Lencsevégen az Ecureuil 2
Ezúttal a francia helikoptergyártás egyik legsikeresebb termékét kaptuk lencsevégre. Az Aérospatiale AS 350/355 Ecureuil (mókus) könnyű helikoptere világszerte elterjedt, jelenleg a gyár az Eurocopter részeként működik. Magyarországon a Légimentők színeiben láthatjuk a típust repülni. A Győr-Pér Repülőtéren az osztrák Hubi-Fly helikopterét szemléltük meg közelebbről.
[caption id="attachment_6018" align="aligncenter" width="560" caption="Az érkezés pillanatai. A helikopter pilóta a marshaller kézjelzései alapjánt száll le a számár kijelölt állóhelyre"][/caption]
[caption id="attachment_6019" align="aligncenter" width="560" caption="Ha a hajtómű körüli borítás méretét és a kiömlő nyílásokat szemléljük, akkor könnyen meg tudjuk különböztetni az egy és két hajtóműves verziókat. Esetünkben a kéthajtóműves AS 355 F-2 gépről van szó."][/caption]
[caption id="attachment_6020" align="aligncenter" width="560" caption="JET A1 tankolás idillikus háttérrel. Természetesen polár szűrővel készült a kép."][/caption]
[caption id="attachment_6021" align="aligncenter" width="560" caption="Jól megfigyelhető a két egyedi nagyméretű tükör elhelyezkedése, amelyekből a leszállás utolsó pillanatait is pontosan felügyelheti a pilóta."][/caption]
[caption id="attachment_6022" align="aligncenter" width="560" caption="OE-XSS: Az osztrák Hubi-Fly flottavezető gépe. Utasrepülés mellett kiképzésre és légi felvételek készítésére is használják."][/caption]
[caption id="attachment_6023" align="aligncenter" width="560" caption="Törzs részlet. Két tankoló nyíláson keresztül több mint 600 liter kerozin tölthető a helikopterbe maximálisan."][/caption]
[caption id="attachment_6024" align="aligncenter" width="560" caption="Sajátos kialakítású a műszerfal, mivel a bal oldalon nem fut végig a törzs oldaláig, a mentőhelikoptereken ezen az "üres" területen került elhelyezésre a hordágy egyik vége."][/caption]
[caption id="attachment_6025" align="aligncenter" width="560" caption="Overhead panel: A dupla kezelőszervek a két hajtóműhöz tartoznak, a középső hosszú kar a rotor földi fékezését szolgálja"][/caption]
[caption id="attachment_6027" align="aligncenter" width="560" caption="A törzs alatt két Allison 250 C20F gázturbina lapul, a nagyobb teljesítmény a magas hegyvidéki üzemeléshez praktikus."][/caption]
[caption id="attachment_6026" align="aligncenter" width="560" caption="És végül egy nagylátószögű kép erről a gyönyörű festésű helikopterről."][/caption]
Fotó és szöveg: Pap Ferenc