotoros-alsó repteret használja, a másik fele pedig a Béla által készített változatot, a többiek pedig egy harmadik verziót, amelyek ráadásul valamiért nem fedik egymást - ráadásul a Józsié még fizetős is. Ha változik a valódi reptér, elég a szoftvert frissíteni és az általam elképzelt megoldás esetén mindenki ugyanazt fogja ebből látni. Így aztán nem lenne szükség arra sem, hogy a navigációs adatbázist havonta, kemény pénzekért kelljen beszerezni, hanem ez mindenkinek rendelkezésére állna. A másik lényeges szempont az lehet ebben, hogy jelenleg az FS-ben bármely gép szabadon buherálható - aminek van előnye is, de hátránya is. Összességében tehát a játékosok szempontjából a lényeg az lenne, hogy nem kellene újabb és újabb fizetős kiegészítőket beszerezniük, hanem ezek adottak lennének a játékban mindenki számára. Ezzel együtt célszerű lenne megtartani azt a lehetőséget, hogy hozzáértők fejleszthessenek repülőgépeket, vonatokat, autókat vagy  sceneryket (satöbbi) a közösség számára - de ezeket csak a fejlesztő tehesse bele a játékba. Hogy aztán ezért fizet-e a készítőknek, most ne feszegessük - na jó, illene.

A másik új momentum az lenne, hogy a játékosnak legyen karaktere, ne csak egy test nélküli szellem repkedjen vagy vezesse az autót. Ennek kicsivel később még további jelentősége is lesz, de most maradjunk annyiban, hogy a karakter legyen variálható, tehát legyen lehetősége egyedivé tenni "magukat" a játékosoknak - a sok egyforma ember kissé idegesítő...

Az MMORPG-ben a dolog lényege a "fejlődés", vagyis, hogy a játékosok feladatokat hajtanak végre, ami általában azt jelenti, hogy szörnyeket mészárolnak vagy egymást gyepálják. Ez egy szimulátor esetében elég hülyén nézne ki, így a megoldás a "munka" lenne: amikor valaki vonatot vezet, akkor dolgozik, amivel az országának keresne pénzt - és persze magának is. Ebből lehetne fenntartani a sereget - itt lépne be az, amire már célozgattam már párszor, vagyis, hogy a szimulátorban mindezekkel együtt katonai vonatkozású rész is lenne. Ha viszont katonai vonatkozása van, akkor katonák is kellenek, ezért is lenne szükség a karakterre.

A "munka" tehát biztosítaná a közlekedési és szállító cégek működését és a seregek fenntartását, illetve lehetővé tenné azt is, hogy a játékosoknak saját autójuk, hajójuk vagy repülőgépük legyen és "szabadidejükben" kedvükre "garázdálkodhassanak" vagy szimplán felszálljanak egy utasszállítóra és átrepüljenek egy másik kontinensre - dolgozni.

Ez a gazdasági rész (vagyis a "munka") igényelne némi csiszolgatást még, mint ahogy a katonai is, hiszen azon túl, hogy a katonai repülőgépek, járművek, fegyverek és fegyverrendszerek "tudnák" azt, amit a valóságban, még meg kellene oldani azt is, hogy a szimulátor ne abból álljon, hogy a militaristább játékosok mindent és mindenkit szitává lőnek - amíg őket is le nem durrantja valaki.

A másik érdekes rész a kommunikáció: az élő hangos megoldásra mindenképpen szükség lenne, de ezen felül célszerű lenne is némi chat-funkcióra is az írásban történő csevegéshez.

További problémát jelentene az is, hogy ebben a formában már nem lenne elég az, ami az FS-ben működik, vagyis, hogy a házaknak csak a külső része van elkészítve - végtére is egy városban lövöldözve hülyén jönne ki, hogy nem lehetne bemenni az épületekbe, ugye. Ráadásul az sem ártana, ha a budapesti épületek között fel lehetne ismerni pár budapesti épületet, ez pedig pláne nehezítene a dolgon, arról már nem is beszélve, hogy az épületek sérüléseit (illetve adott esetben romjait) szintén modellezni kellene úgy, hogy azok egy ideig láthatóak legyenek (járművek esetében szintén). Most maradjunk ennyiben, a "háború" témájára még visszatérünk.

További elvárás lenne a játékkal szemben, hogy ne legyen túl gépigényes, bár az eddig leírtak alapján ezt meglehetősen nehéz lenne megvalósítani, attól tartok. A járművek esetében - ahogy a karaktereknél is - célszerű lenne bizonyos változtatásokat lehetővé tenni, mint például: autó, kamion részére egyedi festés kialakítása, spoilerek egyedileg és hasonlók, repülőgépeknél, hajóknál pedig egyedi festés.

A katonai és civil témák ötvözése miatt célszerű "vezetői/szakszolgálati engedélyek" alkalmazása is: egy vonatszimulátorozó ne akarjon egyből F-22-re ülni és fordítva. Tehát kezdéskor el kellene dönteni, hogy valaki civil vagy katona akar-e lenni, aztán szakosodhat, hogy civilként közúti forgalomra hajt vagy vasútira, esetleg hajóra kíván szállni, katonaként pedig egy kötelező alapkiképzés után mehet tankot vezetni vagy repülni, esetleg lehet légvédelmi rakétás is, a skála elég széles...

Az esetleges jogosításokat statisztikában lehetne nyilvántartani, akárcsak a repült/levezetett órákat, típusokat és hasonlók (pl. büntetések). Ezek függvényében lehetne szert tenni rendfokozatokra vagy a "civil szférában" magasabb beosztásra vagy fizetésre.

Lévén némelyik jármű vezetése nem éppen egyszerű dolog, így az adott járművön (típuson) kellő tapasztalatot szerzett játékos kiképzővé (oktatóvá) avanzsálhatna, természetesen magasabb fizetésért, ill. elismerésért. Ez viszont további specialitást igényel, nevezetesen azt, hogy a tanuló és az oktató ugyanabban a gépben láthassa egymást, így téve hatékonyabbá az oktatást. Egyrészt. A másik része ugyanis az, hogy egy utasszállító repülőgépet ritkán vezet egy pilóta, a személyzet általában két fős, így realisztikusabb lenne, ha ez a játékban is megvalósulna egy NPC vagy egy másik játékos formájában. Arról már nem is beszélve, hogy egy igazán realisztikus vadászbombázó esetében macerás a valóságban két főre szóló feladatokat egy ember nyakába sózni...

Nos, fejtegessük egy kicsit a "háború" témáját, hiszen adott esetben hazavághatja a játékélményt a "civilek" számára. Ennek elkerülése érdekében nyilvánvalóan komoly szabályokat vagy megoldásokat kell alkalmazni, mint például:

a) alapszabály, hogy civilekre lőni nagyon-nagyon szigorúan tilos - egy-két eset "rosszpontot" jelent, de ha ez tendenciára utal (X civil áldozat/sérült Y időn belül), akkor az letiltást von maga után, vagyis a karakter mondjuk egy cellába kerül Z időre - a játékos be tud lépni a játékba, de csak a cellában tud mozogni;

b) háborút a játék üzemeltetője/fejlesztője engedélyezhet/tehet lehetővé előzetes egyeztetés alapján adott országok között vagy bizonyos időszakra vagy bizonyos cél(ok) eléréséig, aztán vége, vagyis romok helyreállítása következik egy idő után. Megjegyzendő, hogy háború idején a civilekben okozott sérülések nem vonnak maguk után büntetést az e célra kijelölt területen, végtére is nem a lövöldöző tehet arról, ha egy civil rosszkor van rossz helyen - vagy "katasztrófaturistaként" lábatlankodik egy lövöldözés kellős közepén;

c) a "háborút" leginkább és leggyakrabban gyakorlatok formájában lehetne megoldani játékosok játékosok ellen vagy játékosok NPC-k ellen formában - ilyenkor természetesen nem éles lőszerekkel lövöldöznének egymásra a felek, a végeredményt pedig egy statisztika (kitüntetés) jelentené;

d) "békeidőben" is volna lehetőség "éles fegyverek" alkalmazására, például, ha egy játékos agya ledobná az ékszíjat és "állatkodni" kezdene egy kamionnal egy autópályán vagy egy repülőgép pilótája művelne marhaságokat, esetleg tiltott légtérbe tévedne. Ehhez persze célszerű lenne, ha a játékban állandóan lennének "supervisorok", akik a rendre ügyelnének és ők engedélyeznék a renitensek likvidálását is - vagy éppen bevethető katonai gép hiányában szimplán kirúgnák a bolondokat a játékból egy időre, netán - szükség esetén - végleg.

Természetesen a légiirányítás sem maradhatna ki, ahogy a csöves és rakétás légvédelem sem, esetleg bele lehetne keverni némi elektronikai hadviselést is - és az FS-ben megszokottaknak megfelelően mindezt az egész világon.

Összefoglalva tehát alapvetően az FS-t kell elképzelni - a Lock On-nal ötvözve, kiegészítve a Train, a Ship és az Euro Truck (stb.) Simulatorokkal és az Operation Flashpointtal. Elsőre kicsit hajmeresztően hangzik, azt elismerem, de szerintem jóval nagyobb közössége lenne végül, mint bármilyen más online játéknak...

Ha valakinek bármilyen ötlete, észrevétele, javaslata van, a kommentelési lehetőség adott. :)

Címkék: játék