Lencsevégen: Cavok Air An-12

DSC_7324Napjainkban egyre ritkábban találkozhatunk a keleti repülőtechnika jeles képviselőivel az európai égbolton. A költséghatékony és gazdaságosabb üzemeltetést lehetővé tevő korszerű gépek kiszorítják a régi típusokat, ez a tendencia már a volt szovjet tagállamoknál is megfigyelhető. Szerencsére azért kivételek mindig akadnak, így ezúttal  a Cavok Air flottájában szolgáló UR-CBG lajstromú Antonov An-12 típusú teherszállítógépet kaptuk lencsevégre a Győr-Pér Repülőtéren.

[caption id="attachment_8700" align="aligncenter" width="560"]DSC_7324 Apron 3, hetes állóhely. A 2013-as fejlesztés óta lehetséges An-12 típusú gépek landolása a Győr-Pér Repülőtéren. Erre számos alkalommal sor került már.[/caption]

[caption id="attachment_8681" align="aligncenter" width="560"]DSC_7292 A katonai múlt árulkodó jelei: A törzs végében kapott helyet a faroklövész munkahelye. A gép civil alkalmazásához eltávolították az NR-23 típusú gépágyúkat és lefestették a plexit.[/caption]

[caption id="attachment_8682" align="aligncenter" width="560"]DSC_7300 A hátul nyitható tehertér nagyban megkönnyíti a rakodást akár targoncát, akár highloader-t használnak a kiszolgálás során.[/caption]

[caption id="attachment_8683" align="aligncenter" width="560"]DSC_7302 A gép 1966-ban hagyta el a gyárat, azaz 49 (!) évvel ezelőtt. Az első üzemeltetője a Szovjet Légierő volt. Gyári száma: 6343705[/caption]

[caption id="attachment_8687" align="aligncenter" width="560"]DSC_7320 Rakodás folyamatban - Érdemes egy pillantást vetni a kép tetején látható narancssárga színű darura. A raktér teljes hosszában, a mennyezet két oldalán kialakított sínpályán mozgatható a daru - praktikus segítség lehet rakodáshoz. A sínpálya jócskán kinyúl a hátsó teherajtó fölé, így akár közvetlenül egy teherautó platójáról is lehetséges a teheráru emelése és fedélzetre történő tövábbítása[/caption]

[caption id="attachment_8684" align="aligncenter" width="560"]DSC_7304 Cargo felirat a gép oldalán, a félreértések elkerülése végett. Általánosan elmondható, hogy a gép - korához képest - kiváló állapotban volt.[/caption]

[caption id="attachment_8685" align="aligncenter" width="560"]DSC_7306 Földi áramforrás (GPU) csatlakozófedelei a törzs oldalán. Amennyiben nem áll rendelkezésre GPU, arra az esetre a segédhajtómű szolgáltat energiát a hajtóművek indításához vagy a rakodási művelet végrehajtásához[/caption]

[caption id="attachment_8686" align="aligncenter" width="560"]DSC_7317 Jobb oldali főfutók. Megállapítható, hogy az elmúlt 60 évben a szovjet/orosz repülőipar által gyártott futómű felnik jelentős százaléka a képen látható jellegzetes zöld szint kapta meg. Rossz nyelvek szerint, a kérdéses festék gyártója toronymagasan túlteljesítette az első ötéves tervet...[/caption]

[caption id="attachment_8688" align="aligncenter" width="560"]DSC_7321 A kapitány munkahelye - a pilótafülkében a 60-as évek technológiai színvonalát találjuk meg. Számítógépet aligha találunk. A pilóták munkáját repülés közben, navigátor, rádiós, fedélzeti mérnök segítette - nagy hangsúly van a személyzet tagjai közötti kommunikáción.[/caption]

[caption id="attachment_8690" align="aligncenter" width="560"]DSC_7326 Indítás közben a négyes számú - AI-20 típusú - hajtómű. Az indításhoz a futómű gondola végében található TG-16 típusú segédhajtómű biztosított energiát.[/caption]

[caption id="attachment_8691" align="aligncenter" width="560"]DSC_7337 Hét fős személyzet teljesít szolgálatot a fedélzeten: kapitány, első tiszt, fedélzeti mérnök, navigátor, rádiós, rakmester, faroklövész fedélzeti technikus.[/caption]

[caption id="attachment_8692" align="aligncenter" width="560"]DSC_7350 Felszállás előtti sebességgyűjtés a 30-as futópályán... a hajtóművek, azért kormolnak rendesen[/caption]