Fire Blade 2017 - Forgószárnyas típuskavalkád Pápán

Május első 12 napján rotoroktól hangos Veszprém megye, különösen Pápa környéke, ugyanis zajlik a Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti helikopteres gyakorlat. A repülési feladatokra a MH Pápa Bázisrepülőtérről rajzanak ki a forgószárnyasok nem mindennapi látványosságot nyújtva a szemfüleseknek.

A gyakorlat az európai védelmi együttműködés elősegítéséért felelős Európai Védelmi Ügynökség (EDA) égisze alatt valósul meg, és fő célkitűzése az európai (a 10 éves futamidejű Helicopter Exercise Programme-ban részes tagállamok) helikopterszemélyzetek tréningje, illetve a kihívásokkal teli feladatok elvégzése közben használatos közös eljárások begyakorlása.

2015 szeptemberében CSAR gyakorlatról számoltunk be, amelynek szintén a MH Pápa Bázisrepülőtér adott otthont. Az összefüggés azért is érdekes, mert a Belga Légierő AW109-esei immáron visszatérő vendégnek számítanak Pápán.

16 repülőeszköz, és mintegy 500 ember bevonásával zajlik a Fire Blade.

A gyakorlat elemeinek taglalásával később jelentkezünk, egyelőre lássuk a résztvevő helikoptereket.

[caption id="attachment_10656" align="aligncenter" width="590"] A Finnországból kapott 3309-as Mi-8 ereszkedik a pályára[/caption]

[caption id="attachment_10657" align="aligncenter" width="590"] A kötelék vezére Red01 hívójellel ez a helikopter volt, a parancsnok Simon Péter alezredes[/caption]

[caption id="attachment_10661" align="aligncenter" width="590"] A legtöbb képnél hosszú záridő alkalmazásával próbáltam visszaadni a forgószárnyak látványát, noha ez nem volt egyszerű feladat[/caption]

https://www.youtube.com/watch?v=gqX-2Ax0tY4

[caption id="attachment_10669" align="aligncenter" width="590"] Német CH-53-as trojka sebességet gyűjt. Az impozáns áthúzást egy nemrég elhunyt műszaki kollégájuk tiszteletére tették[/caption]

[caption id="attachment_10670" align="aligncenter" width="590"] Kétségkívül a gyakorlat nagyvasa a CH-53[/caption]

[caption id="attachment_10671" align="aligncenter" width="590"] A futóművek behúzásával némileg csökken a légellenállás[/caption]

[caption id="attachment_10642" align="aligncenter" width="590"] Agusta-Bell AB 212-esek és Bell 412[/caption]

[caption id="attachment_10643" align="aligncenter" width="590"] Mintha egy vietnámi háborús jelenetet látnánk[/caption]

[caption id="attachment_10644" align="aligncenter" width="590"] Szlovén Bell 412[/caption]

[caption id="attachment_10652" align="aligncenter" width="590"] Az osztrák résztvevők AB 212-ese[/caption]

[caption id="attachment_10645" align="aligncenter" width="590"] Agusta Westland AW 109 Belgiumból[/caption]

[caption id="attachment_10648" align="aligncenter" width="590"] Ízlés dolga, de az AW 109-es kifejezetten szép formákkal bír, és a hangja is kellemes[/caption]

[caption id="attachment_10651" align="aligncenter" width="590"] RED03, RED02, RED01 hívójelekkel[/caption]

[caption id="attachment_10655" align="aligncenter" width="590"] Sűrű forgalom[/caption]

[caption id="attachment_10659" align="aligncenter" width="590"] Az osztrák UH-60 "Black Hawk" igazi csemegének számít[/caption]

[caption id="attachment_10668" align="aligncenter" width="590"] Szlovén AS-532, szintén egy szerethető fotótéma[/caption]

[caption id="attachment_10667" align="aligncenter" width="590"] A képen látható AS-532 Cougar testvére az AS-332 Super Puma, amely a CJPRSC gyakorlat során járt Pápán a spanyol és a francia légierő színeiben[/caption]

[caption id="attachment_10660" align="aligncenter" width="590"] "Black Hawk down"[/caption]

[caption id="attachment_10664" align="aligncenter" width="590"] A törzs szélességén is túlnyúlik a hatalmas stabilizátor, ami szinte a típus védjegyévé vált. A stabilizátort egyébként egy automatika mozgatja. Lebegés közben a rotorszélhez igazodik, vízszintes repülés közben pedig úgy áll be, hogy az a legkedvezőbb legyen az irányíthatóság szempontjából[/caption]

[caption id="attachment_10665" align="aligncenter" width="590"] Az UH-60 formája a tervezéskor a C-130-asban történő szállításra lett optimalizálva[/caption]

[caption id="attachment_10666" align="aligncenter" width="590"] A törzsre két oldalról szárnyak szerelhetők extra üzemanyaggal vagy fegyverzettel[/caption]

[caption id="attachment_10653" align="aligncenter" width="590"] És ne feledkezzünk meg a nemrégiben hadrendbe állított AS-350-es helikopterünkről sem[/caption]

[caption id="attachment_10676" align="aligncenter" width="590"] A helikopterhangár környékén sikerült jobban szemügyre venni az egyhajtóműves Mókust[/caption]

[caption id="attachment_10673" align="aligncenter" width="590"] Praktikus méretű, két ember tudja mozgatni[/caption]

[caption id="attachment_10674" align="aligncenter" width="590"] A farokrotor mögött fogantyú található, amely a helikopter mozgatása során kulcsfontosságú[/caption]

[caption id="attachment_10675" align="aligncenter" width="590"] Mivel csúszótalpas az AS-350, ahhoz hogy az EC-135 nél megszokott vontatható heliport nélkül is mozgatható legyen, praktikus kerekek kerültek rá. A sárga rúddal a kerék mindkét oldalon kézi erővel átbillenthető, és a helikopter feltámaszkodik rá[/caption]

[caption id="attachment_10649" align="aligncenter" width="590"] Végül egy repülésbiztonsági érdekesség, a repülőtér több pontján található távvezérlésű, mobil vad- és madárriasztó gázágyú. A működési elv ránézésre nagyon egyszerű. Egy PB gázpalack, egy akkumulátor, egy elektromos vezérlő egység, egy elektromos szelep, és elektromos gyújtás. A gáz a csőbe kerül, ahol berobban, mindez hanghatással jár. A cső végén terelőlemez van, a hang egy adott területre való koncentrálására, a vad irányított riasztására[/caption]

https://www.youtube.com/watch?v=6h6If7FJw4E&feature=youtu.be

Fotók, videók és szöveg:

Bálint "Tushka" Ferenc