Liverpooli járatok Debrecenből…
A cím hallatán talán felmerült a repülési szakmai körökben, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtérről menetrend szerinti járatok indulnak az angol városba. A helyzet sajnos nem ez volt, de egy napon úgy érezhettük, mintha megnyílt volna a légihíd a két város között. Városunk labdarúgócsapata fennállása óta először jutott be Európa legjobbjai közé, a Bajnokok Ligája csoportkörébe. A csapat rendszeresen veszi igénybe idegenbeli utazásaihoz a repülőteret, és nem volt ez másként azon a nevezetes szeptemberi napon sem.
A városban nagy szervezkedés indult, hogy minél többen eljussanak a mérkőzésre. Az előkészítésben részt vettek az utazási irodák, a Debreceni Vasutas Sport Club, sőt még baráti társaságok is megkeresték a repülőteret ad-hoc járat(ok) lehetséges szervezésével, indításával kapcsolatban. Az érdeklődés nagyságát jól szemléleti, hogy a lefoglalt repülőgépek egy kivételével száz százalékos kihasználtsággal üzemeltek, és tudomásunk szerint még Budapestről is indult járat. Egyes utazási irodák és tour operátorok véleménye szerint amennyiben a gazdasági környezet nem a mélypontját élné, talán még több repülőgép megtölthető lett volna.
A kiszolgálási igények (handling request) beérkezése után kezdett kirajzolódni a végleges menetrend.
A sort a Wizzair nyitotta szeptember 1-én:
DEBLPL SEP16 WED DEP 15:00 – ARR 16:50
LPLDEB SEP17 THU DEP 00:15 – ARR 04:05
A/C: A320, REG: T.B.A
[caption id="attachment_836" align="aligncenter" width="550" caption="Wizzair - Airbus A 320"][/caption]
2009. szeptember 3-án érkezett a második kiszolgálási igény:
Légitársaság: MAPJET
DOF 15/17SEP
ALL TIMES IN UTC!
MPJ515P/15 STA DEB 06:30 FROM VIE FERRY
MPJ515/15 STD DEB 08:00 TO LPL PAX T.B.A (except full)
MPJ516/17 STA DEB 01:15 FROM LPL PAX T.B.A (except full)
MPJ516P/17 STD DEB 03:10 TO VIE FERRY
A/C:MD83 Y170 REG.:OE-IKB MTOW:160.000 lbs
A szervezőkkel való levelezések után vált tisztává, hogy ezzel a járattal utazik a csapat, a szakmai stáb, illetve néhány fő VIP szurkoló. Mivel ezt a járatot kísérte a legnagyobb érdeklődés a média részéről, a handling requestet részletezem hétköznapi nyelven: Az MPJ515P járatszámú gép 08:30-ra várható Bécsből utasok nélkül, majd a személyzet által kért kiszolgálás elvégzése, valamint a csomagok berakodása, és az utasok beszállítása után indul Liverpoolba, előreláthatólag telt házzal MPJ 515-ös járatszámmal. MPJ 516-os járatszámmal 17-én érkezik vissza a gép helyi idő szerint 03:15 - kor utasokkal, majd a kiszolgálása után MPJ516P járatszámmal továbbmegy Bécsbe utasok nélkül.
2009.szeptember 3, még egy kiszolgálási igény, a harmadik
Légitársaság: Travel Service
DOF 16/17SEP
QS131/132 PRG0355 FERRY 0510 DEB 0600 0845 LPL
QS133/134 LPL2220 0105DEB0155 FERRY 0310PRG
A/C:A320 Y180 MTOW:77 tons
[caption id="attachment_834" align="aligncenter" width="550" caption="Travel Service - Airbus 320"][/caption]
2009.szeptember 9, a negyedik kiszolgálási igény:
Légitársaság: Neos Spa
DOF 16/17SEP
NO 8580 MXP DEB 04:00 06:00 POSITIONING
NO 3580 DEB LPL 07:00 10:00 LIVE
LAYOVER
NO 3581 LPL DEB 22:30 01:30 LIVE
NO 8581 DEB MXP 02:20 04:20 POSITIONING
ALL TIMES IN UTC
A/C:B737-800 Y186 MTOW 79 TONS REG:T.B.A
[caption id="attachment_835" align="aligncenter" width="550" caption="Neos Spa - Boeing 737-800"][/caption]
Az előrejelzésekből is látszik, hogy ahány légitársaság annyiféle előrejelzés és járat kiszolgálási kérés, így összeszedtem egy táblázatba a LOKI szeptemberi járatainak előrejelzéseit:
Légitársaság | Géptípus | Érkezés | Indulás | ||||
Járatszám | Honnan | ETA | Járatszám | Uticél | ETD | ||
WIZZAIR | A320 | n.a | n.a | n.a | n.a | LPL | 17:00 |
MAPJET | MD 83 | MPJ515P | VIE | 08:30 | MPJ515 | LPL | 10:00 |
TRAVEL SERVICE | A320 | QS131 | PRG | 07:10 | QS132 | LPL | 08:00 |
NEOS SPA | B738 | NO8580 | MXP | 08:00 | NO3580 | LPL | 09:00 |
A személyszállító repülőgépek kiszolgálása az utas regisztrációval másnéven a check-innel indul. Ez a járat indulása előtt két órával kezdődik, és a járat indulása előtt fél órával fejeződik be. Az ad-hoc, illetve a közforgalmon kívüli repüléseknél ez nem aranyszabály, inkább csak egy tájékoztató jellegű intervallum. Mindazonáltal a check-in elengedhetetlen, ugyanis az utasok pontos számát, felnőtt – gyerek - csecsemő eloszlását, illetve a feladott poggyászok számát és súlyát innen kapja meg a járat rámpatisztje. Ő folyamatos egyeztetésben van a kapitánnyal, a súlypontszámítóval, ami alapján a tankolható üzemanyag mennyiség meghatározásra kerül, a csomagok és utasok elosztásával pedig biztosítható a repülőgép aerodinamikai kiegyensúlyozottsága a repülési idő alatt.
A rámpatiszt másik nagyon fontos feladata a repülőgép kiszolgálásának koordinációja, felügyelete, a személyzettel való folyamatos kapcsolattartás, az esetleges problémák szakszerű, gyors lereagálása. A személyzet által igényelt kiszolgálások elvégzése után (közben) a rámpatiszt elrendeli a járat beszállítását (boarding). Amennyiben a személyzet átvette a kiszolgálásokat, valamint végzett a biztonsági ellenőrzéssel (security chek), megkezdődhet az utasok fedélzetre lépése.
A beszállítás befejezéséről, valamint a boarding zárásáról értesítik a súlypontszámítót, és a rámpatisztet. A csomagok bepakolásának adatait bediktálják a súlypontosnak, így már minden dokumentum összeáll a járathoz. Amennyiben a berakott csomagszám stimmel a jegykezelésnél feladottal, valamit a vezető légiutas kísérő által közzétett utasok száma megegyezik a boarding zárásával, a járat indulásra késszé válik.
Nem történt ez másként a szeptember 15-én sem. A repülőgép megérkezése után a személyzet kiléptetésre került a schengeni övezetből, ugyanis Anglia nem tartozik oda. A személyzetnek nem volt ad-hoc jellegű kiszolgálási igénye, nem kért takarítást, tankolást és egyéb ellátást, csak az utasok beszállítását, a csomagok berakodását. Az első tiszt készítette el a súlypontlapot, melyhez csak a végleges utasszámra, csomagszámra és azok súlyára, tehát a final figure-e volt szüksége.
A végleges utasszám 170 fő, a csomagok súlya 500 kilogramm volt. A rakodás a hátsó raktérbe történt. A boarding befejezése után a costa-ricai származású kapitány ’’Hajrá Loki’’- val üdvözölte a játékosokat, mellyel nagy sikert aratott.
[caption id="attachment_833" align="aligncenter" width="550" caption="A csapat repülőgépe"][/caption]
A kiszolgálás közben megérkezett a Travel Service Boeing 737-800 típusú gépe Tunéziából, Monastirból fedélzetén 128 fő turistával. Ezek a charter járatok általában teljes körű kiszolgálást igényelnek, a visszaúti utasok kényelmét biztosítva.
Délutánra nem maradt más, csak a Sky Airlines légitársaság Boeing 737-400-as gépe, amely 167 utast hozott haza a törökországi Antalyából, majd 142 utassal indult vissza a közkedvelt nyaralóhelyre.
Másnap mozgalmas nap várt a légikikötő dolgozóira. A szurkolókat szállító három repülőgép mellett kiszolgálásra került még görögországi charter járat is. A repülőgépek érkezését és indulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Légitársaság | Repülőgép | ATA | Honnan | Utas | ATD | Úticél | Utas |
Malév | B 737-800 | 10:19 | CFU | 83 | 11:03 | CFU | 0 |
Travel Service | B 737-800 | 07:15 | PRG | 0 | 08:30 | LPL | 176 |
Neos Spa | B 737-800 | 07:39 | MXP | 0 | 09:12 | LPL | 143 |
Wizzair | A 320 | 13:04 | KTW | 0 | 13:56 | LPL | 180 |
Air Scorpio | Be 200 | - | - | - | 09:30 | VAR | Cargo |
ATA= Actual time of arrival – tényleges érkezési idő
ATD= Actual time of departure – tényleges indulási idő
CFU=Korfu
LPL=Liverpool
PRG=Prága
MXP=Milánó-Malpensa
KTW=Katowice
VAR=Várna
Az üresen érkező járatok kiszolgálását nagyban könnyíti, hogy az indító repülőtéren elvégzik a szükséges kiszolgálásokat, és sok esetben már csak az út első szakaszán elfogyasztott üzemanyagot kell pótolni, melyet döntő többségben a légitársaságok megrendelnek a szolgáltatótól, így a személyzet mentesül a pénzmozgás alól.
A charter járatok kiszolgálása annyiban bonyolultabb, hogy az érkező gép általában minden kiszolgálást igényel, amivel az utazás kényelmessé, és nem utolsó sorban biztonságossá tehető. A repülőgép állóhelyre történő beállítása, és be féktuskózása után –amit az előtérügyelet végez - megkezdődik a csomagok kirakodása, az utasok kiszállítása utaslépcsőkön, illetve a terminálba történő beszállításuk busszal.
Ezután következik igény esetén a fedélzet takarítása, toilet szerviz, víz feltöltés, tankolás, catering ellátás. A csomagok berakodása a már említett személyek együttműködése után kezdődik meg, és az összes utas felszállása után fejeződik be.
Miután a repülőgép ajtói bezárásra kerülnek, a futóktól elveszik a féktuskókat, kezdődik a hajtómű indítási procedúra, melyet az előtérügyelet vizuális kézjelekkel segít. A toronytól kapott használatos pálya szerint megtörténik a repülőgép felvezetése a ’’Follow Me’’ autó segítségével. Utóbbi műveleteket a tűzoltóság a fedélzeten tartózkodók pontos számának ismeretében, a repülőgép kategóriájának megfelelő készültséggel kísér figyelemmel.
A repülőgépek a mérkőzés után indultak vissza Debrecenbe. A négy gép annyira közel érkezett egymáshoz, hogy szinte forgalmi dugó alakult ki. Előfordult, hogy volt repülőgép a végső egyenesen, a gurulóúton, illetve az előtéri gurulóúton az állóhely megközelítése alatt. A járatokkal 669 utas érkezett vissza, 500 kilogramm csomaggal.
3 repülőgép kért tankolást, kettő fedélzet takarítást. A repülőgépek kiszolgálása 1,5 óra alatt lezajlott, amiért külön köszönet a kiszolgálásban résztvevőknek.
Zárásként elmondható, hogy ezeken a napokon különösen jó volt reptéri dolgozónak, debreceninek lenni, és reméljük az elkövetkező időszakban számos hasonlóan forgalmas napnak nézünk elébe, valamint a csapat stadionjának megépítésével fogadhatjuk a nemzetközi ellenfeleket, és azok szurkolóit!
Jómagam és munkatársaim nevében gratulálunk a tisztes helytálláshoz,
a szurkolóknak pedig a kitartó buzdításhoz! Hajrá Loki!
szöveg: Forgács Zsolt
egyes képekért köszönet Szabolcsi Sándornak