Lencsevégen - Kamov 32

A Kamov gyár helikoptereire jellemző koaxiális rotor elrendezés idehaza sem ismeretlen, ha csak a "kukacbombázók" által használt Ka-26 típusra gondolunk. Régen a szovjet, ma az Orosz Haditengerészet hajóinak elengedhetetlen kellékei a Kamov helikopterek, amelyek sokkal nagyobb méretűek és teljesítményűek mint a nálunk használatos kis mezőgazdasági forgószárnyas. A Szovjetunió széthullása után néhány nyugati cég is vásárolt a Ka-32 típusú közepes szállítóhelikopterből tűzoltási, teheremelési, mentési célokra. Most a svájci Heliswiss teheremelésre specializált gépét kaptuk lencsevégre a Győr-Pér Repülőtéren.

2008. decemberében elindult a földi sugárzású digitális televíziós adás Magyarországon. Hogy jön ez ide? A rendszer elindítása előtt elengedhetetlen volt az új digitális adók  felszerelése néhány hazai TV toronyra, ehhez a munkához asszisztáltak a svájci  Kamov helikopterrel. 2010-ben is akad még teheremelési munka a tornyok környékén,  a képeken látható Kamov 32 helikopter (HB-XKE) ismét hasonló munkát fog végezni a napokban.

[caption id="attachment_4642" align="aligncenter" width="555" caption="A teheremelési feladatot megelőző napokban a Győr-Pér Repülőtéren landolt a Kamov"][/caption]

[caption id="attachment_4644" align="aligncenter" width="555" caption="A gép vonalai enyhén szólva se túl kecsesek, a szokásos közhely: Annyira ronda, hogy már szép..."][/caption]

[caption id="attachment_4645" align="aligncenter" width="555" caption="A pilóták munkáját speciális buborék oldalablakok segítik"][/caption]

[caption id="attachment_4646" align="aligncenter" width="555" caption="Maximális kontroll és profizmus - A kifordítható fényszórók már nem világítanak"][/caption]

[caption id="attachment_4647" align="aligncenter" width="555" caption="A páros orrfutók még a levegőben vannak, a személyzet egy tagja ellenőrzi az utolsó mozdulatokat."][/caption]

[caption id="attachment_4648" align="aligncenter" width="555" caption="A repülő konténer - rövid és zömök, de magas törzs."][/caption]

[caption id="attachment_4649" align="aligncenter" width="555" caption="A személyzet egy tagja ellenőrzi a rotoragyat a leszállás után. A kép jól tükrözi a méretarányokat"][/caption]

[caption id="attachment_4650" align="aligncenter" width="555" caption="Svájci színvilág, egy kis égéstermék páccal burkolva"][/caption]

[caption id="attachment_4651" align="aligncenter" width="555" caption="A gép raktere zsúfolásig tele van a teheremeléshez szükséges kötelekkel és felszerelésekkel"][/caption]

[caption id="attachment_4655" align="aligncenter" width="555" caption="A szűkös fülkéből nagyon jó kilátás nyílik. A műszerek zömében az eredetiek, csak a magasságmérőt cserélték angolszász (feet) szabványra. A GPS sem hiányozhat."][/caption]

[caption id="attachment_4653" align="aligncenter" width="555" caption="A jellegzetes kékes-zöldes műszerfal festés elárulja, hogy keleti technikában ülünk"][/caption]

[caption id="attachment_4652" align="aligncenter" width="555" caption="A helikopter fő csapásmérő eszközét láthatjuk :) Tőle jobbra a hajtóművek üzemidejének számlálói találhatóak."][/caption]

[caption id="attachment_4656" align="aligncenter" width="555" caption="A jó öreg ACsSz fedélzeti óra helyett svájci Tag Heuer időmérők lettek beépítve... egy kis hazai óra sovinizmus"][/caption]

[caption id="attachment_4654" align="aligncenter" width="555" caption="A raktér a pilóta fülke felől nézve. Nem túl tágas belső tér, a plafonon látható dudor a reduktor ház alsó része."][/caption]

[caption id="attachment_4657" align="aligncenter" width="555" caption="A tablók és kapcsolók feliratain angol szöveg köszön vissza"][/caption]

[caption id="attachment_4658" align="aligncenter" width="555" caption="A felső panel elég zsúfolt kialakítású lett"][/caption]

[caption id="attachment_4659" align="aligncenter" width="555" caption="A személyzet betakarta a kényes részeket, valamint lenyűgözte a rotor lapátokat"][/caption]

[caption id="attachment_4660" align="aligncenter" width="555" caption="A teher emeléshez nélkülözhetetlen rögzítési pont egyben csörlőként is funkcionál"][/caption]

[caption id="attachment_4663" align="aligncenter" width="555" caption="A helikopter katonai változata Ka-27 névre hallgat, a polgári modifikáció a Ka-32 típusnevet kapta"][/caption]

[caption id="attachment_4664" align="aligncenter" width="555" caption="A menekülésre egy méretes oldalajtó szolgál a gép jobb oldalán."][/caption]

[caption id="attachment_4662" align="aligncenter" width="555" caption="Igazi keleti konstrukció, a gép közelében érzeni lehet a levegőben azt a jellegzetes fémes, hidraulika olajos, kerozinos szag/illat egyveleget"][/caption]

[caption id="attachment_4661" align="aligncenter" width="555" caption="Különleges gép különleges feladatra..."][/caption]

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

A helikopter korábbi magyarországi munkáiról két fantasztikus videót találtok itt...