A sas leszállt - Lencsevégen a Ju-52-es
Szenzációként hatott a repüléskedvelők körében a Ju-52-es magyarországi látogatása. Noha a repülőgép hivatalosan csupán filmforgatásra érkezett, a média képviselői és a szemfüles repülésrajongók elcsíphették azt néhány felvétel erejéig Péren, vagy Budaörsön. A 77 éves matuzsálem repülőgép hangja és látványa olyasvalami, amivel lehetetlen betelni. Még akkor is, ha valakit a kerozin gőze csapott csak meg igazán. Nézzük meg a Hölgyet közelebbről!
1939, Svájci Légierő, BMW, eredeti alkatrészek tömkelege, csepegő olaj, a típus utolsó repülőképes példányainak egyike. A tények mesélnek, az indítómotor sikítva, lomhán forgatja át a kilenchengeres csillagmotor főtengelyét, és a tükörfényes légcsavartollakon vakítóan táncol a napfény. Jól begyakorolt lépések ezek egy antik parketten. A dugattyúk egymás után, öblös csattogással szívják be és lökik ki a 27 liternyi benzinnel kevert levegőt, majd a gyertyák a folyamatos noszogatásukkal sorra életre keltik a hengereket, amelyek fehér füstpamacsokat pöfékelnek gyors egymásutánban. Az egész gépezet úgy kezd el működni, akárcsak a III. Birodalom egyik gyárudvarán 77 évvel ez előtt. Indítás után stabil alapjáraton dolgozik az erőforrás, úgy tűnik évmilliókig eljár még a tengelyén.
https://www.youtube.com/watch?v=_IpJXD7w-Kk
Aztán mindvégig kíváncsi tekintetek kereszttüzében, lassan és méltóságteljesen kigurul az autentikus alkalmi ruhába öltözött idős Hölgy az állóhelyről. A fordulás légcsavarszele finom porral és égett benzin illatával teríti be az előteret, egyúttal gondolatban nagyon messzire repít vissza az időben.
Egy olyan korba, amit a többségünk már csak történelemkönyvekből, elbeszélésekből, és megsárgult fényképekből ismerhet.
https://www.youtube.com/watch?v=ouIwqWLXBLM
[caption id="attachment_10510" align="aligncenter" width="590"] Lenyűgöző látványt nyújt a Ju-52-es a 29 méteres fesztávjával. Öt méterrel marad csak le az A320-astól. A farokkerekes elrendezés előnyös a burkolatlan pályán, azonban a gurulást nem könnyíti meg[/caption]
[caption id="attachment_10513" align="aligncenter" width="590"] Igencsak szokatlan a Luftwaffe felségjelzését magán hordó Ju-52-es és a precíziós megközelítést támogató siklópálya adó együttese[/caption]
[caption id="attachment_10532" align="aligncenter" width="590"] A repülőgép pontos típusa Ju-52/3m g4e. Sajátos tulajdonsága a megerősített raktéralj, oldalsó rakodóajtó, valamint tetőajtó, amelyet szintén (darus) rakodás céljából építettek be, de egy géppuska kell csak, és máris megvalósulhat az alternatív használata[/caption]
[caption id="attachment_10525" align="aligncenter" width="590"] Ideiglenes a khaki festés, a filmforgatást követően a matricázott felségjelzések is lekerülnek, és a gép visszakapja majd az üzemeltető Ju-Air fémes színeit[/caption]
[caption id="attachment_10526" align="aligncenter" width="590"] Íme a Junkers-féle réselt csűrő-fékszárny, amely a szárny teljes hosszában helyezkedik el néhány centiméterre a szárny kilépőéle mögött. A résnek köszönhetően a kitérített csűrő többlet megfúvást kap, így alacsony sebesség mellett is jól irányítható a gép[/caption]
[caption id="attachment_10521" align="aligncenter" width="590"] Madarak szerencsés találkozása. Egy kérdés tisztázatlan számomra. A jobb kilátás érdekében vajon miért nem került alacsonyabbra a 2. motor?[/caption]
[caption id="attachment_10511" align="aligncenter" width="590"] A típus különlegessége a hullámlemez borítás. Gyönyörű textúrát ad a szegecseléssel együtt, de előnye a síklemezzel szemben a hullámokra merőleges hajlítóerőkkel szembeni nagyobb szilárdság[/caption]
[caption id="attachment_10517" align="aligncenter" width="590"] Oldalsó raktérajtó a Ju-52/3m g4e sajátossága, ami a sebesültszállítást is megkönnyítette akkoriban[/caption]
[caption id="attachment_10515" align="aligncenter" width="590"] A repülőgépet a BMW 1930-as években gyártott BMW132A motorjai emelik a magasba. A három motor együttes lökettérfogata mintegy 83000 köbcentiméter, együttes felszállóteljesítménye 2175 lóerő, tartósan 1650 lóerőt adnak le[/caption]
[caption id="attachment_10516" align="aligncenter" width="590"] A kép jobb szélén a Pitot-cső nyújtózkodik előre, szándékosan ilyen hosszú. A mérést ugyanis negatívan befolyásolja a repülőgép előre haladása által keletkező, a belépőélnél feltorlódó levegő. A zavar kiküszöbölésére az érzékelőt a még nyugodt légáramig vezették ki[/caption]
[caption id="attachment_10519" align="aligncenter" width="590"] A fekete motorburkolat a Townend-gyűrű, amely csökkenti a nagyméretű csillagmotor keltette légellenállást[/caption]
[caption id="attachment_10518" align="aligncenter" width="590"] Kilépők a törzsön, a kipufogó alatt, az orr alján pedig a motorolajhűtő[/caption]
[caption id="attachment_10520" align="aligncenter" width="590"] Hol volt még a plexiüveg? A pilótafülke üvegezése (és egyébként a futómű is) kísértetiesen hasonlít már az An-2-esére[/caption]
[caption id="attachment_10512" align="aligncenter" width="590"] A büszkén viselt embléma, amely mára státusszimbólummá vált a világon, a minőségéről és a megbízhatóságáról pedig csak annyit, hogy a matuzsálem Ju-52-es néhány éve megjárta már Los Angelest is oda-vissza[/caption]
[caption id="attachment_10524" align="aligncenter" width="590"] Hengerenként két szeleppel dolgozik az OHV motor, a szelepvezérlő bütykös mechanizmus tolórudakat (az ezüstösen csillogó csövekben) mozgat , amelyek a hengerfejekben elhelyezkedő himbához kapcsolódva nyitják a szelepeket[/caption]
[caption id="attachment_10522" align="aligncenter" width="590"] Kritikus műszer a szegénységjelző, avagy üzemanyag szintjelző. A személyzetnek nem kell aggódnia, egyelőre mintegy 1200 liternyi benzin lötyög a tartályokban[/caption]
[caption id="attachment_10549" align="aligncenter" width="590"] Ju-52/3m üzemanyagrendszer (http://i63.servimg.com/u/f63/12/53/99/65/ju-52_11.jpg)[/caption]
[caption id="attachment_10523" align="alignnone" width="590"] Olajszintjelző közvetlenül az olajtartály felett[/caption]
[caption id="attachment_10550" align="aligncenter" width="590"] Huzalok és himbák az irányítás szolgálatában, semmi hidraulika. Alul a kenőanyagrendszer három olajtartállyal. A pilótafülkében a kenőanyag nyomását, a motorba belépő és onnét kilépő ág hőmérsékletét mutatják a műszerek (https://weaponsandwarfare.files.wordpress.com/2016/04/j52d.jpg)[/caption]
[caption id="attachment_10531" align="aligncenter" width="590"] A szalon 17 utast képes befogadni, és a magasabb termetűek sem szednek össze fejsérüléseket a pilótafülkéig. A kabin nem hermetizált, ezért a repülési magasság legfeljebb 3000 méter körül alakul[/caption]
[caption id="attachment_10527" align="aligncenter" width="393"] A bejárattól jobbra tekintve a WC található (a Ju-52-t nem csak hadi célokra használták, hanem a polgári légiközlekedés meghatározó szereplője is volt), az ajtó felett a sárga készülék az ELT, azaz a vészhelyzeti jeladó, ami baleset esetén automatikusan aktiválódik, és jelet sugároz, ami jelentősen növeli a mentés sikerét és a túlélési esélyeket[/caption]
[caption id="attachment_10514" align="aligncenter" width="590"] Az eredeti műszerek tönkrementek, ezért a műszerfalon lévők már új darabok. A középkonzol viszont eredeti. Érdemes egy pillantást vetni az órák feletti hosszúkás, tekerhető eszközre. A repülőgép aktuális tömege alapján megmondja azt, hogy mekkora sebességnél lehet biztonságosan felszállni, leszállni adott fékszárnyhelyzet mellett. Önmagában viccesen hangzik a 9,5 tonnás tömeg mellett a 90 km/h-s V1-es (az a sebesség ahol megszakítva a gyorsítást még meg lehet állni a pálya vége előtt ha baj van) érték a 2030 m-es péri aszfalton. Persze ez a segédlet alapvetően a Ju-52-es 3-4-500 m-es futópályáról történő üzemeléséhez készült, így más már a mérce[/caption]
[caption id="attachment_10530" align="aligncenter" width="590"] Majd 80 éves technika és GPS furcsa szimbiózisban[/caption]
[caption id="attachment_10528" align="aligncenter" width="590"] Powered by BMW. Driftben alul marad, de oldtimer kategóriában dobogós[/caption]
[caption id="attachment_10529" align="aligncenter" width="590"] Hasonlót lát az az utas, aki a Ju-Air részére befizet 85000 Forintnyi svájci frankot egy egyórás sétarepülésért a Tantén. Persze a péri betont ez esetben az Alpok havas láncolata helyettesíti[/caption]
[caption id="attachment_10552" align="aligncenter" width="590"] 2011, Zürich. A Ju-Air hármas köteléke került lencsevégre, középen a péri vendég, HB-HOP. Ez gyakorlatilag a világ repülőképes Ju-52-eseinek 37%-a. Ha szigorúan vesszük, és a licenc alapján gyártott spanyol CASA 352-t nem számoljuk, akkor az echte Ju-52-esek 75%-a[/caption]
[caption id="attachment_10533" align="aligncenter" width="590"] A pálya végig ki volt fizetve, de a Hölgy 2-300 méter után már rég a levegőbe emelkedett[/caption]
[caption id="attachment_10534" align="aligncenter" width="590"] Egy nem várt dinamikájú fordulóval a 30-as hosszúfalra sorolt[/caption]
[caption id="attachment_10535" align="aligncenter" width="590"] Itt jön a képbe a 110 négyzetméternyi szárnyfelület és a 2175 lóerő...[/caption]
[caption id="attachment_10536" align="aligncenter" width="590"] Mesés manőver, ilyet nem minden nap láthatunk[/caption]
[caption id="attachment_10537" align="aligncenter" width="590"] A repülőgép csattogva Budaörs felé vette az irányt, GPS-el támogatott VFR feltételek mellett. A Ju-52-es minimuma 5000 méter vízszintes látás, és legkevesebb 1500' felhőalap[/caption]
Galambos Tamás és Szalay György lenyűgöző felvételei a Junkersről:
https://www.youtube.com/watch?v=q3Trm_COqO8&feature=youtu.be
További információ:
Képek: Pap Ferenc, Bálint Ferenc
Szöveg: Bálint Ferenc