Megmenthetik az Airbus várva várt katonai gépét
A Jean-Marie Halsdorf luxemburgi védelmi miniszter által írt parlamenti dokumentumból nem derül ki, hogy a miniállam – amely korábban arról döntött, hogy 120 millió eurót szán egy A400M teherszállító Belgiummal közös megvásárlására – most mennyivel fejelné meg a fejlesztésre szánt összeget – írja az EU Business. Luxemburg az egyike annak a hét NATO-tagországnak, amelynek nagy szüksége lenne a világ konfliktuszónáiban bevethető katonai teherszállítóra és már rendelt is a gépből. A fejlesztés befejezése azonban három éves csúszásban van, a projekt költségvetése pedig már euró milliárdokkal túllépte az eredetileg tervezett összeget – teszi hozzá a híroldal.
A gépet gyártó Airbus tulajdonosa, az európai EADS konzorcium korábban kilátásba helyezte, hogy leállítja a fejlesztést, hacsak a hét megrendelő ország nem dobja össze a befejezéshez szükséges, egyes becslések szerint 5,2-5,3 milliárd euróra rúgó összeget. Az európai légi szektor jövője forog kockán – nyomatékosította kérését az EADS az EU Business szerint.
A hét ország megegyezésre jutott abban, hogy további kétmilliárd eurót biztosítanak a projektnek és Franciaország azt javasolta, hogy még 1,5 milliárd eurót juttassanak a gyártónak visszatérítendő hitel formájában - írta február elején a francia hadiipari beszerzéseket végző hatóság vezetőjére hivatkozva az AP. Nagy-Britannia védelmi minisztériumának szóvivője megerősítette, hogy a tárgyalások folytatódnak és a szigetország támogatja a projektet, de "nem minden áron".
Luxemburg, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország Spanyolország és Törökország eddig összesen 180 gépet rendelt, a megrendelések összértéke pedig 20 milliárd euró. Múlt héten Herve Morin francia védelmi miniszter február 28-ára tűzte ki egy lehetséges finanszírozási megállapodás létrejöttének határidejét.
Az első A400M december közepén teljesítette "szűzrepülését" a spanyolországi Sevillában - az erről készült videó alább látható. A gyártó várakozásai szerint az első teherszállító a még hátralévő tesztek befejeződése után, várhatóan 2012 végén állhatna szolgálatba a francia légierő flottájában.
Forrás: HVG.hu