Pápa Air Base - Globemaster III
Az utóbbi időben nagy média visszhangot kapott, hogy Pápára települt három C-17-es szállítógép, amelyek NATO feladatokat látnak el és magyar felségjelzés alatt teszik mindezt. Sajnos számos téves információ is a köztudatban él, miszerint Magyarország vette volna a gépeket, illetve hogy egyoldalú amerikai jelenlétről lenne szó. A félreértések elkerülése végett, most megpróbálom összefoglalni azokat az eseményeket, amelyek ahhoz vezettek, hogy magyar felségjellel egy NATO program keretében C-17 Globemaster III szállítógépek települjenek az MH Pápa Bázisrepülőtéren.
Az ezred forduló után két jelentős háborús gócpont is kialakul Ázsia területén. A tálib uralom megdöntésére indított háború, az ENSZ és a NATO által Afganisztánban, illetve az Egyesült Államok és szövetségesei által folytatott iraki offenzíva. Mindkét helyszínre napjainkban is igaz az állítás, hogy a kialakult biztonsági helyzet instabil, mindkét országban nem hagyományos értelembe vett háború folyik, az asszimetrikus hadviselés révén. Az ilyen elhúzódó, a résztvevő országoktól távol eső békefenttartó műveletek jelentős logisztikai kihívást jelentenek. A leggyorsabb és legegyszerűbb, no és talán a legbiztonságosabb szállítási forma a légi szállítás, ami iránt megnőtt az igény a NATO tagországok körében.
Ezért 2006 márciusában létrehozták a SALIS programot (Strategic Airlift Interim Solution, Stratégiai Légiszállítás Ideiglenes Megoldása) amelynek keretében An-124 Ruszlan típusú szállítógépek bérlésével, az-az országonként eltérő repülési idő vásárlásával, elégítik ki a tagországok a stratégiai légi szállításra vonatkozó igényeiket. Magyarország is a program részese, így nálunk is rendszeresen megfordulnak a teherszállító Antonovok.
[caption id="" align="aligncenter" width="550" caption="A SALIS program igáslova - Antonov An-124 Ruszlan"][/caption]
A SALIS programot csak ideiglenes megoldásnak szánták, végső (kezdetben kiegészítő szerepben) megoldásként létrejött a NATO Stratégiai Légiszállítási Program (SAC), amelynek résztvevői: tíz NATO-nemzet (Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia és Szlovénia) és két Békepartnerségi (PfP) nemzet (Finnország és Svédország).
[caption id="" align="aligncenter" width="550" caption="Az SAC első C-17-esének szűzfelszállása a Boeing gyár Long Beach-i repülőterén"][/caption]
A résztvevő országok megteremtették az anyagi feltételeit, hogy megvásároljanak és üzemeltessenek 3 C-17 Globemaster típusú nagy hatótávolságú szállítógépet és az anyagi hozzájárulásuk arányának megfelelően repülési órákat vegyenek igénybe szállítási feladataikhoz. Ez a konstrukció nem ismeretlen a NATO-n belül, mivel az AWACS flotta is hasonló együttműködési megoldás alapján üzemel Luxemburgban. Nagy előnye ennek a rendszernek, hogy az egyes országoknak nem kell külön-külön megvásárolni a nem éppen olcsó repülőgépeket, hanem a költségeket megosztva más nemzettekkel, közösen üzemeltetik a gépeket és használják fel saját légi szállítási feladataik végrehajtására.
[caption id="" align="aligncenter" width="550" caption="Megközelítések gyakorlása Pápán"][/caption]
A repülőgépek állandó bázisául a Magyar Honvédéség Pápa Bázisrepülőterét választották, ahol jelentős beruházásokat kellett/fognak megvalósítani, a megfelelő körülmények kialakításához, gondolok itt a repülőtér navigációs műszereinek (ILS, NDB, DVOR, közel körzeti radar, fénytechnika stb.), nagyobb állóhelyeinek, logisztikai kapacitásának kiépítésére, tűzvédelmi képességek növelésére, valamint hosszútávon a gépek karbantartásához szükséges hangár kialakítására és még sorolhatnánk.
[caption id="" align="aligncenter" width="550" caption="Felszállás a finnországi Tampere repülőteréről - irány Pápa"][/caption]
A repülőtér után egy kicsit fókuszáljunk a repülőgépekre, a Boeing által gyártott C-17 Globemaster III-ra, amit az amerikaiak szimplán BigMack-nek neveznek a hatalmas méretei miatt, illetve jávorszarvasnak is szokták nevezni, de idáig nem találtam magyarázatot az utóbbi névre. Egy biztos a gép méretei lenyűgözően nagyok, nézzük hát a pontos adatokat és az egyéb tulajdonságokat:
Méretek
Hossz: 53,00 m
Fesztáv: 51,75 m
Magasság: 16,80 m
Szárnyfelület: 353 m2
Tömegadatok
Üres tömeg: 128 100 kg
Betölthető kerozin: 134 556 L
Max. felszálló súly: 265 350 kg
Hajtómű
4 db Pratt&Whitney F117-PW-100 kétáramú gázturbina
Tolóerő: 4 x 180 kN
Teljesítmény adatok
Max. sebesség: 830 km/h
Utazó sebesség: 720 km/h
Hatótávolság teher nélkül: 8710 km
Hatótávolság 72 t teherrel: 4450 km
Légi utántöltés lehetséges
Maximális szállítható teher: 78108 kg
Legnagyobb repülési magasság: 13716 m
Szárny felületi terhelése: 750 kg/m2
Tolóerő/tömeg arány: 0,227
A gép erényei közé tartozik, hogy képes rossz minőségű, rövid, kiépítetlen futópályáról is üzemelni, lehetővé téve ezzel, hogy rakományát a frontvonal közvetlen közelébe szállítsa. A SAC tagországok számára mégis a gyorsasága, teherbíró képessége és légi utántöltéssel gyakorlatilag korlátlan hatótávolsága teszi ideális szállítóeszközzé.
A jövőben esély mutatkozik a SAC program tovább bővülésére, mivel az alapmegállapodás lehetővé teszi, hogy további tagállamok csatlakozzanak a kezdeményezéshez. Várható hogy az eddigi SALIS szerződésben teljesített szállításokat a jövőben a NATO C-17-es flottája fogja végezni. További partnerek bevonásával esély nyílhat új gép beszerzésére, valamint nagyobb karbantartási és üzemeltetési bázis kiépítésére Pápa repülőterén.