Bemutatták az új orosz harci gépet
Sikeres volt az ötödik generációs orosz vadászrepülőgép első repülési kísérlete a szibériai Komszomolszk repülőgépgyáránál - jelentette az Interfax hírügynökség pénteken, moszkvai idő szerint reggel. Az eddig nyilvánosságra került képek és felvételek alapján az látható, hogy egy kéthajtóműves, méreteiben az amerikai F-22 Raptornál némileg kisebb, lopakodó technológiával készült típust alkottak a mérnökök.
A gép első repülésére január 28-án került volna sor, azonban a rossz időjárás miatt 29-ére halasztották. Komszomolsz-na-Amur-ban egyébként alacsony felhőalap, nagy hó és mínusz 30 fok nehezítette az első felszállást. A gép Szergej Bogdan, többszörösen kitüntetett berepülőpilóta irányításával 47 percet töltött a levegőben, rendszerei és hajtóműve kifogástalanul működött, minden kitűzött feladatot sikerült teljesítenie. Az orosz fórumozók is azt írják, hogy minden maximálisan rendben volt a berepülésen, és most "ott van minden fejes" a gép körül.
Formavilágában a gép sajátosan vegyíti az aerodinamikailag korszakalkotónak számító negyedik generációs MiG-29 és Szu-27 harci gépekre és az ötödik generációra jellemző elemeket. Hátulról látható, hogy a sárkányszerkezet lapos és széles, a kifelé dőlő függőleges vezérsíkok pedig viszonylag kis felületűek. Jól láthatóak a hatalmas szárnyfelületek és a szintén igen nagy méretű levegőbeömlők a törzs két oldalán.
A T-50 (PAK FA) némileg hasonlít az F-22-vel szemben alulmaradt YF-23 konstrukcióra. A hírek szerint a vadonatúj radarral és a Szu-35BM típusban már tesztelt hajtóművekkel felszerelt csökkentett észlelhetőségű gép beépített 30 mm-es gépágyúkkal és belső fegyvertérrel rendelkezik.
Az eddigi felvételek alapján megállapítható, hogy vélhetően igen nagy hangsúlyt helyeztek a csökkentett észlelhetőségre, ugyanakkor az aerodinamikai kialakításból nagyfokú manőverezőképesség feltételezhető.
Az új orosz harci repülőgépet a két legfejlettebb és legdrágább amerikai harci gép ellen tervezték. Részletesebben az [origo] csütörtöki összeállításában olvashat róla, és rövidesen további friss információkkal is jelentkezünk.
Forrás: [origo], Temesvári Péter