Lencsevégen a "svájci bicska"
Fotósorozatunkban ezúttal a svájci Pilatus gyár csúcstípusával a PC-12 típusú egyhajtóműves turboprop repülőgéppel foglalkozunk. Nemcsak a svájci gyár csúcstípusának számít a PC-12, hanem kategóriáján belül is előkelő helyen szerepel. A siker kulcsa az impozáns teljesítmény adatok, rugalmasan változtatható fedélzeti elrendezés és végül, de nem utolsó sorban a kiváló le- és felszállási jellemzők. A képek - jó szokásunkhoz híven - a Győr-Pér Repülőtéren készültek.
[caption id="attachment_6286" align="aligncenter" width="560" caption="Az egyhajtóműves kialakítás előnye, hogy a pilóta számára nem szükséges a több hajtóműves típusok vezetéséhez szükséges jogosítás."][/caption]
[caption id="attachment_6287" align="aligncenter" width="560" caption="A gép rugalmasan átalakítható személy- és teherszállítási feladatokra is. A kisméretű utasajtó mellett az összes példányon megtalálható a hátsó nagyméretű ajtó is."][/caption]
[caption id="attachment_6288" align="aligncenter" width="560" caption="Kis méretű, nem teljesen hagyományos kialakítású winglet a szárnyvégen"][/caption]
[caption id="attachment_6289" align="aligncenter" width="560" caption="Főszereplőnk (N643PC) egy PC-12/45-ös alváltozat, amely 2005-ben gurult ki a gyárból. A Full IFR cockpit természetesen evidens."][/caption]
[caption id="attachment_6290" align="aligncenter" width="560" caption="A képen a komfort kialakítás látható 6 vagy 8 utas számára, normál ülésekkel 9 főre növekszik a szállítható utasok száma vagy ülések nélkül 1,5 t áru szállítása lehetséges"][/caption]
[caption id="attachment_6291" align="aligncenter" width="560" caption="A Pilatus gyár napjainkban is gyártja a típust, amelynek darabszáma már meghaladta az ezret."][/caption]
[caption id="attachment_6292" align="aligncenter" width="560" caption="A civil felhasználók mellett számos légierőben is megtalálható a PC-12"][/caption]
[caption id="attachment_6293" align="aligncenter" width="560" caption="A legpraktikusabb rész a hátsó teherajtó, ahonnan hozzáférhető az ülések mögötti csomagtér vagy teherszállítás esetén a ki- és berakodás történik itt, de az egészségügyi repülések esetén is előnyös."][/caption]
[caption id="attachment_6294" align="aligncenter" width="560" caption="A hajtómű (Pratt & Whitney Canada PT6A-67B) egy négytollú Hartzell légcsavart hajt meg. A beömlő nyílás íves formája "vidám arcot" kölcsönöz a PC-12-nek"][/caption]
[caption id="attachment_6295" align="aligncenter" width="560" caption="Kötelező gyakorlat, legalábbis nekem. A kiömlő nyílásokból látványosan távoznak az égésgázok. Ugye, hogy mókás az "arca"?"][/caption]
[caption id="attachment_6296" align="aligncenter" width="560" caption="A PC-12 kiváló platformot szolgáltat katonai alkalmazáshoz. Az USA légiereje elektronikai zavaró és felderítő feladatra, valamint speciális hadműveletek támogatásához is alkalmazza."][/caption]
[caption id="attachment_6297" align="aligncenter" width="560" caption="Felszálláshoz 450-700 méter, leszálláshoz 230-550 méter elegendő a Pilatus számára, akár előkészítetlen, rossz minőségű pályáról is."][/caption]
[caption id="attachment_6298" align="aligncenter" width="560" caption="A gépek többsége privát tulajdonban van, az Egyesült Államokban nagyon elterjedtek. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az impozáns tulajdonságokhoz ugyanilyen ár is tartozik."][/caption]
[caption id="attachment_6299" align="aligncenter" width="560" caption="A jobb szárnyvégnél látható kis dudor tartalmazza az időjárás radart"][/caption]
Fotó és szöveg: Pap Ferenc