Légitámadás érte Barcsot!
A Magyar Köztársaság déli határától, Barcstól 15 km távolságban, Virovitica térségében 20:47-kor két légi célt derítettek fel a Magyar Honvédéség rádiólokátorai, de a kis repülési magasság miatt folyamatosan követni nem tudták a légi célokat. 20:51- kor az egyik ismeretlen gép kazettás bombát oldott Barcs felett, szerencsére nem sérül meg senki a támadásban.... történt mind ez 1991. október 27-én, de mégse tanultunk semmit az esetből?
A barcsi támadás során egy jugoszláv Mig-21 bisz-ről oldottak le Hunting Enqineering BL 755 típusú Mk.3 kazettás bombát, amelynek fel nem robbanó fő eleme bizonyítékként szolgált a későbbi vizsgálathoz. A szándékosság is bizonyított volt, mivel a bombák kibiztosított állapotban hagyták el a gépet. A pilótának is tisztábban kellett lennie azzal, hogy magyar terület felett repül, mivel jó látási viszonyok uralkodtak a térségben, és ami a legfontosabb jugoszláv oldalon teljes elsötétítés volt érvénybe, így a magyar oldalt egyértelműen meg lehetett különböztetni a közvilágítás miatt.
[caption id="attachment_975" align="aligncenter" width="550" caption="A barcsi támadás utáni sajtótájékoztató, előtérben a bomba maradványa"][/caption]
A bombák szerencsére Barcs központi részétől távolabb robbantak fel, így hatalmas szerencsére személyi sérülés nem történt, habár a bombát kifejezetten élő erő és más kevésbé páncélozott célok megsemmisítésére tervezték. A videón megtekinthető, hogyan is működik ez a gyakorlatban...
A délszláv válság potenciális veszélyforrást jelentett Magyarország számára a kilencvenes években, mivel számos légtérsértés történt jugoszláv részről, a harcoló felek számos alkalommal kritikusan megközelítették vagy rövid időre átlépték a magyar határt. Ezért fokozott katonai készültség volt érvényben a szárazföldi és a légierő állományában is. A rádióelektronikai csapatok (radar) kitelepültek a határ vonalába, de ez sem volt elégséges ahhoz hogy mélyen átlássanak a Jugoszláv területek fölé, így az ott alacsony magasságban tevékenykedő légi járművek megfigyelése is lehetetlen volt, és ez még napjainkban sem megoldott. Akkor és napjainkban is a polgári radarok adatait is megkapja a honvédség, a barcsi támadás bizonyos szakaszában a Kőris-hegyen (a Bakony legmagasabb pontja) telepített polgári radar követni tudta a támadó gépet, köszönhetően a magas elhelyezkedése miatt, habár a jelentős távolság miatt ez a radar is elvesztette a kapcsolatot. Felvetődik a kérdés, hogyan lehetne ezt a hiányosságot pótolni.... radartelepítéssel a Mecsek egyik magaslati pontján, ahonnan jó rálátás nyílik a szomszédos országok légtereire akár az alacsony magasságban tevékenykedő légi járművek esetében is.
Ezzel el is érkeztünk a Zengőre, illetve később már csak a Tubesre tervezett "NATO" radar építéséhez. A NATO radar ne tévesszen meg senkit, mivel a beruházást a NATO finanszírozná, de elsősorban magyar érdekeket szolgálna a radar. A legideálisabb telepítési hely a Zengő lett volna, mivel innen érhető el a legjobb felderítési paraméterek, ám a zöldek (méregzöldek?) és a Magyarországon megszokott politikai csatároznak köszönhetően már évek óta nem történik előrehaladás ebben a nemzetbiztonságilag megkérdőjelezhetetlen ügyben. Sajnos a kül- és világpolitikai helyzetben néhány hónap alatt gyökeres változások következhetnek be, addig egy hadrafogható radar rendszer telepítése csak évek alatt kivitelezhető, ez nem titok és bármely más országban a felelős politikusok nem engedik, hogy vita tárgya legyen egy olyan katonai beruházás, ami nagyvárosok és egy atomerőmű (Paks) biztonságát szolgálná.