Lencsevégen: Eclipse 500 kompozit jet
A sugárhajtású üzleti gépek új generációjának elterjedése az elmúlt években kezdődött el. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy új kategória született, ezeket a gépeket nemes egyszerűséggel csak 'kompozit jet' néven említik. Az elnevezés utal a gyártás során felhasznált szénszálas anyagokra, így a törzs és a szárny is kompozit műanyagból készül, amely jelentősen eltér az eddigi technológiától. 2010. szeptember 7-én testközelből is megismerkedtünk az Eclipse Aviation kompozit gépével, az Eclipse 500-zal a Győr-Pér Repülőtéren.
[caption id="attachment_4105" align="aligncenter" width="555" caption="Az Eclipse 500 vonalai első ránézésre úgy tűnnek, mintha egy karikatúrista rajzolta volna meg őket."][/caption]
[caption id="attachment_4099" align="aligncenter" width="555" caption="Az alsószárnyas gépen a törzs oldalán kaptak helyet a hajtóművek. Az utastér 6 személy befogadását teszi lehetővé."][/caption]
[caption id="attachment_4091" align="aligncenter" width="555" caption="A Eclipse ára 2,15 M $, ez a kategórián belül jelenleg a legkedvezőbbnek számít, pl. egy Cessan Citation Mustang 3,07 M $."][/caption]
[caption id="attachment_4092" align="aligncenter" width="555" caption="A gép utazómagassága 41000 láb, ami lehetővé teszi, hogy a forgalmasabb légterek felett repüljön."][/caption]
[caption id="attachment_4093" align="aligncenter" width="555" caption="A gép 370 csomós utazósebességgel 1125 mérföld távolságra képes elrepülni a biztonsági tartalék mellett."][/caption]
[caption id="attachment_4096" align="aligncenter" width="555" caption="A pilótafülke természetesen Glass Cocpit kialakítású"][/caption]
[caption id="attachment_4095" align="aligncenter" width="555" caption="A kezelőszervek a központi kijelzők köré csoportosulnak, a pilóták mellet és felett nem találhatók vezérlő panelek"][/caption]
[caption id="attachment_4094" align="aligncenter" width="555" caption="A középső kijelzőn többek között a gép rendszereinek működése ellenőrizhető le, de akár a Jeppesen térképek is elérhetőek"][/caption]
[caption id="attachment_4097" align="aligncenter" width="555" caption="A pilóták joystick-jai oldalt kaptak helyet, a kormányról lehetséges a fedélzeti számítógép vezérlése is"][/caption]
[caption id="attachment_4102" align="aligncenter" width="555" caption="A hajtómű beömlőnyílásának falán megfigyelhető a kompozit anyag jellegzetes mintázata."][/caption]
[caption id="attachment_4100" align="aligncenter" width="555" caption="A kiömlőnyílás speciális kialakítása"][/caption]
[caption id="attachment_4098" align="aligncenter" width="555" caption="A repülőgép fénytechnikai rendszere LED izzókat tartalmaz"][/caption]
[caption id="attachment_4104" align="aligncenter" width="555" caption="A szárnyvégi üzemanyagtartály első felében található a fényszóró és a fényrendszer többi eleme"][/caption]
[caption id="attachment_4103" align="aligncenter" width="555" caption="Az üzemanyag feltöltési pont a szárny végi tartály tetején"][/caption]
[caption id="attachment_4101" align="aligncenter" width="555" caption="A Győr-Pér Repülőtéren a N23FK lajstromú Eclipse 500-as járt, a gép alig több, mint két éves."][/caption]
Fotó: Pap Ferenc