Alacsonyan szállnak az indulatok?
A közelmúltban számos hazai internetes híroldal foglalkozott a földközeli katonai légi folyosókkal, ahol nagy sebességű repüléseket hajtanának végre a légierő gépei. A téma nem új a repülésben jártasabbak számára, már egy 2007-ben született rendelet elvi lehetőséget biztosít az úgynevezett katonai légi folyosók (MAC-Military Air Corridor) létrehozására. A folyosók kijelöléséhez számos szakmai problémát kell megoldani. Borítékolható, hogy társadalmi és zöld szervezetek se fogják tétlenül nézni az eseményeket, ahogy az már csak lenni szokott.
Milyen feladatokat hajtanának végre a légierő gépei a folyosókban? Az utóbbi években "új" képességek jelentek meg a Magyar Légierő fegyvertárában. A Gripen harci gépek képesek vadászbombázó feladatok végrehajtására. Az ilyen csapásmérő bevetések egyik sajátossága lehet, hogy alacsony magasságon és nagy sebességgel hatolnak be a támadók a csapásméréshez a célterületre. Ennek a repülési profilnak a legnagyobb előnye, hogy az ellenséges légvédelem felderítési/megsemmisítési zónája alatt nagyobb biztonsággal közelíthetik meg a célpontot. Ezen kívül az alacsonyan repülő ismeretlen légi jármű felderítése is gyakorolható lenne.
[caption id="attachment_4814" align="aligncenter" width="560" caption="A katonai folyosók tervezett elhelyezkedése"][/caption]
A kecskeméti gépeken kívül a pápai HAW számára is fontos lenne az alacsony magasságú útvonalrepülések gyakorlása. Feltételezhetően a gyakorlások előrehaladtával szükséges lenne az éjszakai repülések végrehajtása az NVG készülékek segítségével. A Globemasterek számára az alacsony magasságú repülések mellett még két különleges alkalmazási módot is be kell építeni a személyzetek kiképzésébe.
(C-17 leszálláshoz készül, a MAC használata során akár hasonló magasságon is repülhetne)
Ez a két feladat nem más, mint a katonák, járművek, segélyszállítmányok deszant dobása, valamint a szilárd burkolatú pályával nem rendelkező, tábori repülőtérről történő le- és felszállások gyakorlása. Az utóbbi feladatra jelenleg egy alternatív lehetőséget alkalmaznak: Egy speciális felfestés található a pápai repülőtér futópályáján, ami imitálja a rövid és keskeny pályák méreteit, erről egy katonai NOTAM is tanúskodik:
M0138/09 NOTAMN
Q) LHCC / QMRXX / IV / NBO / A / 000 / 999 / 4722N01730E005
A) LHPA B) 0911021512 C) PERM
E) 3500FT LONG AND 90FT WIDE, WHITE PAINTED MARKINGS ASSAULT
LANDING ZONE CENTERED ON THE ARP, ESTABLISHED ON RWY 34/16 FOR C-17
TACTICAL TRAINING FLIGHTS.
MARKINGS SHALL BE DISREGARDED FOR ANY OTHER TRAFFIC.
De térjünk vissza a katonai légi folyosókhoz... Ahhoz, hogy megértsük a civil repülés problémáit a tervezett katonai folyosókkal kapcsolatban, át kell tekinteni a jelenlegi légtérszerkezet alsó részét, az az a G osztályú légterek sajátosságait, amelyeket a változások érintenének.
[caption id="attachment_4803" align="aligncenter" width="515" caption="(forrás: ivao.hu)"][/caption]
A G osztályú nem ellenőrzött légterek alap esetben a talajtól egészen 4000 feet AMSL (~1330 m) magasságig terjednek. Csak VFR (vizuális) szabályok alapján történő repülések engedélyeztettek ebben a kategóriában. A légi forgalom koordinálásához Repüléstájékoztató Szolgálat ad segítséget (FIC), de fontos megjegyezni, hogy ők nem irányítanak, csak tájékoztatnak. A légi járművek nem haladhatják meg a 250 kt (460 km/h) sebességhatárt ezen a szinten. Szintén fontos momentum, hogy kétoldalú rádiókapcsolat sem megkövetelt minden esetben. Kik használják ezt a légteret? Általános forgalom (GAT) bonyolódik itt le pl.: mezőgazdasági repülések, sport, iskola, túra célú kisgépes forgalom, illetve vitorlázó, sárkány és siklóernyős repülések is jellemzőek, stb. A légtér besorolását jelölő G betű nem a vitorlázórepülőre (glider) utal, mint ahogy az sajnos számos helyen publikálásra került!
[caption id="attachment_3941" align="aligncenter" width="555" caption="Gripen a földön, nyitott tankoló csonkkal"][/caption]
A katonai légi folyosók (MAC) ezekben a G osztályú légterekben jönnének létre, nézzük most meg a tervezett sajátosságaikat. A katonai légi járművek felső sebességhatára a folyosókban hangsebesség alatti lenne max. ~1200 km/h, szemléltetésképpen ez ~ 340 méter másodpercenként. Természetesen - ha a feladat megkívánja - ennél alacsonyabb sebességgel is repülhetnek. A MAC légterek a talajtól egészen 3000 feet ( ~1000 m) magasságig terjednek majd, a folyosón belül a katonai légi járművek legkisebb engedélyezett magassága 200 feet (~60 méter) lenne, a domborzatot követve, természetesen.
[caption id="attachment_4788" align="aligncenter" width="555" caption="(forrás: MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred, közzétette: Hungarocontrol)"][/caption]
A folyosók a katonai légterek határán található belépő/kilépő pontokkal kezdődnek/fejeződnek be, valamint az útvonalon fordulópontok is találhatóak. A MAC légtere 5 NM (~10 km) széles lenne, ebből aktívan felhasználható 3 NM, mivel 1-1 NM biztonsági sávként szolgálna a légtér két oldalán.
[caption id="attachment_4786" align="aligncenter" width="555" caption="(forrás: MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred, közzétette: Hungarocontrol)"][/caption]
A MAC területén a Légvédelmi Irányító Szolgálat végezné a katonai gépek irányítását. Természetesen polgári lajstromú légijármű nem léphetne be a folyosóba, amikor az aktív státusszal rendelkezik. Minden katonai légifolyosó rendelkezne üzemidővel, ezeken kívül korlátozás nélkül mozoghatnának a polgári gépek, illetve üzemidőn belül akkor, amikor a folyosó inaktív, ilyen esetben a legrövidebb úton köteles elhagyni a területet a civil légijármű. Hogyan lesz aktív egy bizonyos útvonal szakasz? A tervek szerint a légvédelmi irányítás 15 perccel az útvonal aktiválása előtt jelezné a FIC (polgári tájékoztató szolgálat) részére a katonai tevékenységet, illetve NOTAM üzenet is kiadásra kerülne.
A polgári repülés szereplőinek életét megnehezíthetik a tervezett változások és számos biztonsági kockázat merülhet fel. A folyosó aktiválása előtt 15 perccel végbemenő tájékoztatás aggályos, hiszen számos olyan példa akad, amikor a civilek repülése úgy történik, hogy nincs rádió kapcsolat a tájékoztató szolgálattal (FIC), pl. a mezőgazdasági repüléseknél, illetve a siklóernyősök sem használnak rádiót. A vitorlázó repülőt sem lehet várakoztatni a folyosó határán, hiszen ő ki van szolgáltatva az időjárásnak és ha nincs megfelelő hely a várakozás helyszínen a leszálláshoz, az bizony nem sok jót jelent. Sajnos vannak olyan elvetemült siklóernyősök, akik fittyet hánynak minden szabályra és tiltott helyen ernyőznek, rádiót a szabályosan eljáró ernyősök sem használnak, illetve a radar se látja őket. Ha egy közel hangsebességgel száguldó Gripen halad feléjük, pusztán a gép által keltett turbulencia is a siklóernyős életét veszélyezteti, hogy az összeütközésről ne is beszéljünk. Kétségeink se legyenek, a kikerülés lehetetlen ekkora sebességnél. Sajnos a kisgépes pilótáknál is előfordul, hogy nem megfelelő felkészültséggel és kellően friss információk birtokában ülnek be a pilótafülkébe, ami számos probléma forrása lehet.
Jelenleg egyeztető tárgyalások zajlanak a Magyar Honvédség illetékes szervei és a civil szervezetek között, akiket érintene a légtérhasználat korlátozása. A hírek szerint a katonák nagyon rugalmasan állnak a tárgyalásokhoz és nem látszategyeztetésről van szó. A megoldandó problémákból nincs hiány: az egyik legfontosabb cél az lenne, hogy a légi folyosók aktiválásáról minden érintett időben értesüljön, mert ez nagyban növelné a repülések biztonságát.
A légifolyosók hatással lesznek a közelben lakók életére is a repülések idején. Ha maradunk a Gripen példánál, akkor jelentős zajterhelésre lehet számítani, ha a gépek az engedélyezett minimális magasságon veszik igénybe a folyosókat. Ebben az estben rövid ideig 100-130 dB hangerőt tudnak produkálni a gépek egy terület felett, a hajtómű aktuális teljesítményének függvényében. Ha a C-17 Globemaster hatásait kezdjük vizsgálni, akkor megállapítható, hogy a szállítógép kifejezetten a halk kategóriába tartozik, viszont hatalmas mérete megdöbbenést kelthet a földről nézve.
Gondolom senkinek sem kell bemutatni a Mecsekbe tervezet katonai radar körüli huzavonát, így több mint valószínű, hogy a környezetvédőknek is lesz egy-két szava a tervezett folyosókhoz. Előrevetíthető, hogy megugrik a feljelentések száma is, amint valóban elkezdődnek majd a repülések. Sajnos az emberek nem érzik át a katonai repülés fontosságát. Erre nagyon jó ellenpélda Lengyelország, ahol Szu-22 vadászbombázókból álló géppár egy nagyobb város felett húzott át alacsony magasságon, mégse rázta senki az öklét az ég felé...
Szöveg és fotó: Pap Ferenc