Liverpooli járatok Debrecenből…

A cím hallatán talán felmerült a repülési szakmai körökben, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtérről menetrend szerinti járatok indulnak az angol városba. A helyzet sajnos nem ez volt, de egy napon úgy érezhettük, mintha megnyílt volna a légihíd a két város között. Városunk labdarúgócsapata fennállása óta először jutott be Európa legjobbjai közé, a Bajnokok Ligája csoportkörébe. A csapat rendszeresen veszi igénybe idegenbeli utazásaihoz a repülőteret, és nem volt ez másként azon a nevezetes szeptemberi napon sem.

A városban nagy szervezkedés indult, hogy minél többen eljussanak a mérkőzésre. Az előkészítésben részt vettek az utazási irodák, a Debreceni Vasutas Sport Club, sőt még baráti társaságok is megkeresték a repülőteret ad-hoc járat(ok) lehetséges szervezésével, indításával kapcsolatban. Az érdeklődés nagyságát jól szemléleti, hogy a lefoglalt repülőgépek egy kivételével száz százalékos kihasználtsággal üzemeltek, és tudomásunk szerint még Budapestről is indult járat. Egyes utazási irodák és tour operátorok véleménye szerint amennyiben a gazdasági környezet nem a mélypontját élné, talán még több repülőgép megtölthető lett volna.

A kiszolgálási igények (handling request) beérkezése után kezdett kirajzolódni a végleges menetrend.

A sort a Wizzair nyitotta szeptember 1-én:

DEBLPL SEP16 WED DEP 15:00 – ARR 16:50

LPLDEB SEP17 THU  DEP 00:15 – ARR 04:05

A/C: A320, REG: T.B.A

[caption id="attachment_836" align="aligncenter" width="550" caption="Wizzair - Airbus A 320"][/caption]

2009. szeptember 3-án érkezett a második kiszolgálási igény:

Légitársaság: MAPJET

DOF 15/17SEP

ALL TIMES IN UTC!

MPJ515P/15 STA DEB 06:30 FROM VIE FERRY

MPJ515/15  STD DEB 08:00 TO LPL PAX T.B.A (except full)

MPJ516/17   STA DEB 01:15 FROM LPL PAX T.B.A (except full)

MPJ516P/17 STD DEB 03:10 TO VIE FERRY

A/C:MD83 Y170 REG.:OE-IKB MTOW:160.000 lbs

A szervezőkkel való levelezések után vált tisztává, hogy ezzel a járattal utazik a csapat, a szakmai stáb, illetve néhány fő VIP szurkoló. Mivel ezt a járatot kísérte a legnagyobb érdeklődés a média részéről, a handling requestet részletezem hétköznapi nyelven: Az MPJ515P járatszámú gép 08:30-ra várható Bécsből utasok nélkül, majd a személyzet által kért kiszolgálás elvégzése, valamint a csomagok berakodása, és az utasok beszállítása után indul Liverpoolba, előreláthatólag telt házzal MPJ 515-ös járatszámmal. MPJ 516-os járatszámmal 17-én érkezik vissza a gép helyi idő szerint 03:15 - kor utasokkal, majd a kiszolgálása után MPJ516P járatszámmal továbbmegy Bécsbe utasok nélkül.

2009.szeptember 3, még egy kiszolgálási igény, a harmadik

Légitársaság: Travel Service

DOF 16/17SEP

QS131/132 PRG0355 FERRY 0510 DEB 0600 0845 LPL

QS133/134 LPL2220 0105DEB0155 FERRY 0310PRG

A/C:A320 Y180 MTOW:77 tons

[caption id="attachment_834" align="aligncenter" width="550" caption="Travel Service - Airbus 320"][/caption]

2009.szeptember 9, a negyedik kiszolgálási igény:

Légitársaság: Neos Spa

DOF 16/17SEP

NO 8580 MXP DEB 04:00 06:00 POSITIONING

NO 3580 DEB LPL 07:00 10:00 LIVE

LAYOVER

NO 3581 LPL DEB 22:30 01:30 LIVE

NO 8581 DEB MXP 02:20 04:20 POSITIONING

ALL TIMES IN UTC

A/C:B737-800 Y186 MTOW 79 TONS REG:T.B.A

[caption id="attachment_835" align="aligncenter" width="550" caption="Neos Spa - Boeing 737-800"][/caption]

Az előrejelzésekből is látszik, hogy ahány légitársaság annyiféle előrejelzés és járat kiszolgálási kérés, így összeszedtem egy táblázatba a LOKI szeptemberi járatainak előrejelzéseit:

Légitársaság Géptípus Érkezés Indulás
Járatszám Honnan ETA Járatszám Uticél ETD
WIZZAIR A320 n.a n.a n.a n.a LPL 17:00
MAPJET MD 83 MPJ515P VIE 08:30 MPJ515 LPL 10:00
TRAVEL SERVICE A320 QS131 PRG 07:10 QS132 LPL 08:00
NEOS SPA B738 NO8580 MXP 08:00 NO3580 LPL 09:00

A személyszállító repülőgépek kiszolgálása az utas regisztrációval másnéven a check-innel indul. Ez a járat indulása előtt két órával kezdődik, és a járat indulása előtt fél órával fejeződik be. Az ad-hoc, illetve a közforgalmon kívüli repüléseknél ez nem aranyszabály, inkább csak egy tájékoztató jellegű intervallum. Mindazonáltal a check-in elengedhetetlen, ugyanis az utasok pontos számát, felnőtt – gyerek - csecsemő eloszlását, illetve a feladott poggyászok számát és súlyát innen kapja meg a járat rámpatisztje. Ő folyamatos egyeztetésben van a kapitánnyal, a súlypontszámítóval, ami alapján a tankolható üzemanyag mennyiség meghatározásra kerül, a csomagok és utasok elosztásával pedig biztosítható a repülőgép aerodinamikai kiegyensúlyozottsága a repülési idő alatt.

A rámpatiszt másik nagyon fontos feladata a repülőgép kiszolgálásának koordinációja, felügyelete, a személyzettel való folyamatos kapcsolattartás, az esetleges problémák szakszerű, gyors lereagálása. A személyzet által igényelt kiszolgálások elvégzése után (közben) a rámpatiszt elrendeli a járat beszállítását (boarding). Amennyiben a személyzet átvette a kiszolgálásokat, valamint végzett a biztonsági ellenőrzéssel (security chek), megkezdődhet az utasok fedélzetre lépése.

A beszállítás befejezéséről, valamint a boarding zárásáról értesítik a súlypontszámítót, és a rámpatisztet. A csomagok bepakolásának adatait bediktálják a súlypontosnak, így már minden dokumentum összeáll a járathoz. Amennyiben a berakott csomagszám stimmel a jegykezelésnél feladottal, valamit a vezető légiutas kísérő által közzétett utasok száma megegyezik a boarding zárásával, a járat indulásra késszé válik.

Nem történt ez másként a szeptember 15-én sem. A repülőgép megérkezése után a személyzet kiléptetésre került a schengeni övezetből, ugyanis Anglia nem tartozik oda. A személyzetnek nem volt ad-hoc jellegű kiszolgálási igénye, nem kért takarítást, tankolást és egyéb ellátást, csak az utasok beszállítását, a csomagok berakodását. Az első tiszt készítette el a súlypontlapot, melyhez csak a végleges utasszámra, csomagszámra és azok súlyára, tehát a final figure-e volt szüksége.

A végleges utasszám 170 fő, a csomagok súlya 500 kilogramm volt. A rakodás a hátsó raktérbe történt. A boarding befejezése után a costa-ricai származású kapitány ’’Hajrá Loki’’- val üdvözölte a játékosokat, mellyel nagy sikert aratott.

[caption id="attachment_833" align="aligncenter" width="550" caption="A csapat repülőgépe"][/caption]

A kiszolgálás közben megérkezett a Travel Service Boeing 737-800 típusú gépe Tunéziából, Monastirból fedélzetén 128 fő turistával. Ezek a charter járatok általában teljes körű kiszolgálást igényelnek, a visszaúti utasok kényelmét biztosítva.

Délutánra nem maradt más, csak a Sky Airlines légitársaság Boeing 737-400-as gépe, amely 167 utast hozott haza a törökországi Antalyából, majd 142 utassal indult vissza a közkedvelt nyaralóhelyre.

Másnap mozgalmas nap várt a légikikötő dolgozóira. A szurkolókat szállító három repülőgép mellett kiszolgálásra került még görögországi charter járat is. A repülőgépek érkezését és indulását az alábbi táblázat szemlélteti:

Légitársaság Repülőgép ATA Honnan Utas ATD Úticél Utas
Malév B 737-800 10:19 CFU 83 11:03 CFU 0
Travel Service B 737-800 07:15 PRG 0 08:30 LPL 176
Neos Spa B 737-800 07:39 MXP 0 09:12 LPL 143
Wizzair A 320 13:04 KTW 0 13:56 LPL 180
Air Scorpio Be 200 - - - 09:30 VAR Cargo

ATA= Actual time of arrival – tényleges érkezési idő

ATD= Actual time of departure – tényleges indulási idő

CFU=Korfu

LPL=Liverpool

PRG=Prága

MXP=Milánó-Malpensa

KTW=Katowice

VAR=Várna

Az üresen érkező járatok kiszolgálását nagyban könnyíti, hogy az indító repülőtéren elvégzik a szükséges kiszolgálásokat, és sok esetben már csak az út első szakaszán elfogyasztott üzemanyagot kell pótolni, melyet döntő többségben a légitársaságok megrendelnek a szolgáltatótól, így a személyzet mentesül a pénzmozgás alól.

A charter járatok kiszolgálása annyiban bonyolultabb, hogy az érkező gép általában minden kiszolgálást igényel, amivel az utazás kényelmessé, és nem utolsó sorban biztonságossá tehető. A repülőgép állóhelyre történő beállítása, és be féktuskózása után –amit az előtérügyelet végez - megkezdődik a csomagok kirakodása, az utasok kiszállítása utaslépcsőkön, illetve a terminálba történő beszállításuk busszal.

Ezután következik igény esetén a fedélzet takarítása, toilet szerviz, víz feltöltés, tankolás, catering ellátás. A csomagok berakodása a már említett személyek együttműködése után kezdődik meg, és az összes utas felszállása után fejeződik be.

Miután a repülőgép ajtói bezárásra kerülnek, a futóktól elveszik a féktuskókat, kezdődik a hajtómű indítási procedúra, melyet az előtérügyelet vizuális kézjelekkel segít. A toronytól kapott használatos pálya szerint megtörténik a repülőgép felvezetése a ’’Follow Me’’ autó segítségével. Utóbbi műveleteket a tűzoltóság a fedélzeten tartózkodók pontos számának ismeretében, a repülőgép kategóriájának megfelelő készültséggel kísér figyelemmel.

A repülőgépek a mérkőzés után indultak vissza Debrecenbe. A négy gép annyira közel érkezett egymáshoz, hogy szinte forgalmi dugó alakult ki. Előfordult, hogy volt repülőgép a végső egyenesen, a gurulóúton, illetve az előtéri gurulóúton az állóhely megközelítése alatt. A járatokkal 669 utas érkezett vissza, 500 kilogramm csomaggal.

3 repülőgép kért tankolást, kettő fedélzet takarítást. A repülőgépek kiszolgálása 1,5 óra alatt lezajlott, amiért külön köszönet a kiszolgálásban résztvevőknek.

Zárásként elmondható, hogy ezeken a napokon különösen jó volt reptéri dolgozónak, debreceninek lenni, és reméljük az elkövetkező időszakban számos hasonlóan forgalmas napnak nézünk elébe, valamint a csapat stadionjának  megépítésével fogadhatjuk a nemzetközi ellenfeleket, és azok szurkolóit!

Jómagam és munkatársaim nevében gratulálunk a tisztes helytálláshoz,

a szurkolóknak pedig a kitartó buzdításhoz! Hajrá Loki!

szöveg: Forgács Zsolt

egyes képekért köszönet Szabolcsi Sándornak